Jag tänkte att jag skulle bli piggare utan alkohol men hittills sover jag dåligt och blir jättetrött tidigt. Jag har någon svag aning om att det är det senaste halvårets undantryckta trötthet som kommit ifatt mig. Att min med alkohol fejkade "vila" bara gjort att tröttheten har lagrats inom mig och nu vill den ta sin plats. Så nu är jag snäll mot mig själv och vilar när kroppen signalerar det. Jag, mästaren på att strunta i kroppens signaler, lyssnar faktiskt! Å inom mig känns det så gott.

SkåneTösen

Det är inte så konstigt att du är trött, det tar tid för kroppen att återhämta sig. Sedan är det ju det mentala också du är förmodligen utmattad. Ibland om jag har ångest eller är stressad så vill kroppen bara sova, kan sova 12-15 timmar och ändå vara jättetrött.

SkåneTösen

Det är inte så konstigt att du är trött, det tar tid för kroppen att återhämta sig. Sedan är det ju det mentala också du är förmodligen utmattad. Ibland om jag har ångest eller är stressad så vill kroppen bara sova, kan sova 12-15 timmar och ändå vara jättetrött.

Känner igen mig. Slut i kroppen som om jag hade druckit dagen innan fast jag inte har gjort det. Men som de andra också skriver. Det tar tid. Min läkare säger att ca 1 månad behövs innan man renat kroppen från "giftet"/alkoholen.
Jag har äntligen tagit beslutet att hålla upp. Känns både lätt och skönt så här långt.... Även om jag är trött och seg är det så skönt att känna sig "klar i knoppen". Jag börjar bli nyfiken på hur det är att inte dricka (mer eller mindre) varje dag....Men många känslor och tankar kommer också att komma upp till ytan och det är "läskigt" men jag mår så pass bra psykiskt nu (bl.a. efter utmattningssyndrom) att jag har kraft och mod allt som dyker upp....när jag inte längre kan döva eller skjuta på det med hjälp av alkohol....

Mags

Ja, jag börjar sakta inse vad jag utsatt min kropp och själ för. Å hur jag stängt ute dom jag älskar genom att fly in i dimman. Men det har ju inte varit dem jag flytt utan mitt eget brus i huvudet. Kroppen jobbar för att läka. Huden kliar och magen strejkar.. Det är bara att acceptera och vara tacksam för ännu en dag utan alkohol :)

Nyttan

Kroppen värker när såren läker. Jag har också galen värk, magen strejkar och jag är trött mitt i all lyckan av att vara nykter!

Vila, motionera måttlig, ät bra och pyssla om dig. Mjuka kläder, en kopp te och en bra film, bok, ett spel. Yoga är inte dumt.

Det blir bättre.

Ester

Är nu själv inne på min 7 nyktra dag och är så trött. Sover 10 timmar och kan sen somna i soffan. Känns som jag har mer ork när jag druckit men tänker som du att kroppen har inte fått vila på väldigt länge. Håll ut.

Villhaettliv

Kroppen är väl utmattad och tömd på energi. Vila och känn så lite krav på dig själv som möjligt. Det är inte alltid det lättaste! Att vara ute i naturen är oerhört läkande för själen, det rekommenderar jag varmt! Den här årstiden är det dock inte så lätt att komma ut i dagsljus någon längre stund om man jobbar dag tyvärr.
Håll ut, energin kommer tillbaka! ?

Mags

Jag har haft svårt att sova bra. Vaknar hela tiden och drömmer märkligt när jag väl sover. Ikväll får det bli en sömntablett för nu behöver jag verkligen sova en hel natt. Men känner mig trots sömnbristen lätt och glad :)

Ester

Hej, håller med, nätterna är värst, sover oxå riktigt dåligt och drömmer helt galet och hela tiden. Antar att det tar ett tag att vänja sig vid att somna och sova utan alkhol. Hur går det med tröttheten?

Mags

Tog en Imovane och sov länge i morse (är ledig) men seg ändå. Skönt att jag är ledig en tid framöver så jag inte behöver prestera på jobbet utan kan ta allt i min egen, trötta takt. Försöker tänka på att gå och vila när jag känner att jag "tar slut". Å jaa...drömmarna..helknasiga! Nu ska vi resa bort och jag har en viss oro för hur det ska gå med alkoholen för mig. Samtidigt som jag tänker att det inte är någon idé att tänka framåt utan endast idag. Jag är som en "nyfödd" i den här nya situationen. Har inte haft alkoholproblem så länge och är därför ny med tankarna på att leva helt utan möjlighet till något glas vin till en god middag. Även om jag förstår att det kanske är omöjligt att finna en väg till en avslappnad relation när jag en gång tappat kontrollen. Å varför är det ens något jag vill? Livet är ju så mycket annat än mat å dryck. Tror dock det kommer bli svårt för mig att avstå helt under semestern så här nära inpå a-stoppet. Vet inte ens om jag vill?!

Ester

Tror det är bra att vara ledig, hade gärna varit det själv. Fick ett gott råd av en läkare idag. Innan du fyller glaset med vin, tänk efter i 8 sekunder om du verkligen vill ha det. Försök att tänka på det under semestern, kan du hålla det till bara ngr få glas är det ju toppen. Kanske kan du hitta den vägen eftersom du inte haft problem så länge. Tror kanske det är lättare när man är avslappnad och lugn, och kanske kan du få stöd av de du reser med?

