Tillbaka igen
Hittar inte mina gamla trådar, blir en ny.. Ser att jag varit medlem här i drygt sex månader. För sex månader sen tänkte jag att jag måste sluta dricka, sluta låta a styra mitt liv. Det har gått sådär... Vita perioder har blandats med perioder av alkohol varje dag, både bland vänner och smygdrickande hemma. Jag är rädd, rädd för att jag inte ska klara att släppa taget om a, min enda vän som alltid ”finns för mig”. Finns där för att ta bort ångest och oro, hjälpa mig att känna mig glad för en stund, tysta mina destruktiva tankar och hjälpa mig att sova. Jag är rädd för vad jag ska göra av alla känslor ich tankar om jag inte får hjälp av a. Samtidigt vet jag att jag är ute på en farlig väg.
Nu ber jag om lite hjälp och pepp från er på forumet. Ingen irl vet om mitt beroendeproblem och kan därför inte hitta någon hjälp i verkliga livet.
Har läst mycket här och blir så inspirerad av Amanda, Mary Poppins, Mirabelle, Emma79, Jojo (som började försöka samtidigt som jag och hållit sin nykterhet.. wow..) och många andra... Kan ni så borde ju jag kunna? Eller? Jag måste iaf försöka för jag är så trött, så otroligt trött på allt (ffa mig själv), sliten, ledsen och allmänt livstrött. Hoppas att nykterhet kan hjälpa mot några av de känslorna.
Kram till alla er som kämpar där ute!
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
❤️❤️❤️
Vad bra att du kom tillbaka hit! Klart du fixar det, du har ju viljan!
Så skönt att bli av med A-jävlen, så kan man sen ta tag i allt annat som skyfflats bort och sen bli en perfekt individ ?
Nejdå, en sak i taget. Det är dock enklare att konfrontera livet med ett fräscht sinne.
Ser fram emot att få läsa i din tråd!
Klart du kan!
Härligt att du är tillbaka här :) Trött. Check. Sliten. Check. Ledsen. Check. Allmänt livstrött. Check. Vi lider av samma åkomma du och jag. Alkoholen blir lätt en stötdämpare. Men egentligen är man mycket bättre rustad att möta allt det där helt nykter. Sakta värker nya hållbara livsstrategier och förhållningssätt till det som nöter ner själen fram. Ser fram emot att följa dig på din resa mot levnadsglädje. Vi SKA hitta den! Kram
Listig o farlig ..
Välkommen tillbaka Jasmine , Ja , som du vet ör A en listig o farlig fiende .. Så bra att du är här igen .. Lycka Till nu ? Kram Lerigen
Hej Jasmine!
Jag har tänkt på dig många gånger under månadernas lopp och undrat hur det gått för dig. Tråkigt att det har varit lite tungt men STARKT av dig att ta tag i livet igen. Du är värd att må bra!
Med mig är det bra, jag har inte druckit på snart 7 månader, och det känns bra. Jag sa ju innan att jag skulle vara nykter minst 6 månader sen skulle jag se. Jag skulle verkligen vilja kunna ta ett glas vin då och då, men jag vågar inte... ? Jag är ganska säker på att det skulle sluta med att jag dricker för ofta och för mycket igen och där vill jag verkligen inte hamna igen. Vi får se om jag vågar prova "börja" dricka igen, men just nu är det låååååångt borta att det skulle hända. Vad har du för mål? Kram!
Ny tanke
Hej!
Jag är ny här men har en tanke. Vad är roten till att du behöver a? Det låter som om du har svårt att hantera känslor, ev. är nedstämd/deprimerad och får ångest. Jag kan ha fel. Men om det stämmer undrar jag om du har sökt hjälp för de sakerna? Man behöver ju inte säga mycket mer än “ofta tar jag vin för att döva eftersom jag saknar strategier”. Själv hittade jag hit just pga att jag nu börjat inse att jag måste ta hand om Mig innan jag kan ta hand om andra. I höstas sökte jag VC pga depression och svårighet att hantera plötslig ilska och andra känslor. De besvären har trappats upp det senaste året och jag sökte för dem. Jag fick en bra läkare och har nu fått en bra psykolog samt remiss till vuxenpsyk för en grundlig utredning kring vad som är roten till allt. Kanske stress, kanske någon npf-diagnos, kanske depression eller någon bakomliggande grej. På jakt efter den utlösande faktorn alltså. För att kunna behandla symtomrn måste man behandla roten/rötterna. För jag ser vindrickandet som ett symtom på att jag inte mår bra. Inte tvärtom. När behandlingen på VC tog fart och jag känner att jag kommer få hjälp fann jag kraft att titta på hur mitt liv egentligen ser ut. En snabb tillbakablick gav att jag gjort MYCKET destruktivt i sena vintimmar. Jag hittade hit. Nu hoppas jag på att kunna anfalla amygdala från alla håll samtidigt med kroppslig rening, mental träning, psykologiskt stöd och rätt medicinering.
Steg 1 på min lista var alkoholen.
Steg 2 att försöka läsa på om kost som hjälper njurar och lever att återhämta sig hjälpligt.
Steg 3. Dra ner på socker och koffein som triggar samma del av hjärnan som a gör.
Dag 1
Jaha, då var jag på dag ett igen... för typ fjärde gången. Tack alla fina för pepp! Framtidshopp, visst har jag sökt hjälp, men i staden jag bor finns det inga tider till psykolog eller liknande. Jag orkar inte heller "gräva ner mig" i min problematik. Tänker att det måste lösa sig ändå.
Jojo, så fint att du lyckades med ditt vita liv. Jag tänker ofta på dig och på Knaskatten.. hur vi började här nästan samtidigt och delade tankar. Jag hoppas allt är bra med dig! Stor kram från mig!
Kämpa
Som svar på Dag 1 av Jasmine
Jasmine, du är ju rätt ute om man läser dig. Du fixar detta. Vi finns här på forumet, diskret och bra.
Om du mår dåligt så peppar vi dig. Tveka inte att skriva om du behöver pepp.
Många kramar :-)
Tack John-Erik <3
Pepp kommer definitivt att behövas, har ju ingen som kan peppa IRL.. Alltså har många vänner, men ingen jag kan berätta för om mitt beroende.
