stardustinthesky

Hej,
Ni som bor ihop med en person som har alkoholproblem och dricker allt som oftast/i perioder. Hur beter sig personen då denne har nyktra dagar? Hur är humöret? Hur skiljer det sig från de perioder då personen dricker.

Upplever ni svartsjuka/misstänksamhet? Obefogad sådan.

Hej stardustinthesky!

Sannolikt finns det en del erfarenheter på forumet kring det du frågar om, men som du kanske vet behöver en ibland skriva flera gånger i sin tråd för att den ska "ta fart". Blir nyfiken på vad det är som föranleder frågan, är det här något du själv upplever? Skriv gärna och berätta mer om hur du har det, om du vill.

@stardustinthesky
Hej. Vi bodde förstås inte ihop, men jag upplevde aldrig misstänksamhet eller svartsjuka.
Upplevde rastlöshet och lättretlighet ... Jag hann någon gång bli glad då han började med annat än alkohol. Kom fram till dock att ett beroende "flöt in" i ett annat beroende. Dopaminpåslag på annat sätt tänker jag. 🤔

Jag tyckte nästan dom nyktra dagarna var värst, vita knogar efter avslutad behandling. Den låga självkänslan som följer i fotspåren av för en missbrukar brukar väl visa sig med bla svartsjuka, avundsjuka. Och offerkoftan av att alla andra får dricka och ha roligt ställde till det för oss också, jag fick höra hur jag svek om jag inte stötta, kom med glada tillrop hela tiden. Själv var jag så sviken av lögnerna in i vår relation, otrohet, ilska och fyllkörningar och jag fick inte visa det minsta av dessa känslor för då tog det hus i h. Så det är ett digert arbete in i nykterhet för båda parter i en relation ❤