Mags

Jag reser med min man som jag har gott stöd av. Han dricker mycket litet och tycker inte, som jag, att ett gott vin förhöjer en god middag många ggr om. Jag läser ibland inlägg från de som försöker sluta med alkohol men har en partner som dricker. Det måste vara oerhört svårt.

Ja, det känns som en oerhörd lättnad att jag är ledig eftersom jag är så oerhört trött. Annars hade risken varit stor att jag pressat fram orken på jobbet och sedan hamnat där i soffan med glaset igen. Efter min ledighet har jag som mål att "jobba lagom". Jag har vidtagit några åtgärder för att ge mig själv bättre möjlighet till det. Men nu först blir det jag-tid :)

Villvetamer

Hade 14 nyktra dagar under jul, var enormt galet trött. Jag lyssnade på kroppen och vilade, sov, åt regelbundet, promenerade och så hjälpte det mig att pyssla med något (jag stickade). Annars blev jag myrig i kroppen. Så det är ett tips om du eller nån annan upplever det så. Tror inte MSN ska förhandla med kroppen under en sån här period, bara lyssna. För min del har det blivit svårare nu näe man kommit tillbaks till vardagen. Du har en fördel att ha en partner som inte dricker så mkt. Hejar på dig!!

Jag har nu låtit bli alkohol i 9 dagar. Det längsta på 2 år. Förvånad att det går så lätt men glad över det såklart. Vet dock att snart kommer det ett tillfälle då jag kommer att börja "svajja"/bli sugen osv. Går nästan och väntar på tillfället....
Kan jag göra nåt för att förbereda mig inför detta tillfälle? Tipset med att vänta 8 sekunder innan jag gäller upp ett ev glas kan faktiskt vara ETT bra tips....
Mitt första mål är en vit månad. Imorgon kväll har jag klarat 1/3 redan. Känns toppen! Vill belöna mig men vet inte hur eller med vad? Fast gå ut och äta med en kompis utan att jag dricker hade jag definitivt klarat....kanske en idé?
Vad kul med en resa "mags"
Håller tummarna att det går bra och att resa iväg ger ju många andra upplevelser som förhoppningsvis kan ersätta (inte behöver innehålla allohol) ska du vara "härinne" även när ni är iväg?
Kan ju vara bra med stöd om det skulle behövas...

Mags

Du har fler vita dagar än jag :). Belöna dig... en massage eller annan behandling där du uppskattar dig själv? En kvast blommor eller en konsertbiljett? Eller kanske bara en semesterdag utomhus?!

Det ska bli härligt med miljöombyte och nya upplevelser! Men jag lär absolut gå in här och läsa för att tanka kraft och motivation.

Ester

Jag är nu också inne på min 9e nyktra dag. Och jag har klarat tre dagar på jobbet utan att köpa vin på vägen hem. De första dagarna gick bra, men i dag med snöstorm och en dag med möten som går i ett så känns suget väldigt starkt. Och jag börjar redan nu fundera på hur jag ska "belöna" mig på fredag om det inte blir vin. Tänker prova 8 sekunderstipset... Och att höra hur ni sliter och funderar hjälper mig väldigt mycket.

Ja häng i ni andra här som kämpar på. Ja Ester jag har också börjat fundera på fredag kväll... efter en hel veckas jobb, men till min förvåning så känns det inte som det ska bli nåt problem att låta bli....Det kanske blir lite tråkigare men...min f d psykolog pratade mycket om det här att ha tråkigt och att våga ha tråkigt....Jag tyckte inte att jag kände igen mig i det riktigt men inser nu i efterhand att jag tillät mig aldrig att HA/FÅ tråkigt eftersom jag ju drack hela tiden (och för mig känns det iaf som tiden går fortare när man dricker...man har ju nåt "mysigt "att se fram emot...".till ostbågarna/bitarna ska jag ta en whisky, till maten ska jag ha rött osv"
Ja tänker jag, det BLIR faktiskt tråkigare(utan alkohol) men det är inget jag varken får ont av eller kan dö av....
Men visst är det obehagligt med alla olika känslor som kan bli synliga/tydliga när jag inte är i "alkoholdimman'....att jag kommer att lyckas med mitt mål "vit januari" (å då tänker jag inte på snövädret;)) beror på att jag nu mår mkt bättre i grunden och därför kan orka möta ev jobbiga känslor....
På fredag ska jag faktiskt gå ut och äta på restaurang med min "bästis" Kommer att fixa det utan att beställa in vin....Ska njuta av maten, miljön och att prata med min vän istället!
Hur känner ni andra inför helgen?

Mags

Å en del alkohol kommer det bli. Det finns dock en skillnad mot hemma. Där har alkoholen varit en del i en utbrännande livsstil där vila saknas. Här lockar upplevelser mer! Härligt att märka att om vinet är "dåligt" så avstår jag hellre. Förstår att jag har mer jobb att göra men för nu bara vilar jag i detta. Heja till er som kämpar mitt i vintern!