Hej

Jag är en kvinna på deyga 40 som har varit inne här och kikat i omgångar och skulle så gärna vilja få ta en del i detta forum. Jag har ett minst sagt problematiskt förhållande till alkohol som jag främst använder för att dämpa ångest men har även insett att jag dricker på alla känslor. Har druckit mycket under många år men de senaste åren okontrollerat.

Har gått på öppenvård och varit på behandlingshem och klarat mig bra under perioder och mått så bra av att vara nykter - för min egen skull men även för familjens.

Nu är jag inne på dag 5 och mår bättre rent fysiskt men psykiskt så är ångesten stor mär jag tänker på hur mycket jag svikit min familj och mina vänner. Mina barn mår dåligt, min man mår dåligt och det krossar mitt hjärta att det är pga mig.

Försöker hålla mig sysselsatt och tänka positiva tankar men ångesten/ältandet kommer hela tiden krypandes tillbaka och jag får panikkänslor.

Hoppas jag kan få hänga med er andra här som kämpar och att vi kan kämpa tillsammans mot denna hemska sjukdom.

Kram
Pärlemor

Frihet

Alla här är stöttande, varma och många kämpar med ångest och liknande situation som din.
Måste säga... DAG 5....grattis! det är fantastiskt bra jobbat!
Försök tänka på hur fantastisk du är som vill ha en förändring. Även om jag är själv är mästare på att älta så vet jag också att det inte hjälper. Det enda som kan hjälpa mig är att kämpa vidare. En dag i taget, eller en timme i taget, tom en minut i taget är de kloka råd andra här har gett mig.
Är själv på dag 4 och idag är det kämpa som gäller.
Kram

Tack!! Det som har hjälpt mig dessa dagar är att vara inne här och läsa. Det finns en sådan värme och så mycket peppningar, stöttande som ger mig hopp. Jag vill ta rygg på de som går före och få stötta/stöttas av andra som också kämpar. Jag vill bli fri att få leva ett lyckligt liv och att slippa vara styrd av alkoholen. Mina barn förtjänar att ha en nykter mamma som kan ge dem trygghet och stabilitet. Nu ska här kämpas!!

Kram

Ångesten är något som är en röd tråd härinne och är många gånger (inte alltid såklart) förknippat med våra problem med A.
Har ofta funderat på om jag dricker för att jag har ångest eller om ångesten kommer av mitt intag av A. Jag har aldrig ångest, är inte deprimerad när jag inte dricker så svaret är att de mörka tankar jag har, när jag mår skit är när jag har druckit.

Känslan att vakna pigg och fin (är på väg till gymmet i skrivande stund för att tufft spinningpass) mot att gå som en zombie där livet nästan inte är värt att leva. Tomheten som infinner sig vid bakfylla.

Ångesten du har kommer att klinga av ju fler dina nyktra dagar blir. Hjärnan glömmer ju tack o lov. Tyvärr glömmer den också hur skitdåligt vi mår när vi dricker. Så håll kvar känslan av ångest, men lägg den på en annan hylla. Lägg den på hylla nummer 2. Då kan du plocka fram den ibland, känna lite på den och inse att så VILL jag inte må.

Det är min styrka i detta. Jag vill inte må skit. Jag vill vakna glad och lycklig.
Och det är inte förenat med intag av A.

Lycka till och kämpa på.

Kram

MM

Försök att inte älta.
Hjälper inte. Det som är gjort är gjort.
Låt det passera som små moln på himmlen.

Varje dag är en ny dag och vi förtjänar att ha våra nya dagar.

En vän sa till mig en gång när jag var som värst.
Din Måndag Morgon kommer också en dag....
Den har kommit nu, därav mitt nick.

Måndag Morgon, där det är en ny vecka med nya möjligheter att få göra om och göra rätt.
Nästan som lite Nyår fast 52 ggr om året och en gång i veckan...

Grattis till 4 och 5 dagar.
Kämpa på

... från din vän MondayMorning!

Angående ångesten så är det även så för mig att alkoholen skapar den (även om jag är en ngt orolig själ) men vet från en tidigare period när jag var helnykter i över 6 månader hur bra jag mådde då och i stort sett ingen ångest. Därför känns det så hoppfullt att ju fler nyktra dagar jag får desto bättre kommer jag att må.

Mer och mer tydligt framstår det för mig att jag inte kan dricka måttligt - jag tänker att jag bara ska ta 1-2 glas vin men det slutar med att jag dricker tills allt tar slut och jag däckar... har dock haft olika mönster i mitt drickande - tidigare (innan jag sökte hjälp) så var det mer att jag drack nästan varje dag men "bara" 2-3 glas men nu är det som om jag tänker att varje gång är min sista och går "all in"... Sjukt beteende och tror därför inte att jag någonsin kommer att kunna dricka måttligt.. men tar dag för dag och kommer att kämpa för livet för min nykterhet - för mig själv och för min familjs skull!

