Min partner är på samtalsterapi. Det går bra men långsamt. Hen tappar sugen. Väldigt små framsteg, nästan. Vill gärna in på något behandlingshem. Hur finansierar man det? Privat?
Problem: hen vill inte berätta för arbetsgivaren. Hen vill inte gå via kommunen, socialen. (Började med det för något år sedan).
Samtalsterapi är genom 1177.
Det går inte att sjukskriva sig på något enkelt sätt.
Hen vill gärna in på ett hem, den tid som krävs, men vill helst inte berätta för någon om sina problem. (Hens barn vet en del men långt ifrån allt). Hen "skäms" över sin sjukdom och vill helst klara av att bli nykter själv. Ett antal försök har gjorts men efter 1-2 dagar utan alkohol så ger hen upp. Det skylls alltid på något "externt" för då slipper hen ta eget ansvar och ta sig vidare. Att hen kommer att lösa detta på egen hand känns inte troligt, tyvärr.
Vi tar tacksamt emot tips och idéer på vilka vägar man kan ta sig vidare.

Min man gick på vårdcentral i ett halvår men det gick inte framåt. För en vecka sedan var han på socialen och pratade med dem och på dessa få dagar har det gått väldigt mycket framåt. Hade jag/vi vetat det så hade vi sökt hjälp där mycket tidigare.

Jag gick första gången till en mottagning med min dåvarande fru hos en socionom. Sen var det alla möjliga ställen, men jag vile inte sluta på riktigt då. Öppenvården var det som räddade mig tillslut. Skrev in mig och dom lägger upp en plan efter dina behov och önskemål. Kostar inget och man kan välja när man vill gå dit på veckoträff tex. Friskvård finns om man vill. Ingen behöver veta att du är där. Om det ska vara inskrivning för behandling så kanske man kan prata med läkaren om sekretess och få det till utbrändhet eller liknande. Jag ska själv börja på öppenvården igen och be om en remiss för utredning på mig själv via vårdcentral. då kostar det bara som ett vanligt läkare besök. Men jag är ingen expert på just behandlingshem. Men prata med en läkare på VC först om det går att få det genom en remiss därifrån. Då borde det inte kosta mycket.