Hej, jag är en ensamstående mamma som har barnen på heltid, jobbar heltid och pluggar 50%. Har tyvärr druckit kopiösa mängder, dvs ca 2 flaskor vin per dag, varje dag, i mer än tre år. Fattar inte hur jag har tid eller pengar till det.

I mitten på september började jag rannsaka mig själv ordentligt och trappade ner rejält, dvs 2-3 glas per dag. I december började det gå åt helvete igen och jag var tillbaka...på 2 flaskor om dagen. Bestämde mig då att jag ska sluta dricka IDAG - 1 jan 2024.

Började må piss redan den 29 december av separationsångesten :( men nu kör jag.

Behöver all stöd och hjälp ni kan ge mig här.
Kramar till alla som kämpar på!

@LiisaFliisa Jag delar samma erfarenhet som dig. Jag har under flera året druckit nästintill varje dag, men några få undantag. Har barn varannan vecka och den vecka de inte har varit hos mig har jag under helgerna druckit konstant, med minnesluckor som följd. Efter en alldeles för blöt jul helg bestämde jag mig för att det här går inte längre....
Jag är nu inne på min 7:e nyktra dag.
Vi tar armkrok och stöttar varandra!

Härligt att ni kommit till beslut ! Välkomna hit !
Jag fick tidigt lära mig att var dag, innan jag klev ur sängen, så lovade jag mig själv att idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer !
På så sätt lades dag till dag, vecka till vecka, månad till månad......
Och ta inte första glaset !!

Kramar !

Välkommen hit @LiisaFliisa. Hoppas att du har hålli i nykterheten. Om inte, gör ett nytt försök direkt. Du beskriver en rätt jobbig situation. Jobb på heltid, barn på heltid och plugg på halvtid. Jag tror att det var liknande omständigheter som fick mig att börja dricka. Jag var rätt trött och alkoholen ger fokus… eller inte egentligen, men den ger ett tunnelseende. Två flaskor vin per dag är galet mycket alkohol och sabbar din sömn. Sabbar också din förmåga att vara närvarande och det får negativa konsekvenser. För att hålla nykterheten alkoholsanera hemma. Utan tillgång är steget längre. Ta del av berättelserna här och kör på. Jag vet inte vad du är livrädd för? Att misslyckas? Härinne finns många som känt den rädslan för att inte kunna sluta. För många har det tagit flera försök. Är du livrädd för att inte behålla din snuttefilt? Jag tänker när jag läser att du faktiskt är trött. Måste du plugga 50 % också? Finns det någon avlastning för dig?
Vi är många kvinnor härinne som har högpresterat (och löst tröttheten med alkohol.). Att dricka är skamfyllt och när man som du börjar tänka på det är det lätt att känna sig misslyckad, särskilt om det inte går så bra att sluta. Men du har allt att vinna. Ta tre nyktra månader. De första dagarna är oftast värst. Det finns ingen anledning att vara rädd för att sluta. Du har allt att vinna. Lycka till!