Fundering
Alltså, när jag ligger här och funderar på månaderna som gått det här året så inser jag att de dagar jag har mått som bäst är de dagar jag var magsjuk. Hur absurt är inte det??? Magsjukan gjorde att jag inte var ett dugg sugen på alkohol, jag hade ingen ångest över mitt matintag eftersom jag inte var hungrig, ingen ångest över allt som inte blir gjort eftersom ingen kan kräva att man gör något när man är sjuk, ingen ångest över att jag inte kunde fixa alla barnens aktiviteter etc. Det borde ju kunna gå att hitta den där känslan utan magsjuka. Känslan av att man faktiskt får vila och inte behöver äta perfekt och hela tiden prestera. För det är ju det alkoholen gör för mig, ger mig en paus från alla måsten... och en paus från mig själv och mina tankar. Men, jag ska hitta en annan väg till lugnet... tar tacksamt emot tips om hur ni andra har gjort om ni har haft liknande "problem".
Stor kram till er alla där ute!
Sjukdom.
Så har det varit för mig också. Som att kroppen fysiskt fått säga ifrån “Nu fan kopplar du av!”.
Har haft olika sängliggande hjälplösa situationer, där mannen tagit hand om allt.
Och jag har bara legat I sängen och tvingats koppla av.
Så började min nykterhet denna gången, med en tvåveckors influensa.
Lycka till, vi finns här som stöd o pepp!
Du kommer
...inte att dö av tristess, som du skrev I en annan tråd. Du fixar detta!
Basta med smygdrickande I färgade glas, bort med alkoholen hemifrån, ladda upp med iskallt bubbelvatten och färskpressad citron. Vitamin B12 /proteiner kan hjälpa mot humördippar.
Ta en dag I taget.
?
Emma
Ja, jag får ta en dag i taget och skippa smygdrickandet?
Jag tror du (eller var det någon annan...?) har skrivit i din tråd att livet är som ett långt rakt streck utan alkohol, inga toppar och inga dalar. Lite det jag menar med tristess. Samt att alla mina vänner utom två umgås med alkohol. Du vet, man går ut och tar ett glas vin, äter middag med vin, går på uteställen och dricker drinkar etc. Jag har bara mina barn varannan helg, vad ska jag liksom göra om jag inte kan umgås med vänner på mina barnlösa helger? Så vandrar mina tankar...
Lever i en lite diffus relation med en man som inte dricker (hans största fördel), men vi ses inte utan barn. Det gör att jag är ensam under barnlösa helger, men kan inte dejta andra. Och nu, som sagt, kan jag inte heller träffa vänner. Ja, du hör vad synd det är om mig?Snyft.
Ha en fin dag!?
Jag tycker det låter skönt!
Kalla det egentid för 17! Alla böcker jag skulle läsa, serier jag skulle se, promenader jag skulle gå!
Strecket luckrades upp för mig nån gång kring 3 veckor, sedan började jag se det fina I det lilla- nåt knepigt recept, ett oväntat möte..
Jag började rensa ut skåp och få koll på min ekonomi med en app.
Äta nyttigt och meditera. Det lilla.
Tänk: om livet bara blir bra då alkohol är inblandat, vad är det för ett jäkla liv?
Håll ut!
Emma
Innan jag skilde mig tänkte jag som du- åh, vad skönt med egentid! Att läsa, träna etc. Men, efter barnen blir bara ett vakuum, svårt att förklara.
Blir inget vin med vännen ikväll
Min kompis ville ses på ett glas vin ikväll. Jag sa att vi gärna kan ses, men det blir cola för mig. Cola är också gott, sa hon och så var det inget mer med det. Heja mig?
En liten seger
Att säga ifrån när man blir erbjuden, bra jobbat. Det är lite lustigt, att vi tror att andra bryr sig så mycket om vi dricker eller inte fast det egentligen inte spelar så stor roll för dem...
Starkt Jasmine!
Ibland tror jag att vi målar upp en mycket värre bild av situationen att tacka nej än vad den verkligen blir. De flesta reagerar nog med ett "ok, då tar vi en Cola eller en kaffe istället." Så var det inte mer med det. Bra jobbat i alla fall. ♡
Andra bryr sig nog inte...
... om vi dricker eller inte. När jag tänker efter finns det ingen i min närhet som dricker lika mycket som jag. Och de skulle nog inte tjata om jag sa att jag har en vit period för att må bättre och träna. Min pojkvän skulle uppskatta det, han avskyr när jag dricker.
En fin måndag önskar jag er alla!!
En vit period -
på obestämd tid. Så säger jag/vi redan innan alkholen kommer fram. Så jag fegar lite, vill verkligen inte berätta för någon. Det viktigaste är att min man vet. Ändå tycker jag att det är bra att man inte hymlar om det. Lite dubbelt det där... Tack för de fina orden i min tråd. ♡ Ha en bra dag!
Ingen i min närhet..
.. vet om att jag tycker mitt drickande är ett problem.. mitt största problem faktiskt.. Det känns svårt att inte kunna dela det med någon, men det går bara inte. Jag måste klara det här ensam, med er hjälp. Skönt för dig Vinäger att du har din man som stöttar!
Min vän sa häromdagen att hon ska ordna en resa för välmående med sina vänner. Hon sa lite diskret att jag bara fick följa med om jag inte drack så mycket.. "Det är ingen partyresa". Så kanske folk i min närhet ser, men inte säger något. Jag sa till min vän att det inte var någon risk, att jag har dragit ner på min alkoholkonsumtion för att må bättre. Kanske ska säga nästa gång att jag inte bara dragit ner, utan ska var vit.. på obestämd tid.
Idag är jag trött och nere... har två stora påsar under ögonen och malande huvudvärk. Sov inte trots sömntabletter... Men, hoppas sömnen rättar till sig efter ett tag, verkar vara så när jag läser andra trådar.
Jobbar inte idag, blir promenad med ljudbok (som någon tipsade om här.. ljudbok alltså), städning, träning, matlagning och en massa längtande efter mina barn.
Önskar er alla en fin (vit) onsdag!
