Hej alla användare! Under november kommer vi att starta en systersajt till alkoholhjälpen för alla anhöriga till personer med alkohol- eller drogproblem, anhörigstödet.se
Vi ska ha ett diskussionsforum kopplat till den sidan. Vi är rädda för att det blir för lite aktivitet om vi har två forum för anhöriga igång samtidigt. Vi funderar på två olika alternativ till samordning och vill gärna höra från er vad ni tycker om dessa.

Alternativ 1: Vi flyttar det här forumet till den nya sajten, med alla gamla inlägg. Alla aktiva användare kommer då automatiskt att erbjudas ett konto på den nya sidan. Ett argument för detta är att vi tidigare har fått synpunkter på att det kan kännas obekvämt att som anhörig diskutera på samma sida som personer som dricker. I vissa fall kan det kanske till och med vara så att den person som man är orolig för också använder alkoholhjälpen och att man inte känner sig trygg att skriva vad som helst.

Alternativ 2: Vi behåller forumet här och bjuder in även anhöriga till personer med andra beroendeproblem än alkohol. Ett argument för detta är att många uppskattar att få kommentarer även från personer som själva kämpar med eller tagit sig ur alkoholproblem.

Vad tycker ni?

/magnus
alkoholhjälpen

Jag förstår vikten av anonymitet och risken att vara tvungen att smyga med sina inlägg.Men den insikt jag fått av att läsa och följa beroendeproblematiken på nära håll har gett mig ett helt annat sken av vad beroendet innebär för den enskilda med just beroendeproblematik.Det har skapat mer av en vikänsla och en insikt om svårigheterna att vara beroende och också en större ödmjukhet som hjälpt mig väldigt mycket på vägen.

Instämmer helt med Ullabulla ovan. Konkretiserar med att de första som gav mig stort hopp här var Adde och Berra, två, som jag uppfattade det, vuxna karlar som hade blivit nyktra på olika sätt. Fantastiskt utbyte, som vänskap, har jag haft med Stigsdotter, Victoria, vana, kvinna-mamma46, Dompa, Santorini, kalla och säkert fler. Jag ser också aeroemagnus skriva och kommentera här och att det uppskattas. Andra har gjort detsamma. /mt

Mittendaliv

Jag röstar för allternativ två. Jag har haft stort stöd i att kunna läsa i alla forum, inte bara det för anhöriga.

linker

Det ökar förståelsen ömsesidigt mellan missbrukare och anhöriga. Jag läser allt även om jag inte skriver så ofta.
Vill någon smygläsa så går det säkert ändå att leta sig fram på annat forum också.
Men. Skulle vilja ha större text när man skriver kommentarer och kunna redigera texten. By the Wayne. Alltså.

Tack för att ni säger vad ni tycker om det här. Fyll gärna på med fler synpunkter.

Jag tror jag har lyckats ändra storleken på texten nu linker!

/magnus
alkoholhjälpen

började min nyktra bana hade jag enorm hjälp av anhöriga/medberoendes synpunkter, jag lärde mig massor av det. Så fast jag är alkis, nykter sådan, så röstar jag på Alternativ 2.

etanoldrift

Jag röstar för alternativ 2!
Trots att min alkis var inne och smygläste..
Jag tror att det är viktigt att få synpunkter från dem som är "aktiva" eller har varit det, i sitt "missbruk"..
I alla fall har det hjälpt mig.

Louise1

Man har stor nytta av att läsa "den andra sidans" kämpande och sätt att se på sitt missbruk.

Det är väl inte helt ovanligt att beroende och medberoende går hand i hand. För egen del har jag definitivt båda sidorna i min personlighet, även om jag numera är nykter samt lever i en bra relation. Jag har fått många insikter om medberoende-problematiken genom att läsa här, vilka jag inte hade tillägnat mig annars. Vad jag menar är att jag inte hade eftersökt informationen, men nu ramlade jag över den.

Det är väl också bra att beroende/medberoende kan läsa om de olika perspektiven. Om kampen, om problemen och om svårigheterna. Vet inte - och menar nu inte att provocera på något sätt - men oddsen att lyckas kanske är ungefär lika stora (små...) på båda sidor. Dvs. att en medberoende ska lyckas få alkoholisten att sluta dricka versus att en alkoholist ska lära sig att dricka "lagom"... Vi kan nog dra lärdomar av varandra...

Alltså - gärna förslag 2.

som Muränan- både beroende och även medberoende då min man ocså drack för mycket. (Han dricker fortfarande men betydligt mindre och mer kontrollerat). Jag har inte läst så mycket på anhörigsidan och är inte aktiv här särskilt mycket längre så kanske inte ska rösta. Men jag tror som flera andra här att man har stor nytta av båda sidor, dvs den anhöriga kan läsa hur alkoholister tänker och kanske inser att det inte är så enkelt alla gånger.

Tack för alla kloka synpunkter! Vi kommer alldeles inom kort öppna http://anhorigstodet.se/ Forumet kommer inte flyttas dit utan kommer att ligga kvar och delas mellan alkoholhjälpen och den nya sidan anhörigstödet. Vi tror att det blir en lösning som kommer att fungera bra.

Vi hoppas att alla bra diskussioner i forumet kommer fortsätta och att den nya sidan kan hjälpa fler personer att hitta hit. Om ni har åsikter om informationen på anhörigstödet så får ni gärna dela med er av dem här på forumet eller direkt till oss som arbetar med sidorna.

/magnus