Hej. jag skrev förut om min vän jag oroade mig för. Väldigt snabbt har det börjat gå väldigt illa. Jag känner att jag bara behöver skriva för just nu är jag skärrad och faktiskt ganska skrämd. Vi som är nära min vän pratade med varandra för några dagar sedan och började pussla ihop bilden. Han har ljugit för många av oss och det blev uppenbart att han tar massor med droger. Jag har medvetet inte kontaktat honom för att markera att jag tycker han beter sig illa, annars pratar vi och ses varje vecka, så det är först nu jag fattar HUR illa det är. Jag är helt säker på att han inte hört av sig till mig innan för att han inte vill att jag ska förstå. Idag ringde han mig dock och var helt psykotisk. Pratade om en kollega som som han skulle anmäla och som försökte stjäla allt av honom osv.... Jag vågade inte säga att han betedde sig helt onormal utan "spelade" som vanligt. Jag skäms men jag är rädd att han skulle göra något dumt och flippa ur helt om jag försökte säga till honom. Jag sa till och med att vi ska ses i veckan men jag vet inte om jag vågar träffa honom... Vet inte alls vad jag ska göra.

Jaja, var bara skönt att skriva av sig. Jag ska försöka sova nu men jag har en klump i magen och vill bara gråta. Det var så läskigt att prata med honom som om han var en annan person.

Vaken 2020

Psykotisk
Då är man inte sig själv utan rädd för allt. När man är rädd så slår man om man är våldsam och det verkar han vara. Han verkar lita på dig och därför vill han träffa dig. Om du träffar honom (lita på din magkänsla) lyssna på honom, låt honom svamla på, avbryt inte honom och försök inte ge några råd. Det är inte läge för det nu i hans tillstånd.

Tack så mycket för era ord Vaken 2020 och Självomhändertagande. Jag tänker att jag nog ska försöka träffa honom men kanske gå en promenad eller så. Det känns så absurt när någon man känt så länge och är så nära börjar bete sig så annorlunda. Grejen är den att min pappa är likadan. Han har varit nykter i år nu men när jag var yngre hade även han drogrelaterade psykoser och kunde bli helt personlighetsförändrad och aggressiv. Jag hoppas att det kan gå bättre för min vän och att han på något sätt kan få hjälp. Det värsta är att jag inte tror att han sover mycket alls. Då blir man ju knasig. Jag vill visa att jag fortfarande tycker om honom och finnas där men samtidigt är detta oerhört jobbigt och väcker många minnen från hur det var med pappa... Jag bodde inte med pappa utan med mamma men det var ändå jobbigt när han var i sina galnaste perioder.

Jag har hört om några situationer som har fått mig att förstå att det är ett väldigt allvarligt läge när någon är psykotisk och dessutom använder droger. Du skriver att du har erfarenhet av din pappa, även om det inte var på nära håll.

Om du blir rädd eller rädd för att din vän ska göra något allvarligt mot sig själv eller mot en annan människa, så kan du förstås ringa polis eller psykakuten.

Det är bra att tänka på en del förebyggande åtgärder och att vara medveten om vilka risker som finns. Du kanske kan ringa och prata med psykiatrin och rådfråga. I bästa fall kan du få några svar. Ring psykakuten och fråga vart du kan ringa om inte de kan eller har tid att prata med dig. Du behöver inte uppge personnummer, utan du har rätt att ringa och fråga det som du kanske funderar på.

Vilka andra träffar din vän?

Jag skulle råda dig att aldrig träffa din vän med andra som du inte träffat tidigare, om din vän föreslår det.

Tänk på att du är ansvarig för dig och du kanske inte heller hjälper din vän genom att träffas eller ens prata. Var försiktig på alla sätt. Var rädd om dig.

Hamna inte i något trubbel som du inte vill vara i och det är nog inte så ovanligt med trubbel när en människa mår som din vän gör.

Det är värt att påminna sig själv om det, om och om igen.

Din vän är ju förstås inte heller sig själv vid det sjuka tillståndet och det innebär helt enkelt att du behöver vara extra vaksam.

Säger detta med omtanke och jag vet en människa som var för naiv och förstörde sitt eget liv, pga snällhet.

Det finns risker, många risker, då läget är allvarligt.

Ta hand om dig!

Hej självomhändertagande. Det var ett bra råd att ringa psykakuten för att kolla. Förutom mig har min vän ett par nära vänner till. Vi pratar med varandra och försöker stötta varandra så det känns skönt. En av dem kanske följer med mig i veckan om det verkar fungera för min vän som mår dåligt. Det skulle kännas bättre för mig. Jag tror dock att han även träffar andra "drogrelaterade" personer som vi inte riktigt har någon koll på och att han skuldsätter sig till personer som potentiellt kan vara farliga för honom. I den stad vi bor finns tyvärr mycket droger. Förhoppningsvis var det bara en "minipsykos" på grund av sömnbrist och att han är mer normal nu om han lyckats sova inatt men han har ju i ärlighetens namn haft ett förändrat beteende ganska länge nu, även om det bara märkts litegrann tidigare. . Vi får se hur det utvecklar sig.

Så bra att det rådet var hjälpsamt. Hoppas att du fått hjälp där eller får hjälp. Jag har lärt mig att det går att be om hjälp och i annat fall så kanske du kan få tips om vart en kan vända sig.
Det där med droger, psykoser och pengar kan vara farligt. Det verkar inte spela någon roll om någon är skyldig en mindre summa. I allvarliga lägen så är det våldet som kan eskalera och om någon är beredd att ta till våld då saknas spärren och det är just det som är så farligt.

Var rädda om er!