Jasmine ?
Jag är också ensam - ingen som vet!
Egentligen bara barnen men de har inte sagt eller påpekat något nu under den nyktra period jag haft. Jag är bara glad och stolt över mig själv att jag lyckades ta mig igenom abstinensperioden som faktiskt var jobbig med all huvudvärk efter dagligt vinsurplande i mååånga års tid.
Men jag mår ju så mycket bättre nu och är mer levande och kärleksfull till mina barn och min pojkvän. Vill och vågar inte dricka vin igen. Alkoholfritt funkar och så går det vara framöver ✨
Vi får vara glada att forumet finns helt enkelt ?
Kram PimPim ?
Tack PimPim!
Det är så skönt att höra att det finns andra som känner som jag... Innan jag hittade forumet levde jag i tron att jag var ganska ensam om att pimpla vin i det fördolda. Skönt att du slipper abstinensen- just nu vill jag bara ha en tidsmaskin och förflytta mig några månader framåt när jag förhoppningsvis känner det där lugnet som flera beskriver. Jag ska klara det den här gången!! Det är min andra dag (skulle egentligen börjat 1/4, men "misslyckades" tyvärr.. alkoholen har en mycket större makt över mig än jag egentligen vill erkänna) och idag är jag nykter!!
Kram till dig PimPim och alla andra där ute!
Härligt att du är igång med nykterheten
Som svar på Tack PimPim! av Jasmine
Varje dag utan alkohol är en stor vinst :) Till och med varje glas du inte dricker är en vinst. Sömnen rättar till sig så småningom. Jag kände mig allmänt tilltufsad första två veckorna. Det går över.
Det verkar ju som om din väninna iaf har haft vissa betänkligheter ang ditt alkoholbruk... Ganska stora betänkligheter skulle jag tro, eftersom hon vill avkräva löften innan resan. Det är inget de flesta gör lättvindigt. Så vet jag ju inte hur frispråkig din vän är förstås. Kanske är hon en sådan som säger vad som helst till folk, men för de flesta är nog ämnet ganska tabu. Jag har två vänner som i princip alltid blir aspackade de två ggr om året vi åker bort tillsammans ett gäng. Resten av gänget blir mer och mer obekväma ju fullare de blir. Vi går och lägger oss när de har nått apstadiet. Men ingen säger något till dem om att det blir rätt jobbigt...
Dag 2
Dag 2 är snart slut och jag sippar på ett glas alkofritt rosé. Har städat, sorterat, slängt skräp, tränat och lagat nyttig mat. Åh, vad jag är präktig;). Men, känner mig piggare än imorse och är inte sugen på vin. Nu ska jag se programmet om Lill-Babs (det måste också räknas som präktigt..).
Mirabelle, min vän är ganska frispråkig, inte i allmänhet men med mig. Jag har haft andra vänner som skojat om att jag är den som dricker mest och går hem sist (av kvinnorna), men det har aldrig varit i någon negativ bemärkelse.. Men, de kanske egentligen tycker att det är asjobbigt:). Det kommer inte att hända igen iaf..
Dag 2 för mig oxå
Som svar på Dag 2 av Jasmine
Hej!
Jag hänger på här för jag känner så igen mig i det du skriver....
Jag tänker "ta nya tag" igen..
Det har man ju sagt några gånger men nu är det dax igen....
Blivit för mycket , för ofta ett bra tag nu igen och jag mår dåligt fysiskt och frågar mig "varför gör man så här mot sig själv?"
Har roat mig med att räkna ut hur mycket pengar jag lägger på alkohol både på systemet och när man går ut...Oj det var en hel del. Blev så tydligt svart på vitt.
Nu har jag öppnat ett nytt konto där jag ska sätta in pengar alla gånger jag vanligtvis skulle köpt alkohol men inte gör det....Känner mig lite motiverad av detta faktiskt.
Nåväl lycka till. Vi är båda igenom dag 2 nu och fortsätter framåt!
Hälsningar M
Iusios M
Ja, vi hjälper varandra!! Dag tre för mig nu. Frågan "varför gör jag så här mot mig själv?" har jag ställt många gånger.. Sen tänker jag att det måste finnas en destruktiv sida av människan som tar sig uttryck på olika sätt- matmissbruk, sexmissbruk, rökning, mobbare, droger etc. Vårt destruktiva uttryck blev alkoholen. Hur mycket pengar jag förlorat på alkoholen vågar jag inte ens tänka på. Men, har insett att även alkoholfritt vin är ganska dyrt om man dricker en flaska per dag;).
Dag 3 fortsätter vi vara nyktra trots det gråa vädret! Nu ska jag leta upp din tråd...
Dag 3
Sov otroligt dåligt, kanske för att det var första natten på länge utan varken a eller någon sorts sömntablett. Vred mig och drömde konstiga drömmar hela natten. Men, gick upp i ottan och gjorde fem solhälsningar och åt en god frukost. Nu har jag fixat naglarna och varit till frissan- känner mig inte så trött som jag borde.
Jag är så tacksam för att vi kan dela våra resor mott ett vitt liv här! Trots att jag inte önskar att någon skulle behöva utkämpa den här kampen så är jag glad över att jag inte är ensam mot fienden.
Hänger på
Hänger på denna tråden. ♥️
Måste sluta nu! Innan ja förlorar min familj.
Att vakna upp
...efter en dålig natt UTAN alkohol är inte så farligt.
Man tar sin dusch sin kaffe gör sina solhälsningar, ett stort glas vatten och så är man som ny.
Att alltid gå omkring småbakis, fy fan! Aldrig mer!
?
Bra med fix!
Alltså, med att göra något för sig själv. Det kan ju få oss lite peppade i vardagen. Och pengarna som blir över när A inte inhandlas räcker till många många behandlingar av både kropp och själ. ♡ Kram
Halihalo
Jag har läst din tråd- vi hjälps åt!! Jag har nu tre vita dagar, du ligger bara två efter;). Det är viktigt att vi gör det här för våra barn- de är värda en nykter och närvarande mamma!
