Tove1

Hej alla.
För ett par månader sen insåg jag att min sambo har problem. Han har alltid gillat öl, och druckit rätt så mycket. Men jag har aldrig sett det som ett problem.
Men som sagt för ett par månader sen bad jag honom att vara helt nykter i två veckor eftersom jag var höggravid och förlossningen kunde dra igång när som helst. Han lovade, men jag upptäckte att han drack i smyg efter att jag och våran dotter gått och lagt oss.
Sen när bebisen väl var född trodde jag inte att han drack. Men insåg efter ett par veckor att han visst gjorde det, så jag började ifrågasätta honom och hans drickande. Han sa att det bara var 1-2 öl på kvällen på helgerna.
Men det var ju såklart också lögn, han vaknade aldrig om nätterna när bebisen skrek, och jag kunde inte heller väcka honom.
Då började jag kontrollera hur mycket öl och whisky han verkligen drack. Fick en chock, han dricker varje dag både starköl och whisky.
Konfronterade honom och han lovade att sluta. Gick återigen på lögnen.

Igår gick jag in på hans internetbank. Han har köpt både öl och whisky minst 2ggr i veckan och druckit upp.

Konfronterade honom igen igår. Har hällt ut varenda droppe alkohol som jag kunde hitta, har behållit hans bankdosa och talat om att jag kommer ha koll och kontrollera allt. Har gömt hans kontanter.
Vad mer kan jag göra?

Jag är mest orolig för våra barn, eftersom jag har börjat jobba helg nu och kommer vara hemifrån klockan 05-19 varje lördag och söndag. Och han kommer behöva ta bebisen dom nätterna.
Hur ska jag kunna ha koll på om han dricker? Jag är så orolig att det ska hända bebisen något, speciellt om nätterna. Tänk om han lägger täcket över honom eller själv råkar lägga sig på honom... Eller ja, vad som helst.

Känner mig så ensam i det här och vet inte hur länge jag kommer orka med att vara orolig. Har själv psykisk ohälsa så kämpade redan som det var innan med ångest osv.

Hej Tove1, varmt välkommen hit! Bra att du skriver till oss här, vänder dig utåt för stöd. Det låter som en tuff situation du varit i länge. Du har också gjort mycket för att påverka honom och hantera situationen.
Att prata med honom, sätta gränser för vad som känns okej för dig och inte är sådant du verkar göra och även kontrollerat det du oroat dig för, du vet nu att det stämmer. Han har druckit och dolt det.

Det du mest vill veta säkert nu är när han ska ha hand om ert yngsta barn själv, att du vill veta att han är nykter. Även om han vill göra en förändring nu eller ej, kanske det skulle kunna vara en slags gränssättning eller ett krav att han är nykter då för det ska kännas bra för dig, oavsett vad han väljer att göra i övrigt. Kanske kan du säga något som att du förstår att det är svårt att förändra sina vanor på en gång samtidigt behöver du veta att han vid dessa tillfällen håller sig nykter, resten kan han ta i den takt när han vill och hur han vill. Vad tror du om det?

Att leva nära någon där en känner ansvar och inte längre känner ett förtroende kan det vara hjälpsamt att ändå försöka sträva mot att släppa kontrollen och ta hand om sig själv.

Lättare sagt än gjort, men att skriva här är ett steg på vägen.

En idé är också att kontakta Alkohollinjen, om du vill, prata med någon kan vara ett hjälpsamt sätt att sortera lite och komma fram till hur en ska göra framåt. Om du vill, 020 84 44 48 www.alkohollinjen.se

Om du vill tipsa honom om stöd, är ju både vår sida och Alkohollinjen två alternativ som finns som kanske kan kännas mer lättillgängligt då det är anonymt och kostnadsfritt.

Fortsätt gärna skriva och läsa här, hoppas något av detta blir hjälpsamt för dig!

Vänliga hälsningar
Rosette

Alkoholhjälpen och Anhörigstödet

En möjlighet är att ringa socialförvaltningen sektionen som jobbar med barn. Du kan om du vill vara anonym. Där kan du be om råd om hur du ska hantera situationen. Du är definitivt inte ensam om att ha det så här och jag förstår att det måste skapa mycket oro.