Livrädd o samtidigt beslutsam, sista glaset är intaget.. men vem är jag utan mitt vin? Har liksom lyckats forma mitt liv efter mina behov.. de vänner o kollegor jag träffar vill gärna ses på ett glas vin.. som oftast slutar med flera.. vi har roligt, jag är skitkul o omtyckt.. men ingen vet att jag har spårat ur.. Att jag dricker så gott som varje dag..
Men nu avviker jag från den vägen o letar efter en ny stig.. önskar få höra hur ni andra gjorde o hur ni hittade rätt..

Hej, känner igen den där rädslan och identitetsfrågorna från min första tid som nykter. Jag upptäckte snabbt att det mesta jag gillar att göra funkar minst lika bra nykter. Att umgås vid middagar och liknande tex. Det var en del dippar första halvåret, då jag tror att det mentala beroendet påverkade, men efter det blev det lättare. Se till att ha goda alkoholfria alternativ till hands, och goda snacks. Jag upptäckte också en lugn och mer eftertänksam sida hos mig själv som jag förstår alltid funnits där men liksom skymts av den glada partypinglan. Jag upplever att livet har blivit rikare och mer mångfacetterat när man roar sig med annat än alkohol. Så våga möta nykterheten med nyfikenhet och kreativitet är mitt råd, det kommer gå fint!

@Kennie Förstår ditt resonemang. Jag har levt många år som nykter. Har eg inget speciellt sug efter sprit. Det är nog mera för att få kontakt med folk och slippa ensamheten.

@Lechaim
Ja, förstår att det är svårt att bryta ensamhet. Men det är större chans att hitta bra och sunda gemenskaper nykter tänker jag. Har du testat AA? Finns ju både fysiska och digitala träffar. Har du släktingar som du kunde träffa mer? Ibland tänker man att folk inte vill träffas för att de inte hör av sig, men ofta blir andra glada om man själv tar initiativ.

Ja gör det! Jag skulle önska att mina egna föräldrar oftare tog initiativ till att ses, eller att umgås med sina barnbarn. För egen del skulle jag uppskatta jättemycket om de till exempel erbjöd sig att komma över och ta med hämtmat, att ses på ett enkelt sätt. Eller att de hittade på något med barnbarnen, som det är nu ses de bara när jag styr upp något.

@odlarmammamn Som Kennie skriver, det går bra att vara med vänner och ha roligt. Även med alkoholfritt i glaset… Det kan vara lite kantigt i början, men det är bara en ny vana som ska sätta sig.
Att vara nykter har gett mig djupare kontakter med mina vänner. Jag ser dem ich hör dem, istället för att försvinna in i nån dimma…
Hur som helst. De förändringar du gör kommer antagligen bara vara till det bättre. Att fortsätta dricka är ju inget bra alternativ då det ofta eskalerar och bara krävs mer och mer… En farlig väg.
Nu kan du istället utforska vem du är mer än den där som dricker. Livet kan ju vara så mycket mer. Så var inte rädd eller orolig.
Du kan klara det hur bra som helst, med lite mod och planering.
❤️😀🙏🏻