Emma79
Som svar på Att vakna upp av Emma79
Precis- en dålig natt utan a är inte samma sak som en ångestnatt efter alkoholintag! Jag är ju bara på dag tre så har inte hunnit så långt som du, men idag tänker jag samma som du- fy fan för att vara bakis! Vad mycket man missar!
Vinäger
Som svar på Bra med fix! av Vinäger
Ja, det känns bättre att göra några "vänliga" saker mot sig själv... liksom vara snäll mot sig själv istället för att förgifta sin egen kropp. Stor kram till dig!
Dax för helg
Som svar på Dag 3 av Jasmine
Då går vi in för första helgen utan alkohol. Hur ser dina planer ut? Jag är trött så ska vila och ta det lugnt. Ställde in med 2 kompisar imorgon då de skulle dricka vin...Hade klarat att låta bli men vågar ändå inte chansa....
Ja alkoholfritt vin är orimligt dyrt kan jag tycka....finns inget annat billigare du kan dricka?
Jag ska försöka njuta av solen/våren i helgen som nu kommit till Skåne.
Känner att jag kommer att fixa helgen .hoppas och tror att du känner detsamma eller ej?
Helgen blir vit?
Iusios, jag får mina barn imorgon. Vi ska på en liten inflyttningsfest imorgon, har peppat mig själv i flera dagar att jag ska välja ett a-fritt alternativ även om alla andra säkert dricker vin.
Egentligen känner jag som du, att jag gärna skulle ställa in alla aktiviteter med alkohol inblandat, men just imorgon ska vi till en kompis till min son så det vore inte så lyckat. Men, har läst om flera andra här som fixar att vara nyktra i sammanhang med alkohol så det måste gå bra!
Förutom festen imorgon blir det lugnt på a-fronten. Det blir bara aktiviteter med barnen. Vi hjälper varandra att vara nyktra den här helgen!
Jag dricker även bubbelvatten, det är billigare:) Men, för mig är ett vinglas med ett innehåll som inte är sött, men ändå smakar något, förknippat med avkoppling. Det kanske ändras med tiden, men just nu behöver jag lite alkoholfritt vin på kvällarna.
God natt ???
Det fixar du!
Och varje tillfälle gör en starkare för man förstår att det faktiskt GÅR utan alkohol.
Man kanske går hem lite tidigare men det är OK!
?
:)
Som svar på Helgen blir vit? av Jasmine
Ja det fixar du absolut. Ja jag kör alkoholfritt öl. Kan bli nåt alkoholfritt bubbel i fint glas till helgen.
Tänk på söndag kväll är det dag 6 (inkl en helg) det är ett bra delmål för oss:)!
Och jag ska sätta in första "slanten" på mitt nya sparkonto imorgon. Känns toppen
Ha en fin helg med dina barn.
Sov så gott!
Första vita helgen
Målet är en helt vit helg , första helgen sedan ungdomen skulle ja tro (bortsett från graviditeter) jag känner mig beslutsam men ensam. Blev ju som sagt för full igår och hade under minneslucka grisat ner köket ,vält en stol och ramlat. Efter jag blev medlem här skrev jag ett långt sms om mina tankar till min sambo och att jag gått med här nu där de finns fler i samma sits men inget svar på de. Och väldigt korta samtal under kvällen, bara nödvändiga grejer. Älska mig som mest när ja förtjänar de som minst sägs de
Du fixar helgen!
Håller med övriga, det här fixar du. Barnen är hos dig och ger lite extra motivation. Det kan man behöva i början. Känner du sug, ge det minst en halvtimme, logga in, skriv och läs här. Det brukar alltid finnas någon som kan peppa. Ha ingen alkohol hemma! Och glöm inte H.A.L.T.
Ha en fin helg! ♡ Kram
Jag gjorde det!!!
Jag drack alkoholfritt hela kvällen när de andra drack vin. Och det kändes såååå bra!!! Jag sa att jag eventuellt måste skjutsa barn och inte kunde dricka, ingen ställde några frågor.
Tänk att vakna utan en fadd smak i munnen imorgon- redo att ta itu med barnens aktiviteter.
Stort tack Iusios, Emma79 och Vinäger för pepp. <3 <3
En av mina bästa vänner har en vit period
Jag ville köpa vin till min vän idag som tack för hjälpen med en tjänst idag. Men, hon sa att det inte var så bra för att hon och hennes man har en vit period. Jipiiii! Då har jag någon att göra "vita" aktiviteter med!!! Vill tillägga att i fallet med min vän är det hennes man som behöver den vita perioden, inte hon ;)
Halihalo
Känner med dig... Har du fått något svar från din man? Hur mår du?
Kram
Va härligt
med en sådan lyckad kväll, heja ! och va bra med vännen din. helt perfekt ju!
Det är bättre nu, har han druckit några 3,5or och jag cola. varit mer lättsamt idag men inget om vad som skedde i onsdags
nu ska ja strax lägga mig och sova och imorgon vakna och inte vilja lägga in mig på psyk ;P haha nä men de ska bli gott!
Snyggt jobbat Halihalo ???
Snyggt jobbat Halihalo ???
Halihalo
Bra där! Sov gott!!
Söndag kväll
Hej alla! Hur har helgen gått/varit? Bra hoppas jag. Allt bra här . Med en vit helg bakom sig känns det bra att gå in i ny arbetsvecka! Jag tog en promenad idag i det vackra vädret. Gick sedan till min kvarterspizzeria (som jag brukar...) men drack endast alkoholfritt. Tror t o m personalen där blev/såg lite förvånade ut;)!
Önskar er en bra start på ny vecka.
Vit helg- fem fördelar:)
Det blev en vit helg för mig och nu är jag inne på Dag 7. Att inte dricka under helgen har inte gjort mig piggare (sover dåligt), men så skönt att slippa alkoholångesten idag! Och sen fem andra fördelar med en vit helg:
1. Slipper ägna tid åt att köpa och planera för att dricka alkohol
2. Kan köra bil alla tider på dygnet! (Sååå skönt att inte behöva trixa och fixa med hämtningar hos kompisar etc för att man vill dricka vin till maten)
3. Ingen stress med att lägga barnen (behöver inte bli irriterad för att de inte somnar så att jag kan få sätta mig med vinglaset i soffan)
4. Slapp somna i soffan med TVn på i alkoholdimmor
5. Kunde vara närvarande med barnen HELA TIDEN
Tack, tack, tack alla för att ni finns här och delar med er av era historier och erfarenheter..MondayMorning och Lim som har varit nyktra länge nu, så intressant att höra om hur vardagslivet har förändrats för er! Och sen alla andra som har en kortare period av nykterhet, ni inspirerar mig att hålla i. Tack <3
Iusios- vi klarade första helgen...
