Nu har jag "äntligen" börjat släppa alla tankar på att det är mitt ansvar, min skyldighet att plocka upp spillrorna från min fd, särbo/sambo och mamma till ett barn. Har nu gått ca 4 veckor sen vi bröt kontakten kring något annat än vårt barn ihop. Hon bröt kontakten för 125e gången med motiveringen att hon inte tänker bli "uppföljd" eller "uppkollad" av mig längre. Detta betyder ju såklart bara en sak att hon dricker och ville gå under jorden några dagar utan att jag står bredvid och säger att det är fel att supa i 3 dygn till den milda grad att man inte själv kommer ihåg vad man gjort. Hur som helst, detta har jag sett flera gånger tidigare när hon blivit påkommen, hon går då under jorden och dricker i flera dagar (har flera gånger slutat med polis och påföljder). Hon skriker och gapar, hotar och hittar på saker det är inget nytt. Allt för att jag ska backa några dagar och hon då får fritt utrymme att dricka. Hon sitter då oftast själv och dricker hela dagarna, inte allt för sällan så ringer hon och svamlar om nånting eller skickar extremt konstiga meddelanden. Har förekommit självmordsförsök och hot om det tidigare i dessa episoder hon har. Varje gång har jag bett henne att inte göra såhär, ta ansvar och gå inte till flaskan osv osv ni har säkert alla försökt detta. Varje gång när hon är "klar" ångrar hon saker men minns inte vad hon ångrar och jag går på det och vi försöker igen.

Denna gången var annorlunda. Inte för henne, hon gjorde samma sak, jag däremot tog inte ens disskusionen, bad henne inte låta bli, försökte inte styra om henne utan förlikade mig själv med tanken att hon aldrig kommer förändras. Vill hon supa ihjäl sig så är det hennes val att göra inte mitt ansvar eller skyldighet att stoppa henne. Efter denna episod har hon haft vårt barn ca 4-5 dagar resten av tiden har barnet bott hos mig. Hon har haft några "mindre" fyllor men ingen mer sån 2-3 dagars episod (vad jag vet). Allt detta känns fantastiskt, efter 7 års försök, insatser och meningslöst oroande från min sida så börjar det äntligen kännas bättre. Hon gör vad hon vill och resultatet av det är hennes att brottas med. Jag har pratat med flera vänner och öppnat upp, mina föräldrar och syskon med mera och jag har släppt skammen och skulden i detta. Min värld ljusnar för varje dag som går, för varje timme jag känner mindre oro. Det enda som är kvar är vårt barn, att denne inte ska drabbas och få leva med samma oro som jag haft, samma klump i magen och bli utsatt för detta. Jag hoppas hon tar sig kragen dom få dagar hon har barnet. Hon väntar ett fängelsestraff efter en fyllekörning (blir nog boja) där hon togs med 2,75promille i blodet och min enda förhoppning om att hon ska kunna få ordning på saker är att det straffet kommer hjälpa henne. Oavsett så är jag klar med skulden och skammen, den är hennes att bära själv framöver. Det känns fantastiskt.

@Haga
Nej, det är inte ditt ansvar. Det är en vuxen människa du har att göra med. Man kan inte leva någon annans liv, vissa saker i annans liv kan man inte påverka. Att se på då någon lever ett destruktivt liv är jobbigt, jag har varit där.
Men, man kan inte kontrollera allt hur gärna man än vill .. :-( Det att hon säger att hon inte tänker bli "uppkollad", det är beroendepersonen i henne som pratar. Låt bli mig liksom. Antagligen dricker hon, som du säger.
Mitt numera ex kom med en "dryckesplan" nyligen. Den bestod i att dricka för sig själv och inte tillsammans med andra, för då blir det inga tokigheter. Han sade det med sådan stolthet i rösten. Jag kan göra något utan att ställa till det! Bara en person med illa relation till alkohol skulle komma med sådant där. "Min" har också kommit med självmordsmeddelanden. Aldrig hänt. Detta är ju så djävulskt, denna alkohol så man vet ju inte. Suck ...

Ja, håll isär henne och alkohol och dig. Låt dig inte dras med i hennes elände. Tänk klart. För dig och barn.

Ja ibland står man verkligen med hakan nere vid golvet och bara förundras över tankegångarna dom kommer med. Hur många briljanta planer som kläckts för att kunna försvara drickandet. Jag ska låta bli att dricka om jag inte är glad för då går det dåligt, jag ska nog inte dricka ute på krogen för det är så starka drinkar, om jag bara dricker cider så går det nog bra, jag kan bara ta ett glas vin för det påverkar inte osv osv... Däremot så (ta detta rätt nu) så är nog "dryckesplanen" att bara dricka själv en av dom mest korkade jag hört, men kul att han försökt tänka till i alla fall.

Jag håller en stor distans till allt detta nu men på något vis blir man indragen i alla fall. Min blir ju tex antingen inspärrad inom kort eller får en fotboja. Det kommer påverka mig återigen då kraven om hjälp lär komma. Med lite tur så blir det kanske den läxan hon behöver för att vakna ur dimman och erkänna problemet en gång för alla. Hon har ju erkänt det i omgångar men som du säger så hittar hon alltid en lösning på det som INTE innebär att sluta dricka helt.

Tack för dom peppande orden tänker fortsätta ha distansen och göra allt för att inte påverkas av detta.