...jag kan inte sluta!! Varför? Jag hatar mig själv så mycket så tror jag straffar mig själv med att sjunka ännu lägre. Botten är nådd och jag orkar inte längre...

Vill vara stark som er andra men känner mig så ensam.

Svartvit

Du är inte ensam. Vi andra är inte starkare än du. Allting tar sin tid, för mig har det tagit nästan ett år men trots det så faller jag ibland ändå. Det finns folk som kämpar hela sin livstid utan att "lyckas", men att ha insikten och viljan är det allra viktigaste. Ingen människa är perfekt och alkohol är en farlig drog, det är inte bara låta bli. Det handlar om så mycket mer. Även om det gått sämre nu så res dig upp, fortsätt, ge inte upp! Det kommer bli bättre och du tar dig framåt även om stegen känns små och obetydliga ibland. Du är inte ensam.

Nej du är inte ensam. Du genomgår en fas som många av oss här inne har gått i genom. När man vill sluta med alkoholen, men inte klarar sluta dricka. Då är alkoholens positiva effekter borta, man mår dåligt, man tycker illa om sig själv, känner ångest och skam. Drickandet blir mer destruktiv. Men då är processen startad. Du kommer att hitta kraft och vilja för att slita dig loss. Du kan, precis som så många andra här inne.

Det här visar också vilken ful drog alkoholen är. Att man kan må så fruktansvärt dåligt av den, och ändå fortsätta. Men det här dåliga måendet, som du är inne i nu, och som jag och många andra genomgått, det kan sedan användas som avskräckande tillbakablickar när man börjar få ihop ett antal nyktra dagar. Man vill inte tillbaka till detta träsk.

Så fortsätt kämpa Pärlemor, och du är absolut inte ensam!

Instämmer med övriga. Du är varken dålig eller hopplös, det är alkoholens baksida som visar sig. Jag fick flera återfall innan jag kunde vara nykter i en längre period. Förändring tar tid. Kram

Pzd

Hej
Sök hjälp hos en läkare. Våga ta hjälp och bli av med skiten.
Du fixar det. Ta hand om dig och förlåt dig själv och gå vidare...

BElisabeth

Vi är inte starka. Vi kämpar själva ju! Men låt denna dag vara den första dagen i ditt liv :). Ta hjälp. Omge dig inte med någon som helst alkohol. Fira inte nyåret genom att dricka, vakna fräsch imorgon. Varje gång det suger i tarmen så gå in först i forumet och läs. Åtminstone försvinner MITT sug då. Jag skulle känna det som ett svek mot mig själv och ett svek mot alla andra här. Och svek mot mina barn.

Gott nytt år Pärlemor!

...forumet är min livlina. Jag tänker inte dricka idag - vill vakna imorgon och slippa känna ångest....och som du skriver jag skulle svika mig själv och min familj. Mina underbara barn ska inte behöva växa uop så här. Nu jävlar ska alkoholen väck ur mitt liv. Ikväll ska jag skåla in det nya året med pommac.

Kram till er alla och Gott Nytt År!

Det där med att dricka Champagne och sedan lite öl, kostade mer än det smakade! Blir inte bakis direkt, men mår psykiskt väldigt dåligt av a. Sakta, sakta har jag nu lärt mig den läxan.

Gredos

Heja dig! Du är långt ifrån ensam. Även fast du läser i en tråd där någon som varit nykter i flera år skriver, så kom ihåg att den personen kanske varit precis där du är nu, eller där du varit, det är en gemenskap fast vi befinner oss på olika ställen. Kram

Börjaom

När man tycker att det känns meningslöst och man kan lika gärna falla. Då gäller det att plocka fram de skarpa korten från rockärmen. De som betyder något. Ångesten och fallet eller dig själv och barnen främst? Håll i!

... och att tänka hur den skulle kunna bli i fortsättningen (soc-anmälan, barnen till fosterhem, förlora jobbet, etc.) är verkningsfullt när suget faller på...
Nu inne på 3:e nyktra dagen - inte mycket men alltid ngt?

Kram på er och vi kämpar vidare!!

Det är bra att tänka så. Vet att ibland måste man ta en stund i taget, när det är jobbigt. Att tänka på vad som blir följderna av fortsatt supande är bra och en verklighet för många. Jag tänkte på hur det skulle kännas om min 13-åring stod där med ryggsäck på ryggen och tittade under lugg på mig med ledsen blick när han hämtades av soc. till fosterhem. Som tur är så hände aldrig detta. Men om jag fortsatt mitt destruktiva leverne så hade han kanske flyttat självmant..

Frihet

Hej Pärlemor,
Vi kämpar alla med samma skitdrog! Ibland är vi starka och ibland håller det inte. Men vi vill förändra och kämpar allt vi kan och så får vi fortsätta så blir det förhoppningsvis lättare att vara stark med tiden.

Tillgång till vin i jul blev mitt fall. Efter 14 härliga dagar stod det vin framför mig och då var jag inte stark nog. Och sen fortsatte det med vin varje kväll fram till nyår. Nu har jag varit fri i två dagar och tänker inte ge upp. Skönt att alla middagar fester är över.
Nu fortsätter vi så här. 3 nyktra dagar, det är bra Pärlemor!!! Jag hänger på.

..för frågan!

Jo men jag kämpar på (har inte helt lyckats bli fri men dragit ned och inga fyllor utan mer smuttande - typ snuttefilt). Var i alla fall iväg till Vårdcentralen i torsdags för jag vill ha Campral el dylikt utskrivet (tål inte Antabus) men de vill att jag tar kontakt med beroendemottagningen så ska ringa dit imorgon. Dock lovade läksren på Vårdcentralen att om det dröjer innan jag får en tid så kan hon skriva ut sugdämpande medicin så länge. Jag är lite dålig på att skriva (har aldrig haft några författartalanger) men läser desto mer och hittar styrka och stöd i forumet - så tacksam för att det och alla som skriver finns.
Kramar