... och nu ser vi fram emot nästa! Jag har också en kvarterspizzeria dit jag brukar gå för att äta god pizza, men pizzan är också en ursäkt för att få dricka vin eller öl när jag inte har något hemma eller inte orkar åka till Systemet. Hoppas du mår bra idag och får en bra start på veckan!
Känner igen mig
Tänker att jag ska klara 90 dagar för att då se hur jag tänker...
Lätt att tänka så nu med knappt en veckas nykterhet.
Vet ju hur hjärnan kommer börja spöka med en så fort det blir t.ex. en solig dag
Vore det inte mysigt att ta en öl då?
Men när jag läser era inlägg så är igenkänningen så stor. Och jag tänker mig att man inte känner sig så ensam, och ingen som dömer eller fördömer.
Heja oss
Härligt
Som svar på Vit helg- fem fördelar:) av Jasmine
Ja du ser så många fördelar du kan skriva ner och glädjas åt. Underbart! Tänk så mycket dina barn uppskattar det/dig också!
Ja du att jag börjat gå på den där kvarterspizzerian var just när vinet var slut på söndag och/eller när jag var orolig eller hade tråkigt en söndag...Det var skönt att kunna bryta mönstret och att våga gå dit...Vill ju kunna leva som vanligt!! Göra mina vanliga saker träffa de jag brukar träffa etc.
Ikväll gick jag ut efter jobbet. Hon drack några glas vin...ikväll var det första riktiga suget MEN jag klarade det med - det blev alkoholfritt och ytterligare några kronor in på sparkontot:)!
Håller med dig att det är inspirerande att höra alla historier och "resor" både korta och längre. Alla är viktiga och givande att läsa.
Jag har bara som första mål att inte dricka pådrygt 3 veckor sen ska jag iväg några dagar (ledig) och då "får/vill" jag dricka....sen gäller det att ha en plan därefter...
Ha en fin vecka.
Jag anar att jag kan behöva stöttning/jepp till helgen....
Hej
Som svar på Känner igen mig av Liten på jorden
Du är visst oxå där som jag (och jasmin ) på första veckan.
Ja heja dig och oss.
Här hjälps vi åt och stöttar och hjälper och inget dömande...
Läs om andra för som du skriver igenkänningsfaktorn är hög och bra på många sätt...Man är inte ensam, många som förstår och man kanske kommer till insikt och accepterar sig själv vilket kan innebära många känslor.....
Lycka till
Vi hörs säkert igen
A-rösten kommer att viska många gånger
Det är skönt att veta att man inte är ensam och att man kan skriva ner sina tankar här utan att någon dömer.
Iusios och Liten på jorden- vi får stötta varandra på vår resa. Jag är på dag 7 av målet 90 och känner mig trygg i min övertygelse. Men, jag vet att a-rösten kommer att börja viska många gånger innan 90 dagar har passerat, ska försöka ha strategier redo för olika tillfällen när jag har fått "hjälp" av a: ledsen, trött, fira att jag har presterat något bra, tjejkväll, på uteservering med en vännina, middag hos min vinintresserade bror, besök hos mina föräldrar som alltid kopplar av med en Martini eller ett glas vin, middag hos min bästa vän där det alltid bjuds på vin vardag som helg... Ja, frestelserna kommer att bli många...
Önskar alla en fin kväll!
En motgång och genast tänker jag på alkohol
En motgång på morgonen och reflexmässigt tänker jag på alkohol och när jag kan ta första glaset med vin efter jobbet. Inte bra. Hoppas det går över under dagen... Nu en kopp kaffe.
Strategierna!
Dags att plocka fram alla strategier du behöver nu. Ingen alkohol hemma, ta en omväg runt Systemet, ha en aktivitet inbokad när du slutar, träning, promenad eller kaffe med en vän, köp en ny tröja, läs här, skriv skriv skriv... Vi finns här och hjälper dig att inte gå vilse. Lycka till! ♡ Kram
Belöning
...jag lyckades få över lite av alko-kickarna på kaffe istället. Begränsade till 3 per dag och ser nu väldigt mycket fram emot dessa tre koppar, planerar in dem likt jag gjorde med vinet.
Ibland unnar jag mig en fjärde...
Och går ngt dåligt kan man ju alltid trösta sig med en kopp kaffe ( och kanske en chokladbit ).
Fy 17 vad töntig jag låter! ?
Allt är bra..
Utom alkohol och andra dåliga beroenden..Fint att stötta varann när det är tungt?Kram
Vinäger, Emma79, miss lyckad..
Tack?. Det hjälpte att skriva om min känsla och att ni stöttade. Det blir inget vin ikväll även om a-rösten ropar... Byter mot en kaffe och en chokladbit och håller mig sysselsatt med barnen.
Toppen...
Jasmin ...
Skrev ett långt inlägg, tryckte på nån knapp och vips ramlade jag ut...sur:/
Ville säga bra gjort Jasmin. Emma du är inte töntig:) och Miss lyckad vilket coolt "nick" du har.
Ikväll längtade jag hem till min alkoholfria drink. DET såg jag som ett framsteg. Nåt bittert jag köpt en gång på systemet (crodino) finns nog inte kvar....Gott att blanda med läsk el juice. Ger en känsla av "GT" om man är lagd på det hållet ....MEN passar kanske inte alla att dricka nåt som ligger för nära nån alkoholhaltig dryck...?
Så skönt med detta forum.
Jag är dock lika trött som innan när jag drack och har blivit lite smådeppig...nån som känner igen sig? Och kanske "vet" du Emma att det blir bättre...går över...?
Ha en bra kväll!
