Hej!
Min historia kanske skiljer sig lite jämfört med er andras, kanske inte. Min man dricker inte så mycket men har exakt samma beteende som en alkoholist (eftersom det är det han är?) och jag känner inte igen mig helt i bilden som medberoende men till stor del. Vi kanske är nån light-variant, vad vet jag.
Hur som så är det skit. Det är fan i mig skit och jag är så less på det här och jag är sååå less på att prata om honom hela tiden. 15 år har vi varit tillsammans, 1 barn har vi.
Min man har alltid druckit mycket. De första 10 åren var det okej. Vi festa och levde i sus och dus. Sen börja han gå på puben själv. Kom hem småfull och var störig. Ni vet, jag försöker prata nyheter kanske och han drar ett sex-skämt. Suck liksom. Inte kul och jag började störa mig rejält på hans drickande. En kväll ramla han i vattnet, kom hem dygnsur och jag blev helt skärrad. Efter det drog han ner ordentligt och drack kanske i snitt 2 öl per dag. Kändes normalt för mig (!). Så fick vi barn och han fortsatte med sina 1-2 öl eller glas vin per dag. Men så upptäckte jag av en slump att han efter jobbet parkera bilen hemma men istället för att komma hem gick han i smyg till puben och drack 1-2 öl. Det gjorde han flera gånger i veckan under flera månader. Det blev kris och kalabalik men snart nog återställdes ordningen. Han lovade att aldrig göra så igen. Förrens 2 år senare, precis samma sak. Denna gång blev jag helt helt knäckt. Förstod på riktigt att han är ju alkis. Vi börja i parterapi och han i beroende-kbt. Tyvärr har han och hans psykolog kommit överens om att han kan fortsätta dricka men begränsat. Det har känts jobbigt för mig. 3 glas i veckan, inte mer. Han har hållit det i 4 månader nu men min tillit är körd i botten.
Så i helgen var han och mitt barn på barnkalas och jag fick några dagar senare reda på att han då av alla gånger druckit mer än 3 glas och blivit bakfull dagen efter. Alltså han drack som mest när han hade ensamt ansvar över vårt barn. Plus ljög igen och sa att det var en undantagskväll eftersom hans kompisar var där.
Jag blev så förtvivlad! Så så ledsden, bara hulkgrät. Men min man, han var iskall. Sa att om jag tyckte att det var fel då har jag problem, inte han och att jag borde söka hjälp. "Till och med vår parterapeut tycker du behöver hjälp". Jag gick och la mig och grät och grät. Han kom strax därefter och la sig själv, somnade och snarkade medans jag låg bredvid och grät.
Jag hatar honom just nu. Vem är han? Helt känslokall.
Men seriöst, var min reaktion för stark? Han menar på att jag inte ser till helheten och allt bra han gör. Det var "bara" dryck till maten och avec. Jag ser bara minsta lilla fel. Och han har rätt, jag vägrar så bredvid med pom-poms och heja på när han håller sig nykter. Han är väll inget barn, han får väll för fan skärpa sig. Han ska väll snarare skjuta konfetti-regn över mig som överhuvudtaget stannar.
Jag är så förvirrad. Vad är rätt, vad är fel. Jag har helt tappat min magkänsla, vet ingenting. Hur mycket är okej att dricka, vad är normalt. Överreagerar jag eller manipulerar han mig? Jag blir tokig, vad ska jag ta mig till?

PP

Hej och välkommen
Tillhör andra sidan men tänkte ändå svara och önska dig välkommen hit.
Helt klart förorsakar detta problem mellan er. Om det är mängden, eller företeelsen
eller att du känner dig åsidosatt kan jag inte säga. Visst har han krånglat med drickat tidigare,
men som sagt om han är alkoholist eller ej, vem vet? Jag tror att du lägger en negativ värdering
i begreppet alkoholist. Det negativa är väl vad en person utsätter andra för och inte själva sjukdomen?
Tror att det är jättebra att du skriver och att ni pratar med varandra. Det finns ju självklart en möjlighet att han lider av ett
missbruk, och det är förståeligt att du är less och har tappat förtroendet. Ja det finns till och med en möjlighet
att han är less, och att det är därför han gärna tar ett glas på puben. Det är i världen inget ovanligt det kan jag lova.

