Jag tänker här berätta lite om hur mina senaste 15 år sett ut. I 15 år har jag kämpat med att sluta dricka. Hållt uppe som längst 2x3 månader, nån vecka då och då. Gått på antabus de vita perioderna. Skött jobb o familj bra. Mina barn är nu utflugna. Jag kommer att skriva lite då och då, har nu inte druckit på 2 dagar.

mod60

Jag har en ganska lik historia som din och har oxå börjat skriva här. skriva om hur det går. Har en egen tråd. Nykter i 30 dagar nu.
Har bra jobb, gift med en fantastisk man, två utflugna barn en tonåring kvar hemma och ett litet barnbarn. Alltså allt man kan önska om det inte varit för mitt dåliga förhållande till alkoholen. Druckit sedan ungdomen men dagligen de sista åren. Nu får det vara nog!! Tar en dag i taget. Vi får stötta varandra// mod 60

Nu börjar jag dag 3 på denna vita period.
Har egentligen alla chanser att lyckad. Min sambo är nykter alkoholist sen 25 år tillbaka, o gillar förstås inte att jag dricker mig dyngrak, mina 2 söner 22 o 24 som har egna lägenheter har alltid hatat att jag druckit. De dricker inte själva (har väl sett så mkt skit). Vi har daglig kontakt o hör de att jag druckit säger de hejdå o lägger på luren. Jag tänker tillbaka o minns så väl min första fylla när jag var 13 år o som inte slutade bra. Åh måtte jag kunna hålla uppe så länge som möjligt.

Dag 3 snart slut, har knappt sovit i natt, sånt fruktansvärt tryck över bröstet, har Atarax men det hjälper inte.

mod60

Jag har varit nykter 31 dagar nu och tycket att trycket över bröstat som du skriver om, har gått över helt. Håll ut du kommer att må bättre.
Jag tänkte/tänker hela tiden " en dag i taget". Ibland en timme i taget.
Jag läste i en tråd tips på att det är bra att ha annat gott att dricka hemma, utan alkohol så klart. Så jag har hela tiden cola zero eller sprite light hemma. Struntar lite i vikten just nu utan fokuserar på att hålla mig nykter.
Försök att tänka positivt på hur bra livet är utan alkohol. Vi vet ju hur j...ligt det är eller hur!!!! Så vi kanske behöver ändra våra tankemönster??

Tänk Runa att när dina barn ringer så kan de prata med dig utan att lägga på luren. Vilken glädje eller hur. Tänk på allt som är gott utan alkoholen. Det gör jag och det hjälper. Framförallt när det kommer till barnen.
Önskar dig lycka till. Vi får stötta varandra :) mod60

Dregen

Tänkte bara visa mig o säga hej i din tråd.
Det är bra att du är här o läser o skriver.
Min erfarenhet och vad jag ska försöka göra denna gång av nykterhet är att fortsätta vara på forumet dagligen, trots att det går bra...........
Det finns så mycket klokhet o support att få som är guld värt!

Dregen

AnnaPanna

Fastnade lite extra i din text. Känner igen mig från båda håll. Dels från delen av att dricka för mycket men också från dina barns perspektiv. Jag har själv alltid kämpat för att få min mamma nykter, brutit kontakten med henne och vägrat prata i telefon när hon druckit. Som barn lär man sig att analysera förälderns beteende och kan höra bara på ett enda ord över telefon om denne druckit. Nu är jag själv 27 år och fått lov att ta tag i mitt eget drickande. Med andra ord har jag gått i mammas fotspår, men väljer att ta tag i livet innan det blir ännu värre. Jag har fått mycket hjälp av att gå på möten där jag kan prata om min uppväxt och mina alkoholvanor. Kan du tänka dig att gå på något sådant?

Ta hand om dig själv och tänk på hur du och din omgivning kommer att få det bättre för varje dag du förblir nykter. Hälsa och ro i själen väntar som belöning. Jag har nu varit utan i 59 dagar. Det klarar du också! Lyckokramar!

Hej, tack för ditt inlägg. Hade jag vetat när jag var i din ålder vad alkoholen skulle göra med mig, så hade jag gjort allt för att sluta dricka. Jag blir glad när jag läser att du varit nykter så länge nu o har tagit tag i allt, fortsätt så . Du har allt att vinna.

AnnaPanna

Skickar tillbaka lite av den energi som ditt svar gav mig :)

Det är lite så jag tänker. Att alkoholen har redan förstört så mycket av mitt liv, både min barndom med mamma, men nu också mitt egna vuxna liv pga min egen konsumtion. Jag vill inte att den ska styra mitt liv och nu när jag slutat så inser jag vilken plats den tagit i mitt liv. Den har fått bestämma, men inte nå mer! Det fina är ju att det aldrig är försent för oss att välja det rätta. Vi får peppa varandra här på forumet och göra de rätta vägvalen. Trevlig helg Runa! Ta hand om dig!

Meredith12

Tusen omstarter än inga alls. Däremot kan det vara lite desillusionerade med jojo, så jag önskar dig en lång rad vita dagar nu, tvåsiffrigt, månad minst!
Kramis

Inne på dag 4 nu för denna gång, börjar bli löjligt. Ser att många väljer att ha annat gott att dricka hemma, men för mig verkar det inte hjälpa. Har aldrig tyckt om smaken på alkohol utan det är berusningen jag vill åt. Den i början innan det slår över. 1 flaska vin tål jag utan att bli dyngrak. Men börjar jag nalla på en till slår det över. Jag är så medveten om det. Men köper jag bara hem en flaska så får jag ångest när den börjar ta slut. Så jag har börjar köpa 1 flaska + 1 liters tetra, när flaskan är slut tänker jag äh bara ett glas till, sen är det kört.
Jag blir galen snart

Villnågotannat

Hej kära Runa, jag Blev också en vintant som klarar en flaska galant och därefter rasar det. Har också ångest då den börjar ta slut. Varför är A-djävulen så stark?! Jag blir förtvivlad över min situation och andras, som din. Kämpa mot A!!! För ditt liv.
Håll ut i dag också Runa, så försöker jag också. Jag är igen och igen och igen på dag 3....

Känns skönt att höra att det inte bara är jag som är så usel

Villnågotannat

Nej kära du-du är inte usel! Vi är bara inte riktigt så starka än att vi kan besegra A! Men vi börjar bli -bara att hålla fast vid detta Forum känns som ett vapen.
En dag till gör vi!