Har kommit väldigt långt i mitt medberoende men långt ifrån kommit ur det. Sitter hemma med full man och tre små pojkar, alla under 8 år. Söndag och han har druckit hela dagen. Sköter sina sysslor och hjälper till i hemmet, men full. Och nu däckad. Imorrn väntar jobbet och nu till vad jag började fundera på ikväll. Bör jag väcka honom imorrn på morgonen eller själv åka iväg till jobb och skola och helt enkelt låta honom komma försent om han inte stiger upp själv? Eller är det elakt gjort?

@majkens min personliga uppfattning är att det är inte din uppgift att ta ansvar för honom så nej, inte alls elakt.
När det gäller konsekvenser av hans drickande så är det bra om han själv tar ansvar av konsekvenserna.
Du har dig själv och tre små barn att ta ansvar över och det är mer än nog.
Ta hand om dig det är nog så tufft att leva med en frånvarande partner och pappa till dina barn.

Hans hälsa och liv är inte ditt ansvar. Det kanske låter hårt men det är så det är. Han är en vuxen, myndig människa och måste själv ta ansvar för sig. Fokusera på dig och barnen, de behöver dig.

Håller med Nora81. Tyvärr kommer han säkert lägga skulden på dig om han strular till det, men det är inte ditt fel.
Och jag förstår din känsla av att det är elakt, och självklart i en "normal" relation väcker man den som sover över, men tyvärr är den tiden förbi hos er och däri ligger svårigheten hos oss som är nära, att göra tvärtemot vad man bör. Men det är inte normalt att vara full hela söndag med barn och allt och låtsas som ingenting.