Trött, trött, trött känner jag igen Iusios
Jag har nu snart varit nykter i åtta dagar och känner mig supertrött. Men, deppig... nja, var mer deppig när jag drack. Att bara slippa ångesten och skammen över alkoholen tycker jag minskar deppigheten. Har dock läst att man kan känna sig deppig när man slutar, kanske något andra här känner igen.
Jsg längtar också till mina alkoholfria drycker! Ett invant beteende att sluta dagen med ett vinglas;). Nu med bara alkoholfritt så det måste ju vara lika ok som kvällste tänker jag. Vi ska vara nöjda med att vi är nyktra;)
Får jag också hänga på här?
Som svar på Hänger på av Halihalo
Får jag också hänga på här? Jag känner mig så ensam med mina problem. Ja, alkoholen är verkligen en kuslig drog. Jag skall kämpa emot nu för jag vill inte dricka som jag gör. Jag skäms så inför min familj. Hur kan man göra dem så illa hela tiden??? Jag är så rädd för denna jävla beroendegenen som jag har. Jag kan missbruka allt tror jag så det är bara tur att jag "bara" är nikotinist och alkoholist. Nu hoppas jag att jag skall bli peppad av alla här i forumet. Bara vetskapen om att man inte är ensam känns skönt! Man vill ju gärna tro att ingen har det som en själv...Livet behöver väl inte ta slut för att man inte dricker??
Det blir bättre!
Hörrni! Jag lovar!
Och Gittan- välkommen hit! Idag känner jag mig nyfrälst så jag säger: Livet tar inte slut när du slutar dricka, det sätter igång! Kom ut ur mörkret!!
Crodino- lite för söt för min smak. Älskar lite mer bittert- färskpressad blodgrape med Indian tonic!
Fint att höra, Jasmine!
Skönt att du lyckades få bort det värsta suget. Nu vet du att det funkar nästa gång. ♡
Iusios och Emma, tack för drinktips. Gillar också A-fria drinkar, vin och öl och blir inte triggad av dem. Helt ok substitut för mig.
Du är så välkommen
Som svar på Får jag också hänga på här? av gittan
...att hänga på.
Bra att du hittat hit
Vi hjälper varandra och det är skönt och givande att läsa om andra....man är inte ensam...man känner igen sig o.s.v.
Ta ett steg och en dag i taget....i början kan det t o m vara 1 timme i taget. Sätt upp ett mål...stort eller litet...det är du som bestämmer....delmål kam också vara bra
Lycka till! Vi hörs igen !
Alla är välkomna;)
Vi behöver hjälpas åt och finnas för varandra om det här ska gå bra... Gittan, skriv här så känns det kanske bättre! Tror alla här känner igen dina känslor av skam och skuld för vad man gör mot sin familj.
Godnatt allihopa❤️
Glömt antal dagar....
....upptäckte att jag inte hade koll på hur många A-fria dagar som hade gått...Det gjorde mig glad. 9 är det visst. Det går framåt:)!
Hur har ni andra det ikväll? Hur tänker ni inför helgen? För mig är det iaf skillnad på att klara helg jämfört vardagskvällar men kanske inte så rent generellt eller?
Fredag kväll lusios
Som svar på Glömt antal dagar.... av lusios
Fredag. Det är den kvällen jag tycker känns "meeeeeh". Just övergången mellan arbete (verkligen i mitt anletes svett) och ledighet... Det är då jag vill sjunka ner i soffan med ett vinglas och bara "flyta ut". Jag har fortfarande inte riktigt fått kläm på något annat sätt att finna den där totala avslappningen :/ Substitut och sysselsättning som funkar för att låta bli vinet, jo, men inte något som verkligen ger samma payoff.
Dag 9
Iusios, jag är också på dag 9... Håller med både dig och Mirabelle om att helgdagarna är värst, och i synnerhet fredag när man vill koppla av. Nu har ju jag den "lyxen" att min särbo aldrig dricker hemma så jag behöver aldrig "frestas" om vi är tillsammans, vilket vi är ofta på mina barnlösa helger. De helger jag har barnen är motivationen att avstå alkohol större.
Jag har inte heller hittat något annat sätt att finna den totala avslappningen, men att inte ha ångest dagen efter är ju en annan sorts "avslappning".
Substitut
För det där fredagsvinglaset I soffan finns nog inte. Man får nog försöka bli hög på sin egen salighet och njuta av lördagmorgonen istället. Vakna först, kaffe o tidning och det där- ärligt talat älskar jag det där morgonlugnet före stormen.
En liten förskjutning.
Lugnet har infunnit sig
Det är ett lugn här hemma med barnen när jag:
1. inte smygdricker i köket så fort tillfälle ges
2. inte försöker få barnen att lägga sig så tidigt som möjligt för att få dricka ifred
3. slipper vakna varje morgon och ta en kaffe och en Ipren för att känna mig som en människa,
4. slipper somna med TVn på i soffan och vakna mitt i natten, för trött för att byta om eller borsta tänderna.
Det är bara lugnt och skönt här hemma... tror även barnen märker skillnad även om de aldrig har nämnt att de märker mitt "smygdrickande".
Emma- bra vändning..
... att vi får njuta av lördagmorgon istället för fredagkväll!
Fredag eller inte...
För mig har enda skillnaden mellan helg och vardag de senaste åren varit att jag inte behövt smygsupa. På fredag var det liksom legalt att börja dricka vid middagsförberedelsen. Sedan slapp jag ju proceduren med att samla ihop alla tomflaskor och burkar och smygslänga i någon kommunal papperskorg ihop med alla hundbajspåsar. Passade iofs bra ihop, skit som skit... Nu är det svårast med helger eftersom tillgängligheten oftast ökar.
Härlig lista, Jasmine. Vi inser hur mycket vi vinner på nykterheten ju längre tid som gör. Grattis till nio dagar! ♡
Stark du är Jasmine! Grattis
Stark du är Jasmine! Grattis till dina nyktra dagar, jag tror på dig!
Jag har varit lite sugen på vin sista tiden när vi varit ute och ätit, fastnat lite i "stackars mig att jag inte får dricka" tankarna. Då är det skönt att komma hit och läsa lite och inse att det är skönt att jag SLIPPER dricka, alla pinsamheter och bakfyllor som jag sluppit nu ett tag kan jag gott vara utan ett tag till.
