vetintelängre

Känner jag måste skriva av mig.

Farsan är alkoholist sen långt tillbaka o nu på senaste året så har han väl vart tvungen att ta tag i det då han både blev av me jobbet o var våldsam.

Problemet nu är ju så jävla svårt då han trillat dit höger o vänster på denhär rehab vägen som han är på nu. Jag vill lita på honom att han inte dricker eller kommer dricka mer men jag vet ju att sannolikt kommer han det så jag går runt me en klump i magen även om det går månader utan att nåt händer.

nu har han väl varit nykter i jag vet inte kanske en månad? Har märkt på honom att han varit annorlunda senast en månad sen så jag tar väl det som sist han drack.

Idag hittade jag en spritflaska i badrummet, han har precis flyttat hem igen efter behandlingshem o lägenhet o allt vad det nu heter.

Jag har inte märkt något på honom alls de senaste dagarna/veckorna, och jag får väl säga att jag är bäst på att upptäcka om han har trillat dit. Jag presenterade flaskan till honom och frågade vad i helvete han sysslar med, han påstår att det är en gammal flaska från innan han flyttade ut. Jag är tvungen att tro på honom för jag har trots allt inte märkt ett dugg och hans personlighet är verkligen 180 grader när han rört skiten. Allt från att han säger en av flera specifika fraser som han aldrig säger annars, till hur han andas.

FAN ATT JAG HITTADE DEN JÄVLA FLASKAN. det må vara sant att han inte har druckit men det hjälper ju för f-n inte min oro när jag vet hur han kan blåljuga i ansiktet på en.

har så jävla svårt att lita på honom och jag vet inte vad jag ska bära mig åt helt ärligt. När han är nykter så är han hur härlig som helst och snällast i världen men jag ser ändå vad som finns bakom det eller vad man ska säga.

var tvungen o skriva av mig tack för mig

@vetintelängre Vill bara skriva att jag förstår din oro. Och du verkar ha levt länge med missbruket så din oro är kan man förstå. Du vet säkert också att den stoppar inte din pappa från att dricka om han vill det så finns det någonting du kan göra för dig, för din egen skull för att inte tänka på din pappas drickande eller inte drickande ett tag? Lättare sagt än gjort. Bra att du skriver av dig, du är inte ensam och vi alla förstår dig här inne...

vetintelängre

Uppdatering.

Farsan betedde sig skumt igår, inte full on helt berusad men tillräckligt för att jag ska ha plockat upp på skillnaden i hur han beter sig.

Kom hem idag och han var relativt normal men hittade en halvdrucken kopp med té som luktar starkt av sprit, han påstår sig att det bara är lukten av earl grey men det var en klart starkare lukt i dedär téet.

Såklart när man nämner något så försöker jag fälla benen för honom säger han och konstant försöka sätta dit honom och misstror honom.

De två gångerna jag sagt nåt till honom var när jag hittade sprit flaskan för några dagar sedan och idag när jag hittade téet som luktade starkt av sprit. Båda gånger med bevis som styrker min misstro, detta säger han bara är jag som försöker sätta dit honom och få honom att må dåligt.

Sett detta händelseförlopp för många gånger, om han inte rycker tag i det kommer han vara tillbaka till o supa sig svinfull inom några veckor tror jag. Fyfan om jag har rätt.

Hej och varmt välkommen hit ”vetintelängre”!

Det var ett tag sedan du startade denna tråd och nu har du uppdaterat lite med mera information om vad som händer i din situation. Tufft du har det. Tilliten är det de flesta nog kan känna igen sig i som närstående förstörs till den som dricker. Ofta mycket ljugande, gömmande och det påverkar relationen på flera plan. Att du inte är ensam kanske inte direkt hjälper men kanske något att veta att detta verkar vara ett rätt vanligt förekommande beteende hos personer som druckit för mycket under en längre tid. Känslor av skuld och skam kan ligga i botten hos den personen, att själv inte vara nöjd med beteendet då vill en inte visa det utåt heller och liknande.

Det låter som han tagit emot hjälp, att det gått bra en tid och nu troligt börjat dricka igen. Tyvärr. Många gånger, inte alltid, har närstående rätt, även om det inte luktar alkohol eller en hittar flaskor så kan små förändringar i beteendet mm avslöja. I slutändan är det hans ansvar och val att vilja ha och ta emot den hjälpen. Sen kan en närstående såklart försöka putta lite åt det hållet för att försöka påverka. Vet inte hur det varit/är för dig men vanligt är dock att det blir för mycket tid som läggs på det, att en ständigt oroar sig och funderar hur en ska få sin närstående att sluta dricka/inte börja igen. Hur är det för dig?

När du nu tar upp med honom att du tror han druckit reagerar han med motstånd och nekar, oavsett om du har rätt eller ej är det en vanlig reaktion. Från ditt håll och hans håll, en rädsla och besvikelse att han börjat dricka och för honom själv kanske skuld och skam. Frågan är om det skulle vara en idé att låta det gå lite tid, kanske några dagar eller beroende på hur ofta ni ses, lämna över ansvaret till honom, du har lyft detta och oavsett hur det är ligger bollen hos honom. Innerst inne vet han och hjälp finns att få om han vill ha den. Förändringar som denna tar ofta mycket tid och kan gå både upp och ner.

Kanske kan du testa använda dig av något som kallas för jag-budskap , det finns ett exempel du kanske kan ta hjälp av här: Hur kan jag hjälpa en kompis som dricker för mycket? | alkoholhjälpen.se (alkoholhjalpen.se) så under rubriken ”fråga vad din kompis tycker”. Bara en idé.

Nu har du fått ett långt meddelande här, vill ändå ta upp en grej till hoppas okej med dig. Det låter som att detta pågått mycket länge, frågan är hur mår du i allt detta? Vad har du för stöd i din situation?
Ibland kan det vara bra att rikta strålkastaren mot sig själv en stund, kanske inte gjort det på länge. Både för att reda i vad du kan gör och inte också för att ge dig själv utrymme att göra mer av sådant du mår bra av.
Jättebra att du skriver och kanske läser här, det krävs ofta mycket mod och kraft att vända sig utåt för stöd. Bra gjort! Du kan också skriva till oss på admin under frågor, testa att ringa Alkohollinjen 020-84 44 48 om du skulle vilja prata med någon. Stöd för närstående finns också i kommunen och går ofta att få via sin vårdcentral, om du inte redan känner till det.

Ta hand om dig och igen välkommen hit!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet