Min man är alkoholist. Vill bara fråga. Finns det någon som tycker att er man/kvinna blir annorlunda även när de är nyktra? Min man kan bli irriterad och sur för inget alls. Jag kan fråga honom om något och då blir han sur och arg. När jag säger att det var inte så jag menar, så vill han inte lyssna. Det han trott först gäller. Som om han fått en annan personlighet ibland. Ville bara höra andras åsikter.

Ja det blir man för ofta HR man abstinens och detta påverkar humöret. Det tar ca 1 vecka innan det värsta är borta. Man brukar säga att 3 dagar när man druckit hårt innan kroppen rensat ut det värsta

Tack för svar aeromagnus. Har misstänkt att detta är abstinens och det kan nog stämma för nu är det några dagar sedan mannen drack.

Jessie

Tycker han är retlig och på dåligt humör även om han är nykter.
Taskig attetyd som dottern säger.
Vissa saker som jag har tagit som "fyllesnack" har han även börjat med när han är nykter. Visst kan de vara så när spriten går ur kroppen men sen kommer suget och då blir han retlig igen...

Ja visst är det så Jessie. Känner att min man ofta är så nu för tiden. Så otrolig sur och konstig. När jag säger emot och undrar varför han är så sur, så tycker han att det är mig det är fel på och att jag ska sluta och tjata på honom. Så konstigt. Nu är alkoholen slut i kväll och han sover. Så var det med det löftet att inte dricks på lördagar.

Jessie

Ja, det är bra konstigt att det är oss det är fel på. Visst vi är inte perfekta men bli bara så trött på attityden!
Min började kl 9.30 idag. Har bara varit uppe för att ta sig en jäkel och ett bloss sen tillbaka till sängen. Jag har inte brytt mig så mycket idag mer än att det är förbannat tråkigt!
Jag har gjort mitt och grabben har inte märkt av det ialf.
Däremot måste ja tänka mig för, även att jag inte låter mig påverkas av hans sätt så bli jag ändå lättretlig...

etanoldrift

Läs boken "Anhörig" av Katerina Janousch.. den gav mig några aha-upplevelser..
Era män, kommer att göra allt för att skylla både sina egna måenden och för att få anledningar att ta en brakfylla på er..
Alkoholister blir som tjuriga barn, om man kommenterar deras drickande eller begränsar det.. Tom om man bara påpekar det..
De vill ha "grönt ljus" hela vägen.. Ta ifrån alkoholisten flaskan och det är som att ta ifrån ett barn påsen med lördagsgodis..
Till slut blir de "retliga" för ingenting.. Jag antar att det är den kemiska balansen i kroppen..?!
Märker det på min fd.. Och märkte det på slutet.. Han var "glad" första halvtimmen, när han bara fått i sig ett stort glas med vin eller första 7,2:an.. sedan kom retligheten.. Han irriterade sig på ALLT.. fanns det inga anledningar så hittade han på..
Retligast var han, när han på grund av jobb inte kunde dricka så mycket han ville kvällen före utan var tvungen att ransonera, för att inte vara för tung i huvudet/stinka bakfylla.. Likaså om han av någon annan anledning inte kunde dricka (alkoholen slut och bolaget stängt) Då låg han antingen till sängs större delen av dan (för det fanns ju inget att göra..) eller vankade av och an som en osalig ande och anmärkte på allt..
Jag vet att jag vid flera tillfällen när han var nykter påpekade, att hans goda humör försvann och att han bara blev mer "uppskruvad" när han drack. (rastlös, irriterad, ångestfylld) men det förnekades.. Sååå var det ju inte alls.. så upplevde inte han det, utan han tyckte att alkohol var det enda som "lugnade nerverna"
Han hävdade bestämt att han mådde ännu sämre om han inte drack.. Och där är vi idag överens om att vi INTE är överens..

Ja det allra mesta stämde bra på mig. Jag blev inte retlig, utan ganska elak och nedvärderande. Handlar egentligen inte om elakhet utan att alkoholen slår ju ut det logiska tänkandet och till stor del omdömet. Det är ju en stor biverkning av alkoholen. När alkoholen går ur blir man sur och irriterad och det beror ju på att alkohol är beroendeframkallande och ger abstinens. Sedan när man påpekar att man har problem med drickat ja då blir man sur. För man har ju inte problem med alkoholen.