Min mamma 61 (!) år har varit alkolist för många år sedan då vi var mindre. Sen har hon klarat alkoholbitwn bra. Men Hon gjorde en magoperation Förra året och rasade i vikt. Nu sen början av sommaren har hon börjat dricka varje helg, o då de är i sommarstugan. Dricker ej allt öppet utan smyger med drickat plus dricker ev ett glas whisky synligt. Hon blir jätte otrevlig, elak, och skriker. Skickar elaka sms mm ej våldsam men detta gör att hon sårar mig, min man o våra barn, min syster får oxå sms men inte vår bror. Hennes man försöker hålla sig borta hemifrån då hon blir elak även mot honom, han har försökt prata med henne flera flera ggr, hällt ut alkohol, mm mm. Dagen efter låssas hon som ingenting eller ifrågasätter oss varför vi är arga. Tar inget ansvar själv. Sms som hon skickat menar hon är falska o påhittade.även de sms hon skickar till mina barn.
Jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte ha henne bland mina barn då hon är så här.
Försökt prata då hon är nykter men hon lyssnar inte. Har inte pratat på en vecka nu då hon förra helgen blev så hemsk så jag vråla till åt henne att om hon hellre har flaskan till vän än sina barnbarn kan hon dra åt helvete. Fel kanske men hon va så otrevlig på en middagsbjudning mot alla där. Sen spelade hon offer o började stortjuta o grina... Ej pratat sen jag skjutsade hem henne den kvällen. Och nu prick en vecka (lördag) kommer återigen fylle sms från henne som varken jag eller barnen besvarar.
Vad kan vi göra??
Bor i Norrlands inland och närmaste sjukhus är 30 mil enkelväg, och de säger att de inget kan göra då hon är en vuxen myndig person.
Tips mottas gärna

@Wskwwmamman
Jobbigt ni har det. 🌺 Vad ni än gör så konfrontera inte henne då hon är onykter.
Hennes man är starkt medberoende, i och med att han försöker ta kontroll genom att hälla ut. Förståeligt nog ... 🙄 Anhöriga drabbas, men man får försöka att inte dras ner i annans beroende. Man får det väldigt jobbigt. Men ni är där redan. Man kan inte få någon annan att sluta, men man kan fundera ut gränser för en själv liksom, vad man pallar med.
Blir det väldigt illa får man ta kontakt med vården.
Det hör också till beroende att inte ta ansvar själv, att då det går emot att lätt sätta ansvar på andra.
Gällande sms, har ni tagit skärmdump och visat henne?
Började fundera på en sak. Jag undrar om hon inser hur hon blir då hon är onykter, finns eventuella minnesluckor?
I och med att du inte vill ha henne runt dina barn tycker jag du ska säga det. Att lugnt berätta varför ur ditt perspektiv samt upplevelse. 🌺
Kram.

Varmt välkommen hit, Wskwwmamman!

Du har redan fått ett fint svar här, vill också titta in och hälsa välkommen. Du berättar om din mamma där det eskalerat igen med alkoholen och hennes beteende i samband med att hon dricker påverkar alla runt omkring mycket negativt. Du känner dig arg och frustrerad över att hon inte tar något ansvar och verkar skjuta detta ifrån sig när hon är nykter. Tufft verkligen och inte så konstigt att en kan reagera starkt själv i en sådan situation, alltså som att skrika och vråla, även om det just då kanske inte är konstruktivt så låter det som något som skulle hända vem som helst i en liknande situation.
Ni runt omkring henne har försökt allt i omgångar, pratat, hällt ut alkohol, satt gränser mm och kan tänka mig att du och ni andra är dränerade på energi, kraft och ork. Nu försöker du söka stöd och lösa detta från ett annat perspektiv genom att du vänder dig hit och efterfrågar tips, bra gjort.

Tänker också att sådant som du gjort, att inte svara på fylle –sms, börjat fundera på gränser när det gäller barnen, när träffas när inte, är sådant flera i liknande situationer är hjälpta av. Ibland kan det vara skönt att prata med någon för att tydliggöra och lära sig se vad en redan gjort, kan göra mer av, vilka gränser en kan sätta och hur en kan börja ta bättre hand om sig själv.

Hur ser ditt stöd ut idag? Det kan finnas anhörigstöd i kommunen, via VC och du kan ringa Alkohollinjen och få stöd som anhörig, 020-84 44 48. Bara en tanke, kanske sådant du redan känner till.
Ibland är det också just det du gör lite av om jag förstår dig rätt, att du ger det en paus. Det finns ingen hjälp som kan hjälpa någon som inte vill ta emot den.

Fortsätt skriva och läsa här, ibland behöver en skriva flera gånger för att en tråd ska få mera fart!
Igen Varmt välkommen!

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Nu kanske det inte går att prata med din mamma om någonting när det är såhär, men det finns samband mellan GastiricByPass operationer och alkoholism. Tänker att det kan ha hänt saker också i samband med hennes viktras. Det påverkar näringsupptaget och påverkar då också hjärnan. Så kanske kan ni föra det på tal genom fokus på hennes hälsa? Jag har varit i situationen själv att jag inte fattar varför jag dricker. Blir som besatt. Det är extremt ovärdigt på alla sätt och vis och att bli så personlighetsförändrad som hon blir måste vara väldigt otäckt - men hon märker det kanske inte. Alltså man blir helt knäpp.
Så kanske en ingång skulle vara, inte vad hon har gjort - det vill hon glömma och ni får ta det senare - utan hur hon mår, om hon behöver kosttillskott så att hon hamnar i balans igen. Tror absolut att snledningen till att hon började dricka igen är att hon använder alkoholen som medicin för nåt som hamnade i olag vid operationen. Jag gissar, men jag grundar det också på alla berättelser inne på ”Förändra sitt drickande” som hon en gång i tiden faktiskt har gjort. Det finns hopp tror jag.