Nu är han elak även som nykter, bara för jag ställer krav och ber honom söka hjälp, allt jag säger och gör är fel och nu får jag höra hur mycket han hatar att bara se mig och att jag måste engagera mig mer i att söka eget boende. Han får mig att känna mig så världelös när det ända jag vill är att hjälpa honom 😢

@nycat
Det kan vara att han, kanske omedvetet, börjat se dig som ett hinder gällande alkohol. Det är ju det han vill göra - dricka. Du är inte värdelös, snarare värdefull och det du gör är en kärleksförklaring.
Stå på dig. 💕

@nycat, som jag har tänkt på dina ord. Jag har blivit av med mitt ex, som är alkoholist. Och när jag befann mig i mitt medberoende, då kände jag mig ofta dränerad. För att han kunde uttrycka sig elakt med vissa ord. Idag tänker jag på de orden han sa, då han försöker komma i kontakt med mig. Jag har stängt alla kanaler, så han kan bara mejla. Och när jag fick mejl av han senaste gick jag in här på forumet och mindes hur illa det har varit. Då hänvisade jag hans mejl till spamkorgen. Och hoppas att ev framtida mejl hamnar där.
Ta inte åt dig. Det är hans sjukdom som talar. Och häromdagen så tänkte jag, det är konstigt, att de som är sjuka i ett alkoholberoende, att många ändå väljer att vara kvar i det.
Tänk de som får dödsdomar i andra sjukdomar, de har inte alltid ett val. Men det är väl lätt för mig att säga. Svårare att förstå valen. Men eftersom alkohol är en farlig drog och påverkar hjärnan, kan de inte tänka klart. Det är märkligt att det är som det är. Så många anhöriga som lider.
Kämpa på!

@Självomhändertagande
Jag kan bli så ledsen då jag tänker på vad jag gett och inte får/fått tillbaka. Fått höra att jag är menlös och tråkig. Han ringer mig i fyllan och jag ska enligt honom vara glad över att han ringer för han bryr ju sig - fastän han druckit. Och till folk har han sagt att jag inte ville med honom för han är alkoholist ... Skulle vara annat om han hade haft plan mot drickande.

Men jag då. Vi anhöriga. Som är oroliga, vänder ut och in på oss.
Jag accepterar inte att mitt mående dras ner av andres missbruk om den inte vill ha hjälp. Kommer inte att bli viktigare än alkohol förhonom, inte hans barn heller. Men jag är boven ...