Hej!
Jag och min sambo har en son på 1 år och en till liten bebis på väg. Vi bor grannar med sambons föräldrar. Min sambo och hans föräldrar dricker varje helg.
Ibland blir min sambo väldigt full. Så att ibland har jag vaknat mitt i natten av att han spyr i sängen..... vilket jag är jävligt trött på.
O sen är jag så sjukt trött på att han blir dryg när han dricker. När jag säger till honom att han ska tänka på sitt beteende och ändra det så blir han förbannad och fäller någon elak kommentar. Det slutar näst intill alltid att jag säger ifrån och går ifrån honom. Tex går jag och lägger mig och önskar att det kan bli en ny dag. Jag vet inte riktigt hur länge jag kommer orka med det här. Och jag tänker på mina barn....
Det kanske är så här och att jag kanske överreagerar. Han växte upp med att hans föräldrar alltid i stort sett druckit öl och snaps varje helg... jag är uppväxt helt tvärtom. Aldrig sett mina föräldrar dricka mer än max 2 öl på en dag. Och ca 1 gång om året.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Har försökt prata med honom om att man inte behöver dricka varje helg osv men för honom är det normalt och att han är värd det efter en vecka jobb.
Jag har inte druckit sen jag var gravid med min 1-åring....
Hjäääälp😔

@lollo535 Tuff situation att vara i med barn och ett till på väg.
Fint att du har hittat hit. Här finns massor av stöd av oss som förstår och har varit/är i samma situation.
Det är inte lätt att nå fram till en person som inte vill höra och det finns nog inte något facit på hur man går tillväga.
Men jag vill gärna få fram att prata med någon om det så du inte känner dig ensam och lita på din känsla.
Det måste kännas urjobbigt att han spyr i sängen. Ett förslag som låter elakt men som kan hjälpa både dig och honom är att låta honom ta ansvar för konsekvenserna själv, gå och lägga dig i ett annat rum och låta honom få torka upp efter sig själv.
Det är dessvärre väldigt svårt att nå fram med att prata och argumentera om alkohol.

@lollo535
Välkommen hit.
Jag var "bara" ensam med mitt numera ex och kompis. Måste vara jobbigt då det finns barn med som i ditt fall.
Svårt säga vad du ska göra. Så här generellt tycker jag att det bästa är att diskutera alkohol då personen är nykter, men emellanåt funkar inte ens det. Och att säga hur man upplever en situation.
Gällande konsekvenser tycker jag lika som Nora81 att han får reda upp sitt eget. Att du inte tar hand om det han ställt till med.
Du överreagerar inte. Det är din upplevelse och den kan inte vara fel. 🌹

@lollo535 Jobbigt 🤗 Den där förnekelsen. Att förringa problemet och skjuta över på andra. Det leder ju ingenstans. Första steget är väl någonstans att fatta att man har problem. Våga vända spegeln mot sig själv.

Tror som @Nora81. Se till att låta din sambo få ta konsekvenser. Underlätta inte drickande. Det är enkelt att trilla dit och spela med / städa undan. Sedan tror jag på att igen och igen påtala oron men utan att skuldbelägga. Om man skuldbelägger så kommer skammen sätta spjärn mot en förändringskurva. Då sätter nog snarare försvarsmekanismer igång för att sopa allt under mattan.

Skammen är som att hantera djävulen i början. Man måste förbi skammen och förnekelsen för att kunna hantera det riktiga problemet. Då blir det viktigt att inte öka skam genom att skuldbelägga. Man är proffs på att skambelägga sig själv i början och undvika kontakt. Därav måste man vara försiktig som närstående att inte lägga på mer skuld/skam för då låser det sig.

Jag tror på att sätta tydliga gränser som du klarar av att hålla. Tänk till på vad som är viktigt för dig och sätt de gränserna. Ex, lägg dig aldrig och sov bredvid mig om du är full. Fö oroväckande att någon blir så full att man spyr i sängen...

Att inte nämna något kommer troligtvis bara innebära att resan utför fortsätter. Alkoholberoende ökar ju snarare än minskar med tiden...
Se till att ha någon att prata med så du inte rullar in i medberoendefällan. Den brukar leda till att man missar sig själv och sitt eget värde / liv. Dit vill du inte 🤗

Hej och välkommen hit! Jag kommer från beroendesidorna och tänkte att du kanske kan behöva kunna visa lite fördelar med att inte dricka.
Du har en jätteknepig situation eftersom han dricker med sina föräldrar. Om inte föräldrarna har några åsikter om att det inte är bra så är det ju ännu svårare att komma till insikt.
Det som många av oss som har slutat med alkohol upplever som positivt är att man har mycket mera ork, mycket större driv och mår mycket bättre utan alkohol. Du skriver inte mycket om hur han är i övrigt, men det låter som ett jäkla tråkigt liv att dricka sig berusad med mamma och pappa på helgen. Orkar han med ert barn? Har han några intressen som du skulle kunna putta honom mot istället? På beroendesidorna finns vi som insåg hur värdelöst och tråkigt livet blev av alkoholen. Vi rekommenderar 3 månaders avhållsamhet till en början, men många slutar därefter helt och det går nog inte att börja om med att dricka starksprit som din man dricker. Hans belöningssystem är helt satt ur spel av alkoholen. Man är så lurad på något sätt när man tror att alkohol tillför något positivt. Men man måste ju fatta det själv.
Kan du hitta på roliga saker att göra? Nu har du en ett-åring och är gravid, så du är troligtvis lite trött. Hur är han med er ettåring? Hur är han hemma? Ett sätt att ”förändra” någon är ju att ge positiv förstärkning. Att tala om för honom vad bra han är om han gör nåt bra. Eller gör något du blir glad för. Du överdriver inte! Det han har är ett riktigt skitliv! Han är så lurad av alkoholen och jag tänker att det blir ohållbart för er när era barn blir större om han fortsätter. Men du kan tyvärr inte göra så mycket åt det mer än sätta gränser runt dig och er. Och göra roliga saker själv som han missar. Börja för allt i världen inte dricka med dem du också. Det finns såna exempel inne på beroendesidorna. Och stort lycka till! Kanske går det att plantera tankar om att alkohol är trist för det är det.

Jag tror som vännerna ovan att hans drickande måste få konsekvenser som han kan se och förstå. Du kan inte få honom att vilja dra ner på spriten bara för att det inte fungerar för dig - det måste komma från honom. Men han måste förstå att det är allvar för dig och att du inte är villig att vara medberoende.