Jaha, har inte druckit något sedan andra januari. Blev mer eller mindre tvungen på grund av att ja har bekymmer med hälsan (som inte är direkt kopplad med min A konsumtion) men ändå förvärrar symptomen. Under dessa dagar har jag reflekterat mkt över mitt beteende.. Öl i princip varje fredag/lördag, ibland mer, ibland mindre. Öl på vardagar har blivit vanligare. Blir inte packad så ofta med det förekommer såklart. Dricker inte varje dag men tillräckligt ofta för att skapa problem, kass sömn, dåligt humör, ångest osv...

Har varit nykter i 10dagar nu, minns ej när det hände senast. Jag har redan märkt av positiva effekter, ex bättre kontakt med mitt barn. Tänker väldigt mkt på A, det säger mkt antar jag... Ska på kalas ikväll, hoppas jag klarar av att hålla mig borta från den där jävla ölen.

För mig som har lång erfarenhet av alkohol och egen och andras alkoholism känns det alltid bra när någon vill ta itu med sitt drickande i tid. Skulle många fler reflektera över sin alkoholkonsumtion som du gör skulle mycket lidande undvikas. Lidande för alkoholisten själv, hans barn och familj. Med detta påstår jag inte att du är alkoholist, detta måste du själv avgöra, men jag vet att många alkoholister har inlett sin "karriär" med ett drickande som ditt. Sedan har de utan att själva märka det passerat en punkt från vilken ingen återvändo fanns, de var fast i beroendet. Sedan är det en annan sak att alkoholberoendet liksom diabetes är behandlingsbart. Men bäst är att undvika det om det går.
Lycka till med nykterheten
Ikaros

Everter

Igår va det kalas, jag drack 5 starköl, välkomstdrink och två snaps. Detta motsvarar ungefär en kväll då jag tycker att har druckit mycket. Hade det trevligt, inga dumheter osv. Idag har jag skött mina planerade aktiviteter, men mått allmänt kasst. Jobbigt att maskera inför barnet mitt.. Jag tycker så här i efterhand att kunde lika gärna hållit mig nykter igår för detta månde som jag går igenom är så onödigt.

Har ju varit bakis på olika nivåer varje vecka i åratal, inte konstigt att man nästan jämt är trött. Hmm, gott med cola ikväll i alla fall.