Så glad att jag hittat hit - kram på er!
Pärlemor

Frihet

Underbart att se kloka tankar och ord. Jag föll igår men idag är det en ny dag, nystart, Måndag morgon- även om det visst är Tisdag idag.
Fin tanke, den håller jag fast vid.

Jag skriver ovan om att inte älta, bara se framåt och kämpa. Fick visst lite bakläxa på den av en psykiatriker igår. Jag tänker dock inte älta händelserna jag behöver ta mig igenom. Jag ska ta fram dem försiktigt, se på dem och förlåta mig själv och släppa dem. Det är skillnad på att älta och släppa bagaget hoppas jag.

Hoppas ni mår bra och har vaknat efter en god natts alkoholfri sömn.
Kram

Frihet

.... för hade varit segt att vänta ända tills på Måndag. :-)

Gunda

dag jag fick en Måndag Morgon, men den är här och jag trivs i mitt nyktra liv.
Härlig läsning kram på er alla

...har varit en väldigt stressig dag - börjat nytt jobb nyligen och det rivstartade verkligen så känner stressen byggas upp. Måste vara vaksam då stress verkligen är en av mina främsta triggers. Inte gå in och försöka överprestera och vara duktig flicka. Inte glömma att andas och försöka varva ned med meditation istället.
Ha en skön kväll!
Kram på er!

Frihet

Stress är likaså för mig en stor fara. Så bra att du tar till meditation och är vaksam på dina signaler.
Hoppas du hade en bra kväll och får en mindre stressig dag idag.
Kram

... lyckades inte hålla emot utan drack vin igår - 1 flaska rakt av och nu sitter jag här med skam och ångest. Varför? Vet ju att jag mår så mycket bättre när jag inte dricker! Måste ha en plan för att kunna motstå...Tror det är när jag blir stressad o osäker som jag faller dit.

Får borsta av mig och ta nya tag!!
Ha en skön söndag allesammans!

Kram

Det är inte dig det är fel på, det är alkoholen. Alkoholen som är invävd i kultur, samhälle och sociala traditioner, och som finns överallt. Du och jag, och många fler har blivit beroende av denna psyko-aktiva drog. Men inte visste vi när vi tog det första glaset en gång i tiden att vi skulle vara så genetiskt betingade att vi kunde utveckla ett beroende.

Du ska bara tänka positivt om dig själv. Du är på rätt väg, du har kommit till insikt om att du bör sluta med alkoholen, och du håller på att jobba mot det målet. Något eller några bakslag har drabbat de flesta här inne.
Så, precis som du skriver, borsta av dig och ta omtag.
Fortsätt också att ta hjälp av detta forum.

... gillar de orden jag med! Det är så lätt att slå på sig själv när man misslyckas men det är ju alkoholen det är fel på - inte mig - jag har bara haft oturen att drabbas av sjukdomen! Som sagt - det blir till att ta nya tag och ta upp kampen på nytt!

vet varför vi började dricka en gång i tiden, och förmodligen aldrig kan reda ut det heller, så är det näst intill omöjligt att sluta. Det finns liksom inget att kämpa mot. Enda möjligheten tror jag är att ta ett beslut att lägga skiten av den negativa spiralen bakom sig, säga hejdå och jobba för den positiva spiralen. Du har ju själv upplevt den, när man varit nykter ett tag och mår så himla bra. Det är där vi ska vara, och varje morgon brukar jag försöka hitta en ny torr pinne att slänga i brasan som brinner för min framtid utan alkohol. Inne på fjärde veckan och jag gör allt för att alkohol aldrig mer ska rinna ned i min strupe. De gånger tankar dyker upp, inte så ofta faktiskt, säger jag till min gamla autopilot att hålla käften och krypa ned i bagageluckan. Nu är det jag som styr mitt liv och ingen annan!

Frihet

Hej Pärlemor,
Instämmer med de andra kloka inläggen. Var inte hård mot dig själv! det är som Pi skriver, det är alkoholen det är fel på (mkt klokt!).
Nya tag, släpp gårdagen och se framåt! Mot ett härligt friskt liv där du vknar pigg och utvilad och med det bättre ork för att stå emot stressen, eller kanske tom säga nej till en del av det som skapar stress?
Stor kram

... och denna helg vill jag stå emot! Vill inte dricka men gör det ju ändå för att uppnå ett lugn och inte tänka, tänka.

Vill vakna pigg och utvilad imorgon och kanake gå och träna.

Måste stå emot frestelsen men har lilla djävulen sittandes på axeln som säger "bara en sista gång och sen slutar du för gott". Är det min dåliga karaktär som gör att jag faller dit gång på gång? Det säger min sambo i alla fall.

Kämpa på alla fina och ha en härlig fredag!

Kram
Pärlemor