Hej alla ni som lever/har levt ihop med en alkoholist.

Jag undrar om det är någon av er som har kommit på någon bra lösning för att skydda sig själv och barnen från den drickande föräldern på semestern?

Min man kommer från ett annat land och vi åker regelbundet dit med barnen för att träffa hans familj. Min man är alkoholist och har tendens att dricka extra mycket när vi är där, antagligen beror det mycket på att nästan alla i hans familj är alkoholister. Det dricks mycket helt enkelt och han blir full, ibland väldigt full. Jag bryr mig inte så mycket om att de andra i hans familj dricker och jag kan lägga till att han inte blir aggressiv eller så, jag känner mig inte hotad. Men jag tycker ändå att det är riktigt jobbigt när han dricker. Det hela förstärks av att jag inte är på hemmaplan och kan inte bara ta barnen och dra iväg på någon utflykt. Dessutom finns det ingen där som förstår varför jag blir upprörd utan det känns som att alla tycker att jag är den arga frun vilket gör att jag känner mig extra utsatt.

Så till min fråga:
Hur gör jag för att kunna åka dit och samtidigt skydda mig själv och barnen från hans drickande? Är det någon i samma situation som har något tips? Hur gör ni?

Att låta honom åka dit själv med barnen är absolut inget alternativ.
Att inte åka dit med barnen alls känns heller inte som en bra lösning för att barnen då ej får träffa pappans del av släkten och dessutom skulle det skapa stora sår i vårt äktenskap.
Ställa ultimatum om att inte dricka alls? Nja, då hänger allt på att han håller det löftet...

Vad jag är ute efter är en konstruktiv lösning som alla kan känna sig bekväma med.
Jag kan lägga till att min man för övrigt är en bra pappa, bra man, bra vän. Det är bara drickandet som är problemet.

Mycket tacksam för era tankar och tips!

Hej.
Barn ska inte behöva vara i omgivningar med alkoholpåverkade föräldrar/omgivning.
Om du läser din text igen, föreställ dig att en nära och kär vän frågar dig exakt detsamma.
Om du känner att du inte har något val (vilket du har) så se till att du har pengar till en taxi och pengar till hotellrum ett par nätter.
Alternativ pengar till flyg hem för dig och barnen om mannen du lever med inte kan hålla ett löfte om nykterhet för dig och dina barn. Att ha kapital och förmåga att snabbt kunna ta sig ur en situation som inte är bra för dig eller dina barn gör att du inte är maktlös och därmed tryggare.
Sedan skulle jag fundera på hur du vill ha din situation för dig och barnen. Hur vill du de ska minnas sin barndom?
Kramar

Kan ni prata om detta innan ni åker? Det är inte bara ditt ansvar. Ni är två föräldrar. Ni ska båda trivas och framför allt ska barnen inte fara illa!
Om du har försökt ta upp detta och det faller för döva öron så hade jag bokat in en kortare vistelse för dig och barnen, sett till att den är fullmatad med utflykter och att du är tydlig med att du vill åka hem i tid men att han gärna får stanna med sin familj.

Tack för era kommentarer.
Jag håller med om att barn inte ska behöva vara med alkoholpåverkade/bakfulla föräldrar och det är det valet jag skulle välja om jag kunde. Men barnens pappa är alkoholist och jag kan inte styra över hur mycket han dricker.
Håller också med om att man alltid har ett val. Men det känns som att jag sitter i en rävsax där det inte finns några bra val. Så jag försöker göra det minst dåliga valet.
Att lämna min man känns som det sämsta valet, ur barnens synpunkt. Jag är rätt säker på att hans dryckesbeteende skulle bli värre om inte jag är där och "håller koll". Då skulle det också komma en dag då han vill ta med barnen till sitt hemland själv, utan mig, och det är otänkbart för mig. Och att säga till honom att jag och barnen inte ska åka dit alls, och därför inte få träffa pappans del av familjen, det skulle vara som att signa en skilsmässa...
Så den enda lösningen jag ser finns kvar är att hitta någon typ av kompromiss, där vi alla åker dit, men med någon plan för hur vi inte ska behöva stå ut med en hyperbakfull pappa. (Obs, han dricker inte sig jättefull när barnen är med utan väntar tills vi har gått och lagt oss. Fortfarande inte ok enligt mig dock.)
Att ta in på hotell var ett bra tips som jag ska ha i åtanke. Det är bra att skapa möjlighet till lite distans till de andra, så att jag och barnen kan dra oss undan när det passar oss. Kortare vistelse är också en bra idé faktiskt, då kanske det är lättare för min man att hålla sig i skinnet tills vi åker.
Tack återigen för era tips.
Jag tar gärna emot mer tips om någon annan har några knep på lager.

Jag förstår. Jag hade gjort samma sak själv. Man gör våld på sig själv för att rädda sina barn. Tänk på att det finns hjälp att få om du upplever att det blir ohållbart.
Pengar till hotellrum dit du kan åka. En safe-zoon.
Att du har möjlighet att förflytta dig ut ur en icke önskvärd situation. Kortare semester. Möjlighet att flyga hem tidigare. Bo annanstans än hemma hos släkten om det blir för mycket spotta i glaset fest...

Hej. Vi sitter i samma dilemma som du. Att inte åka är inget alternativ. Maken är skötsam men alkoholen är ändå ett problem. Förra gången vi åkte hem däckade han redan kl 20 första kvällen. Vi gör så att vi bor på ett bed & breakfast i hemstaden istället för hos släktingar. Då kan jag ta barnen och åka hem när det börjar bli för mycket, och han får ta sig hem bäst han kan. Jag vill inte sova där festerna är, kommer inte på fråga. Bakfyllan får han lösa, vi ställer inte in aktiviteter för att han mår dåligt.

Hej @Tuten,

Tack för ditt svar. Det låter som att våra situationer är väldigt lika. Bed and breakfast var en bra idé. Det som jag tidigare gjort är att vi har bott hos hans enda familjemedlem som inte dricker. Det hjälpte till en början eftersom dricktillfällena blev färre men sen hade vi ändå en incident då han var ute med sin bror och kom tillbaka så full att han knappt kunde stå upp. Och prompt insisterade på att sova i samma rum som oss.
Så ett bed and breakfast där jag kan låsa dörren och bara släppa in honom om han är nykter borde lösa åtminstone det problemet.