Har börjat inse att jag har problem med alkohol. De senaste månaderna har jag druckit vin kanske 5 kvällar i veckan och jag har dessutom börjat mitt drickande allt tidigare på eftermiddagen/kvällen. Ofta redan så fort jag kommit hem från jobbet. Alkoholen får mig att känna mig härligt avslappnad och obekymrad men samtidigt skäms jag och är livrädd att familjen ska märka något. Jag dricker i smyg, gömmer glaset eller blandar vitt vin med sprite eller liknande för att det inte ska synas vad jag dricker. Skriver här mest för att få stöd och lite input rent allmänt.

@linkan79 Bra att du kommit hit. Välkommen! Att dricka fem dagar i veckan låter mycket. Att smyga och gömma mår man inte heller bra av.
I början blir man avkopplad och lugn, men tyvärr funkar det inte så i längden. Det krävs mer och mer för att komma till samma resultat. Som du själv skriver: du börjar tidigare och tidigare…Med tiden får man också mer ångest och oro av själva alkoholen.
Oavsett ditt mål är det bra att hålla upp tre månader från alkohol helt och hållet. Då blir du av med det mesta suget och du kan återhämta kropp och hjärna.
Att bara dra ner är mycket svårare, då suget väcks varje gång du dricker.
Läs gärna här i de olika forumen så ser du hur andra gör och gjort.
Och skriv mycket. Det är en mycket bra hjälp!🙏🏻❤️

@Amanda L tack för input! Ja jag känner verkligen att det får vara stopp nu. Jag tar en dag i taget. Suget var starkt igår men jag stod emot. Ska försöka boka in saker på kvällarna som kräver bilkörning, så blir det lite lättare.

@linkan79 Ja, och att röra på sig. Då bildas ju kroppen egna endorfiner och dessutom är det avstressande att bli fysiskt trött. Finns det något kul du kan göra i närheten? Danspass , skidåkning eller vattenjumpa, nåt som du verkligen gillar?
Det gäller att fylla livet med goda vanor, vips blir alkoholen mindre viktig.😀❤️

Ta dig en rejäl funderare på varför di dricker. Mitt drickande började som ditt. Jag var SÅ trött och drack av den anledningen du beskriver, för att få fokus och slappna av. Det funkar inte riktigt då att planera in en massa aktiviteter istället. Man får jobba på lite olika lösningar tror jag OM det är så att man tar ett stort logistiskt ansvar.
I övrigt så har du fått bra tips från AmandaL. Det är bra (och kanske nödvändigt) med en längre nykter period. Jag ägnade mig också åt smygdrickande. Blev tillslut påkommen… väldigt pinsamt. Det är dessutom oerhört stressande i sig att smussla, gömma återställa… och när man en gång blivit påkommen måste man låtsas vara nykter. Då överpresterade jag även hemma. Ännu jobbigare. Det låter som om du brutit nu? Passa på att gå till läkare också och ta lite blodprover. Min trötthet berodde på järnbrist. Väldigt onödigt att börja med självmedicinering istället för att gå på orsaken till varför jag behövde något som gav bättre fokus.

@Sisyfos jag har inte varit inne på den här sidan på länge. Har fortfarande problem med alkoholen då och då, det har varken blivit bättre eller sämre. Jag har varit hos läkare ganska nyligen av andra orsaker och allt såg bra ut. Har dock en hel del övervikt och har bestämt mig för att ta tag i den med hjälp av medicin. Den medicinen minskar även delvis suget efter alkohol, men jag trillar ändå dit då och då.

@linkan79
Att smyga med drickandet är aldrig bra. DU tror att du är hemlig och smyger med det, men det märks alltid. Antingen på andedräkten under tiden du dricker, eller morgonen efter, eller på ditt beteende. Det är inte heller bra att smyga med det. Om du gör det öppet och ärligt, så kommer det bli lättare för dig at låta bli. Det blir skamligt att sitta och dricka vin varje dag, och chansen är ju större att du avstår. Du kommer aldrig kunna dölja ditt smygande för nån som inte själv har druckit.