Hej! Jag har valt att lämna honom idag.
När jag förklarade anledningen och hur mycket det tärde på mig att leva i missbruksproblematiken som han själv inte vill ge sig till känna av, så mötte han mig med ilska, blev helt rasande, sa hur jag förtjänar att dö, att min hund ska dö, att jag inte kommer klara mig utan honom, att jag är en lögnare som kommer med en ”påhittad” anledning för att lämna honom (då han inte köper att det är för att jag inte kan leva ihop med han och hans missbruk).
Nu känns allt bara väldigt tungt, jag har tagit alla mina saker och han smsar elaka ord.
Jag har blockerat hans nummer nu så att han inte får tag på mig, men jag är rädd att hans kärleksfulla sida ska träda i kraft och att han på ett eller annat sätt lyckas få mig att komma tillbaka.
Jag har gått isär en gång tidigare och när han inte lyckades få tag på mig åkte han hem till mig och lämnade en 5 sidor handskrivet brev om hur fina vi är tillsammans och hur mycket han behöver mig i sitt liv, jag föll pladask tillbaka. Är så rädd att det ska ske nu igen och att jag kommer falla vika för det.

Skulle behöva stöd från er , hur jag fortsätter hålla mig fast beslutet även fast han skulle lova mig guld och gröna skogar.
Är bara väldigt chockad över hans hårda reaktion och elaka ord.

@Rebeckarrr
Så var det för mig med. Jag "föll" för kärlekssnacket.
Jag började fundera på vad kärlek är.
Påminn dig om hur han regaerade "så mötte han mig med ilska, blev helt rasande, sa hur jag förtjänar att dö, att min hund ska dö, att jag inte kommer klara mig utan honom, att jag är en lögnare som kommer med en ”påhittad” anledning för att lämna honom (då han inte köper att det är för att jag inte kan leva ihop med han och hans missbruk)."
Klistra fast den texten, lätt att ta upp igen på tlf till exempel.
Du har tagit ett stort steg för din egen skull och det är så starkt.
Hans reaktion är obehaglig. Respektlöst och kontrollerande.
Så bra att du valt att gå vidare.
Kan du ta hjälp någonstans ifrån kommunen, skaffa samtalsstöd.
Antingen anhörigsidan eller våld I nära relation. Psykiskt våld ingår ju också där.
❤️

Så starkt gjort av dig! Hoppas han låter dig vara ifred. Om du känner oro så prata med Kvinnofridslinjen och se om de har några tips. Att han hotat dig är illavarslande och det ska du ta på allvar. Överväg också att polisanmäla. Kam du bo hos någon släkting eller kompis ett tag?
Ta hand om dig! 🤗

Inte lätt att ta det steget du nu gjort. Mitt bästa tips för att inte falla tillbaka är att inte lyssna på känslor så mycket, låt Hjärnan styra ett tag, tills du hittat bättre balans. Eller kanske lyssna på de där underliggande känslorna om hur det egentligen är trots alla fina ord du kanske kommer få höra. Kände själv att de alltid fanns där men valde att stänga av dom när jag ville tro att det skulle funka. Också, försök att inte vara helt tillgänglig i kontakten med honom, be om att få vara ifred ett tag. Han kommer förmodligen inte acceptera det men det är en markering från din sida. Och håll ut, bara att du tagit dig därifrån nu visar hur mycket styrka du har i dig. All kraft och kärlek till dig <3

@Rebeckarrr Jag vet att det inte var vad du ville och såklart är det svårt kanske att känna så för oavsett hur det har varit så är det ju någon som du är investerad i och har känslor för. Annars hade du ju inte varit här på forumet.

Men med tanke på hur han reagerade när du ville separera så visar han ju med all önskvärd tydlighet att du har fattat rätt beslut. Man beter sig helt enkelt inte på det sättet som han gjorde, speciellt inte mot någon som man säger sig älska. För mig låter det som att han behöver hjälp, men du är inte den personen som kommer att kunna ge honom det.

Men det är klart att det gör ont för det, även om du vet att du gjorde rätt. Försök att ta lite egentid och satsa på att få dig själv att må bra.