Min nya favorit drink är kombucha, jag tillverkar den själv hemma. Både nyttigt och gott, jag rekommenderar det starkt!
Jag har varit lite sugen på vin sista tiden när vi varit ute och ätit, fastnat lite i "stackars mig att jag inte får dricka" tankarna. Då är det skönt att komma hit och läsa lite och inse att det är skönt att jag SLIPPER dricka, alla pinsamheter och bakfyllor som jag sluppit nu ett tag kan jag gott vara utan ett tag till.
Min nya favorit drink är kombucha, jag tillverkar den själv hemma. Både nyttigt och gott, jag rekommenderar det starkt!
Härligt!
Första veckan var jobbig för mig, men det går och det blir bara bättre och bättre! Var rädd för suget, att inte orka hålla emot men också det blir lättare och lättare.
Fortsätt! Ju fler dagar desto bättre blir det!
Jojo, har saknat dig här!
Roligt att du är tillbaka, men inte av anledningen att du börjar känna dig sugen på att dricka ibland... Nu har ju jag bara en nykter helg och nio dagar bakom mig, men jag hoppas att min övertygelse att inte dricka håller i sig. Eller hoppas och hoppas, det kanske bara är att bestämma sig och hitta strategier... har jag lärt mig här.
Kombucha, det ska jag googla på! Ibland tänker jag att det är synd att vi här på forumet inte kan träffas och ha nyktra aktiviteter där vi kan bjuda på våra bästa alkoholfria alternativ och dela erfarenheter;)
Hoppas allt är bra med dig i övrigt <3 <3
Tanten75
Tack för pepp! En av anledningarna till att man orkar hålla nykterheten är alla berättelser här om att det bara blir bättre...
Vinäger
Du är klok som vanligt;) PRECIS så var det faktiskt på slutet- enda skillnaden mellan vardag och helg var att jag slapp smygandet på helgen.. och att jag oftast (typ alltid) drack tillsammans med andra på helgerna och då var det ju helt normalt;). Jag ser för övrigt fram emot fortsättningen på din berättelse i din tråd.
Kram till dig!!
Hoppar in i tråden ;-)
Som svar på Härligt! av Tanten75
Visst är det så att det går i perioder? Vissa perioder ex.vis 5 -6 dagar i sträck är hur lätta som helst oavsett veckodagar.
Sen kan det komma 3-4 dagar som är jättesvåra att hantera. 8:e dagen är värst tycker jag personligen
samt helgerna då. Helt plötsligt är inte kroppen alls nöjd med något och skriker då efter A.
Vi försöker hålla ut alla här tillsammans. Vissa har det helt klart svårare och andra lite lättare men oavsett så har vi alla
samma mål: Att bli friskare och hälsosammare.
Väldigt bra
Som svar på Lugnet har infunnit sig av Jasmine
Att lista det som är fördelar med att avstå som du gör Jasmine.
Toppen! Allt det här som är positivt kan ju göra underverk i A-hjärnan som skriker efter mer A.
Grattis Jasmine!!! till 9 dagar
Vi håller ut, helg snart igen
Kram
Ja, John-Erik- vi håller ut!
Hur går det för dig J-E? Det gick bra för mig idag!
Fredag och feststäming på stan
Men, idag var det inte svårt att avstå från A trots att jag var på både restaurang och pub. Och trots att jag blev ledsen av ett telefonsamtal med min pojkvän så kom inte suget efter A. Det är bara att tacka och ta emot! Jag förstår att det kommer andra dagar då A-rösten ropar, men då ska jag tänka på hur MM stoppade huvudet i snön för att bli av med suget, kan hon så kan jag. Ja, det vet jag förstås inte, men jag kan ju alltid hoppas.
Hoppas ni alla har en fin fredagskväll!
Helg nr 2
Som svar på Fredag och feststäming på stan av Jasmine
Hej Jasmine m.fl. var osäker på om denna tråd ff "levde" Bra där att kunna vara på stan med stämning, besöka restaurang och pub och att det kändes bra.
Jag har varit ute flera ggr på restaurang och tycker det går bra. Utbudet av alkoholfria alternativ är väl ibland men jag vill kunna leva som vanligt dvs kunna gå ut på restauranger och pubar etc
11 dagar idag. Det känns jättebra. Absolut min bästa A-fria period. Varför? Jo för jag mår allmänt psykiskt bättre. Jag är mer motiverad. Jag kan se längre fram än bara några dagar. Jag har en fantastisk terapeutisk m.m.
Önskar en fin helg!
Ett litet citat;)
Lycka är att upptäcka att alla tomburkar/tomflaskor har innehållit något alkoholfritt;-)!
Jag är larvig
Som svar på Ett litet citat;) av lusios
Men de där tomma flaskorna och burkarna med a-fritt smusslar jag ut till soporna som en tjuv om natten... Grannarna kan ju inte se att det är a-fritt. De ser burkar och flaskor.
Mirabelle...
... tack för påminnelsen! Jag ska nog också smussla ut mina flaskor- har blivit en flaska varje dag den här veckan, a-fritt alltså?
Idag gråter jag...
... över bomberna i Syrien. Här sitter jag trygg, varm, mätt med tre barn som mår bra. Och ändå är jag inte lycklig?. Glad ibland, men inte lycklig. Jaja, jag är nykter i alla fall. Men såååå trött. Har yogat, promenerat, bakat fast jag egentligen borde sova. Det är ju så svårt att komma till ro utan sin (o)vän.
Svårast i början..
Tyckte jag..Sen vänjer man sig vid olika situationer och vet hur man får äkta energi och glädje i livet utan alkoholen. Själv lyssnade jag på hög musik och fuldansade..Eller jag tyckte nog att det såg bra ut haha. Unnade mig god frukt och bär.Andra godsaker jag gillar. Umgicks med vänner som inte prioriterar alkohol..Att gråta som du gör är fint och renande..Jag känner också förtvivlan emellanåt över krigen som människor skapar. Jag har jobbat med flyktingar i ett par år och fått höra en del fruktansvärda berättelser..Det har också gett mig ett annat perspektiv på beroenden..I andra länder flyr folk för sina liv, och hemma satt jag och söp mig full för att jag är alkoholberoende..Det mesta går att förändra om viljan finns..Grattis till tid❤️Vi fortsätter så..Kram..
