Hej, jag är ny i detta forum! Har sedan en utbrändhet av jobb som chef ökat mitt drickande.. Jag har druckit mer än vad som är hälsosamt i snart 2-3 år. Jag dricker varje dag 2-3 glas vin och jag kanske håller upp 1-2 dagar ibland. Helgerna är det full fokus på vin.. Fredag och lördag är flera flaskor. Jag jobbar, tränar och jag tror min omgivning inte skulle tro att jag har problem. Jag har prestationsångest deluxe, dövar det med vin o så snurrar de vidare, ja ni fattar. Min man har också problem med alkohol, som har skadat
vår relation vid flera tillfällen. Jag har som medberoende blivit påverkad av det på något konstigt vis..Vi har varit gifta i 22 år o har stora barn. Jag känner mej som en dålig människa som inte klarar av att hantera alkohol och jag skäms för att jag längtar efter att få dricka vin! Jag behöver förändra mitt sätt att se på alkohol!! Har någon några tips?

Det är lätt hänt att hamna där så du är inte ensam. Och tro det eller ej inte skamfyllt alls i min mening.
Jag är också chef och utåt sett sportig, och ”välartad”. Men alkoholen har varit nära att ta död på mig eller iaf förstöra mitt liv. Jag dövade också stress och press (och smöjde sociala situationer) med alkohol eftersom det går fort att få lindring. MEN under ytan bröt den ner mig mer och mer. Jag märkte knappt att det gjorde mig mer mottaglig mot stress och mycket mer deprimerad. Sen var det en väldigt ångestfylld upplevelse som fick mig att verkligen se på hur jag missbrukat under många år. Hela kedjan och allt elände det medfört. Då kändes det logiskt att bara lägga ner helt. Det är jobbigt, det går inte att sticka under stol med. Som all självförändring måste man se det långsiktigt. (Chefsspråk: strategiskt :) du kan läsa trådar här om alla fördelar. Men jag har (bland annat) märkt, ökad stresstålighet, mer energi till träning, mindre depression och oro. Bästa jag gjort faktiskt. Men du måste ta fram din inre drivkraft, och ju mer du står emot desto starkare kommer du att känna dig. Sen kan det ju självklart komma bakslag, men ge då inte upp och gå in i det helt. Ta i stället nya tag och kämpa på! Som vinäger i en annan tråd valde att se sina 200 vita dagar som en styrka även om det fanns 30 svarta. Det kunde ju ha varit tvärt om! Huvudsaken är att ge dig själv en chans att må bättre. Jag tyckte boken 28 day alcohol free challenge var väldigt motiverande (de har en dyr site med 90 och 1 year också). Men det finns andra böcker och poddar som hjälper. Som medberoende kan du kolla in den andra sektionen i forumet, där finns mkt hjälp.
Jag tycker att det viktigaste för mig varit att inte fokusera på vad jag förlorat, utan att hela tiden hålla koll på vinsterna. Och att samtidigt försöka hitta nya rutiner så att det inte framöver ska handla om att ”stå ut”, utan att skapa en annan typ av liv. Kolla runt på forumet och kämpa på!

Tack! Det är som du skriver att fokusera på vinsterna än förlusten att jag inte får dricka..
Jag ska kolla in de andra forumen, som medberoende.
Jag var på stan ieftermiddag på lunch med min dotter och istället för att ta ett glas bubbel blev det en ColaZero.. Det kändes helt ok. Jag ska inte sticka under stolen att jag är jättesugen på vin.. vanan, fredag, fint väder, trött efter jobbvecka, ja du vet.. det är bra att ta fram vinsterna:)
Tack!

Ja det finns ju där men ofta går det i vågor. Ta en dag i taget. Idag ska jag vara nykter och i morgon är en annan dag. Kan vara svårt att tänka ”hela livet utan...”.
Du få lyxa med annat idag i stället.