Oavsett lycka till att reda ut detta

//PP

Ursula

Han är i full färd med att manipulera dig. Om han vill dig väl, varför gjorde han inte allt för att trösta dig när du var så ledsen? Jag känner igen det där iskalla, min man har haft samma sätt. Iskallt, rätta ordet. Hans hjärna är förstörd. Så jag säger dig, gå inte på det. Gå inte på hans skitsnack. För det är det det är. Skitsnack det om "undantagskväll". Och hans psykolog sen, var har han hittat den? Finns väl inga psykologer som "tillåter 3 glas i veckan" för en alkoholist, absurd diskussion. Din man ljuger.
Du frågar vad som är rätt mängd alkohol att dricka, vet du vad det är för en alkoholist?
NOLL.NOLL.NOLL.
Alkoholister är mästare på att manipulera.
Alkoholister är mästare på att få en att tvivla på sig själv.
Kom ihåg att du har rätt.
Din man är sjuk av alkoholen.

Det är väldigt sorgligt men sen när du har gråtigt klart...Var sak har sin tid.
Kram
Ursula

De är verkligen mästare på att manipulera o få en att tvivla på sig själv. Man vet inte vad spm är rött o fel, tror att man överdrivet,
Mitt ex var också väldigt kall o visade ingen empati alls!
Fick honom att hå till läkaren för att söka hjälp men han manipulerade även honom som tyckte att antabus var nog inte rätt för honom. Han talade pm för mig att han sagt till läkaren han gömde spriten eftersom vi var på honom hela tiden. Han talade också om att han var så duktig o skötte sitt jobb o inte hade en frånvarodag. Sen blev det inget mer med det. Han tyckte att han hade gått dit o förnedrat sig!
Lita på dig själv o att det du känner är sant.
Kram?

PP

Så oavsett om din mans dryckesmönster inte är alkoholism eller faktiskt är det så förorsakar det stora problem i er relation. Ponera att din man är aktiv alkoholist. Då har du en bra förklaring till det du uppfattar som känslokallhet. De flesta av oss har ett starkare ego än vi skulle önska, alkoholister har verkligen i synnerhet ett fruktansvärt ego! Jag personligen anser inte att det är rätt att säga att "hjärnan är förstörd", i alla fall inte hos alla alkoholister. Däremot är hjärnan kidnappad hos en aktiv alkoholist. Så frågan är om det som uppfattas som deras fruktansvärda ego i verkligheten är deras eget? Det är en sjukdom som tyvärr inte medger att den sjuke kan vara sitt rätta jag. Är en alkoholist inte öppen för insikt om sjukdomen är det mycket svårt. Däremot finns en massa hjälp att få när han eller hon är öppen och beredd för det. Samma sak gäller för de medberoende. Ett starkt utvecklat medberoende är kanske egentligen inget friskt det heller? Jag har full förståelse för att du som medberoende kanske känner att det är djupt orättvist att han utsätter dig/er för detta. Tyvärr är det nog så att en aktiv alkoholist har svårt att se det på det sättet. Först efter tillnyktrandet kommer de tankarna, och då kan de istället bli outhärdligt starka. Förebråelse, och ångest och skuldkänslor. Jag hoppas ni hittar er väg ut ur detta. Ett råd är att läsa om beroende och medberoende. Mycket insikter finns i trådar där personen har kommit en bit på vägen. Nu ska jag lämna dig i fred med funderingar från "den andra sida" . Men även där kan du säkert lära dig en del om hur beroendesjukdom fungerar.

Stort lycka till

//PP

Sideshow

Tack för er omtanke och kloka ord. De gick rätt in i hjärtat. Känner mig så ensam och oälskad, inte värdefull. Tack för att ni tar er tid, det ger mig hopp om att det finns många med empati också.

Du berättar om dins mans alkoholvanor, hur det går ut över dig, er relation och ert barn. Du har fått nog av att ha det som ni har det nu. Funderar över om det är ett beroende eller inte och om du överdriver eller inte. Det är funderingar många har som lever med någon som dricker för mycket, och som flera här skriver så är det kanske inte mängden utan mer om det skapar problem för er som avgör.

Det låter som både du och din man har försökt att få ordning på detta, ibland behövs det flera försök på flera sätt för att lyckas hitta rätt. Men även de som flera här skriver, viktigt att man själv vill ha hjälp och göra en förändring.

Som det är nu vet du att du inte vill ha det, det är negativt för er relation och din energi dräneras. Du vill hitta sätt för er att komma ur detta och allt som hänt gör att det känns svårt att veta hur du ska göra. Ett steg i det är att du börjat skriva här på forumet, kanske också läst hur andra gjort och vad andra tänker.
Ibland är det svårt att veta hur man vill göra i en situation när man inte har energi och varit i den länge.
Vad tror du skulle vara hjälpsamt för dig i den här situationen för att kunna få mer tid för dig, att reflektera och fylla på energi?

Vänligen
Rosette/Alkoholhjälpen& Anhörigstödet