Hej,

Har i flera år haft en väldigt hög alkoholkonsumtion och har då skytt paracetamolpreparat som pesten pga risken för leverskador.
I morse tog jag dock 2 st Alvedon 500mg eftersom jag drabbats av influensa och hade 40 graders feber, Ipren gjorde ingenting...

Nu har jag läst lite oroväckande saker kring detta:

"Blandar du paracetamol med alkohol behöver du ta mer paracetamol för en toxisk dos än om du skulle endast paracetamol. Det är avsaknad av alkohol efter en tids missbruk + paracetamol som är farligt."

"Det är inte kombinationen i sig som är problemet utan att om du är en högkonsument av alkohol så kommer du ha uppreglerat samma enzymsystem som ska metabolisera paracetamol till dess första metabolit (som är levertoxisk), en alkoholist kommer alltså riskera leverskada vid lägre doser paracetamol oavsett om det sker i kombination av alkohol.
För någon som inte är storkonsument av alkohol borde det spela mindre roll om man blandar alkohol och paracetamol inom rekommenderad dos."

Det är främst "Det är avsaknad av alkohol efter en tids missbruk + paracetamol som är farligt." jag tänker på.
Jag drack bara ett glas vin i söndags och har varit nykter sedan dess pga influensan.

Vad ska jag göra nu? Ska jag ta en öl för att eliminera riskerna med detta?

Hej bishop! Vi har pratat med erfarna personer inom Beroendecentrum för att försöka svara på din fråga, och i grunden är det precis som du är inne på så att det är långvarig alkoholkonsumtion som sänker vår förmåga att bryta ned paracetamol (och alkohol för den delen). Vi har dock inte hittat något som tyder på att din levers förmåga att bryta ned paracetamolet skulle öka om du drack alkohol efter att ha haft några dagars uppehåll, så sannolikt är det bästa du kan göra just nu att hålla dig borta från både alkohol och paracetamol. Vi fortsätter forska i frågan och återkommer om vi får mer information! Hur mår du förresten idag?

En uppdatering: vi har nu konsulterat en läkare som är en av Sveriges främsta experter i alkoholfrågor, som bekräftar att det inte finns några vinster av att dricka alkohol i det här läget, och att det bästa du kan göra är att hålla dig borta både från alkohol och paracetamol. Och såklart - får du symptom som oroar dig kan du alltid söka vård.