Hejsan!
Kl 06:58 i natt ringde det en signal via Facebook. Det var min bror, som ringer mig när han är riktigt full. Han har gjort detta de senaste 4-5 åren, och det har blivit mer och mer frekvent. Under förra året vart jag utarbetat och hamnade i en depression. Och i det orkade jag inte längre hantera hans samtal och i höstas så jag åt honom att jag inte kommer att svara när han ringer och att han aldrig får ringa mig onykter igen! Det funkade, inga samtal mitt i natten länge, som mest ett sms.
Jag har nu mer eller mindre tagit mig ur min depression och mår bättre än på länge, (sa upp mig från jobbet och flyttade till Chamonix över en säsong)
Idag pratade med mina föräldrar och de svarar när han ringde 06:58 i morse och de berättade för mig att han är ledsen, deprimerad och längtar hem.

Han flyttade 2018 till Mauritius, träffade en tjej, de har nu gift sig och fick i höstas precis ditt andra barn. Vi var och hälsade på honom den hösten 2018 och har inte kunnat träffa honom sedan dess.

Strax efter samtalet med mina föräldrar ringde min syster upp. Hon berättade att hans fru ringt henne tidigare och berättade att min bror nu försökt att strypa henne och hotat både henne och deras barn till livet.
Jag blev helt klart chockad, men läskigast av allt, inte förvånad...
Min bror har i stort sett hela sitt liv, sedan tonåren druckit och hans liv har ofta kretsat kring fester och krogvärlden. Han bodde i 10 år på Malta och var där "kungen i baren" alla visste vem han var och han var helt klart en av höjdarna i den världen.
Men så kom han till en vändpunkt och kände att han var klar med det livet på Malta. Han ville bort, han ville träffa någon, han ville bilda familj och rotsätta sig. Det blev på Mauritius.
Men någonting dåligt har hänt! Jag misstänker att han är djupt deprimerad och han har aldrig tänkt tanken på att ens sluta dricka.

Han blir arg och våldsam när han dricker, det har jag vetat länge. Vi har även hamnat i slagsmål vid ett tillfälle och jag har aldrig varit i slagsmål i hela mitt liv. Han bär med sig så mycket ilska och vred inombords och våra samtal har varje gång handlat om vår far. Han hatar vår far och menar att pappa behandlat mamma psykiskt illa i hela deras förhållande. Han håller pappa ansvarig för hans turbulenta uppväxt. Det skiljer 12 år mellan mig och min bror och han hotade pappa med att inte göra samma sak mot mig. Klart jag och pappa hade duster med varandra, men det var aldrig mer än hormonig tonåring vs bestämd far. Så jag hyser massor av kärlek till vår far. Och vi krockar i denna diskussion varje gång.
Detta blev det sidospår märker jag nu.

Han säger att han aldrig kommer sluta att dricka. Han älskar känslan av att vara berusad. Och han dricker varje dag.
Hur kan vi hjälpa honom när han befinner sig på andra sidan jorden.
Mina föräldrar vill flyga hem honom men han vill inte vaccinera sig (han är så klart också anti-vaccare)
Min syster tycker att det bästa hade varit om mamma flyger ner själv. (Hon är den enda han är lugn med när han är full)
Han och min relation är nu trubbad och jag vet inte hur jag kan hjälpa. Hur får vi honom att förstå att han måste sluta dricka?
Eller måste vi ta till tvång och polisanmäla eller på något sätt få in honom på psyket? Han har ju faktiskt tagit till våld och hotat sin familj till livet.. 😟
Detta blev väldigt långt, men det var skönt att skriva av sig detta även om ingen orkar läsa allt 😅

@marrelito det måste verkligen vara en svår situation för dig och det är väldigt svårt att säga vad du ska göra.
Du skriver att han har en partner och en dotter som han är våldsam mot onykter som gör det ännu svårare så kan det medföra långvariga känslomässiga skador på de i synnerhet barnet framtid liv.
Det finns nog inget enkelt eller rätt svar men förstår det som att han inte har några avsikter att sluta dricka. Kanske kan vara en hjälp i att stötta partnern och barnet.
Känner med dig i din svåra situation. Glöm inte att ta hand om dig själv också.
🧡

@marrelito
Jo jag läste allt. 😉

Vilken jobbig situation, lider med dig/dem. Min situation skiljer sig från din men vill gärna komma med mina tankar.

Du och din övriga familj mår dåligt, den familj han har där borta mår dåligt och hot förekommer. Det jag funderar på är att jag ser det viktigt att barnens mamma har en plan, vart kan de åka om läget kräver? En trygghetsåtgärd alltså. 💕
Mitt ex blev som en demon
man kunde någon gång inte känna igen honom. Han blev totalt oresonlig. Din bror verkar vara rejält i träsket och blir aggressiv. Kanske han självmedicinerar sin depression med alkohol? Hårt, men man kan inte "få någon att förstå" att sluta dricka, det måste komma inifrån. En vilja. Jag vet, det är jobbigt att se någon gå ner sig så, att leva så destruktivt.

Med alkohol har jag upplevt att så länge personen inte tar ett aktivt beslut att söka hjälp kommer man aldrig att bli viktigare än alkohol ... Man måste fastän det tar emot försöka hitta sätt ge omsorg till sig själv i allt elände och inte ge allt krut till den man bryr sig om.
Men superbra att du satt gräns gällande telefonsamtal!
🌹