Tack miss lyckad..
.. för dina ord. Jag inser att alkoholen har haft en stor plats i mitt sociala liv, vet liksom inte vad jag ska göra på barnlösa helger när jag inte dricker alkohol. Suck. Men, det blir nog bättre. Ikväll sålde jag hembakat på sonens fotbollsmatch, betydligt bättre än att sitta hemma i soffan och dricka;). Kram <3
Iusios..
... hoppas du har haft en bra a-fri kväll! Tråden bara vilade en stund... Tack för ditt citat:):)
Allt bra här:)
Det går lätt att låta bli alkohol. Det är faktiskt rätt skönt att inte dricka. "Världen" blir så tydligare på nåt sätt och man/jag är mer närvarande ...
Ja jag har oxå tänkt på krig och elände...man får inte glömma att det är mkt man har som är bra oxå....
Hoppas alla haft/Har en fin och skön helg..
Bra att du tog steget hit!
Som svar på Får jag också hänga på här? av gittan
Jag kom hit i måndags efter att ännu än gång svikit min familj! Trodde faktiskt då att dom skulle vända mig ryggen för gott! För första gången valde jag att inte neka och försvara mitt beteende, utan istället berättat för dem om mitt problem och nu lovat dem att ta itu med detta.. dom gick inte istället finns dom där och förlåter, hejar och stödjer. Underbara ungdomar som är mer kloka än sin gamla mamma, kämpa på och välkommen hit! Du är jättemodig som tog detta steg!
Helgerna är en större utmaning
Som svar på Glömt antal dagar.... av lusios
Håller med om att det är svårare, det var ju liksom där det började en gång! Det finns så mycket då som är förenat med A-livet, så många fler traditioner, rutiner och tillfällen. Så många fler som du möter med ett glas i handen! Nu är det söndag morgon, jag har klarat min första helg, stolt och pigg! Så här dags en söndag är det mer vanligt att jag sover tungt flera timmar till! Vi kämpar vidare!
Elise64
Vad bra att du har delat ditt problem med din familj så att de kan stötta dig! Barn tror jag har oändligt tålamod med sina föräldrar (på gott och på ont). Hoppas du har haft en fin (vit) söndag!
Visst är helgerna svårare- normalt att dricka och så mycket sociala sammanhang som är förknippade med alkohol. Men, den här helgen höll vi ut!!
Meningslösheten har infunnit sig
Idag är det Dag 14 och allt känns bara meningslöst och trist. Jag känner mig nere, rastlös och uttråkad. I vanliga fall när den här känslan kommer över mig så planerar jag in något roligt med en vän, fixar en middagsbjudning eller åker direkt och hälsar på någon. Vid alla dessa tillfällen brukar det ingå alkohol (inte stora mängder, men ändå). Alternativt tröstar jag mig med vin i soffan framför någon serie.
Nu känner jag mig baklåst. Vad ska jag liksom hitta på som kan få mig att känna mig gladare, något som inte innefattar alkohol? Nej, idag tvivlar jag! Kan förstå dem av er som har en familj hemma, men jag som är ensam varannan vecka... Vem bryr sig liksom om jag dricker på mina barnlösa veckor? Suck.
I hear you!
Som svar på Meningslösheten har infunnit sig av Jasmine
Den där meningslösheten som kom efter ett tag nykter var verkligen bedrövlig... Från eufori över att lyckas till "meeeeeh spelar roll". För mig höll den trista, gråa, grötiga känslan i sig rätt länge :/ men utan att jag märkte det så slog det om. Det gör det för dig med om du håller ut. Plötsligt upptäcker du att det istället är vinet som känns meningslöst. För mig kom nog den punkten när jag slutade hitta på än det ena än det andra för att distrahera mig. Det finns en befrielse i att lugnt stanna i gråa trista eller rastlösa tankar och känslor. Acceptera att så här känns det just nu. Det får vara så. De jobbiga känslolägena tappar sin kraft och makt på något vis, när man inte gör allt man kan för att mota bort dem. Kram
Håller med skribenterna
...ovan. Det är bara att hålla ut. Det där grå är bara livet. Det vi ville fly ifrån.
Snart återfår det sin färg igen, håll ut!
?
Tack för att du berättar!
Som svar på Meningslösheten har infunnit sig av Jasmine
Jag har ju bara varit utan i 8 dagar, klarat en helg... och fortfarande tänker jag.., yes jag klarade.. redan nu blir jag medveten om i hur många situationer vinet i vanliga fall finns med... kommande fredag är det vinprovning, bara att tacka nej, det känns ok men jag vet att liknande saker komma erbjudas mig hela tiden...just nu är jag motiverad att avstå... men säkerligen kommer även jag känna din meningslöshet.. tack att du förberedde mig på den...tyvärr har jag inga råd att ge dig men jag hejar på dig och hoppas att du ska känna som vår vän här skrev: att till slut känns vinet meningslöst, den dagen längtar jag till!?
Acceptans....
....som Mirabelle är inne på kan fungera...Ja nu känns tradigt, skit, meningslöst, "jag kan lika bra ta ett glas" osv MEN försök hålla ut...vissy det är tråkigt rastlöst m.m. men faktiskt inget "man dör av":)....
Tänk en dag i taget just nu så blir ditt mål kanske mer överkomligt?
Kanske kanske skulle du ångra dig om du tar ett glas idag....nu när du kommit så här långt...tänk att få börja om från dag 1 igen....det är väl onte så lockande...? Jag är ju oxå på dag 14 idag
Mailade min terapeut och fick några hejarop tillbaka.
Har du förresten någon du går i samtal hos....?
Hoppas du håller ut ikväll och att vi andra får läsa att du klarat det - senare här på forumet.
Håller tummarna <3
Tack för känslan jag fick!
Som svar på I hear you! av Mirabelle
Vilket härligt känsla att se på ett glas vin och tänka - helt meningslöst? åh vad jag längtar till den! Tack!