Jag gick ifrån min person med missbruk för en vecka sen, imorse hörde han av sig.

Han kom inte tillbaka med en ursäkt, utan med en frågan, en frågan om hur jag hade kunnat reagera så hårt över att den där oskyldiga ölen till middagen som resulterade i att man sitter hemma hos ett par och tar droger, med deras barn som sover i rummet intill, kunde vara ett problem.

Han menar på att det inte var alkoholens fel.

han sa att han vill ha ett liv med mig utan begränsningar, och att han vill att det ska vara okej för honom att kunna ta en öl då och då och att han inte kan lova att det aldrig skulle förekomma droger.

Jag svarade på det att jag är helt emot alkohol och droger i det här förhållandet och då sa han att ”ja men då håller jav mig ifrån det”

Skulle ni tro på detta? Skulle ni tro på att han kan klara av någon öl då och då? kommer jag någonsin kunna lita på att han kan tex. dra iväg en helg med sina vänner och att allt går snyggt till?

@Rebeckarrr skrev:"Skulle ni tro på detta? Skulle ni tro på att han kan klara av någon öl då och då? "

Det går ju aldrig att veta men det finns inget av det du har sagt som indikerar på att han skulle klara det. Någonstans så måste han förstå själv att det är ett problem och han behöver ju hålla sig ifrån alkohol för egen skull, men det tycks inte som att han har någon insikt alls.

Men oavhängigt allt det där så reagerade han såhär när du pratade med honom om att avsluta förhållandet. "så mötte han mig med ilska, blev helt rasande, sa hur jag förtjänar att dö, att min hund ska dö, att jag inte kommer klara mig utan honom, att jag är en lögnare som kommer med en ”påhittad” anledning för att lämna honom"

Jag tror att du förstår själv vilken varningsklocka det här är. Så behandlar man inte någon man älskar. Om han inte får någon hjälp så kommer du garanterat att återigen stöta på detta manipulativa och kränkande beteende och även om han förmodligen kommer att sköta sig ett tag så talar väl det mesta för att du har liknande att förvänta dig i framtiden och att det sedan eskalerar.

@TappadIgen Ja det gör verkligen stor skillnad att läsa det såhär när det skrivs från en utomstående person. Själv kan jag inte riktigt förstå allvaret i det jag fått uppleva och faktiskt själv skriver, det har blivit normaliserat på något sätt, även att jag tvivlar på min egen magkänsla ”det kanske bara är jag som överdriver” , ”det kanek inte är så farligt som han säger” Är tankar som dyker upp i mitt huvjd kring allting

@TappadIgen Ja det gör verkligen stor skillnad att läsa det såhär när det skrivs från en utomstående person. Själv kan jag inte riktigt förstå allvaret i det jag fått uppleva och faktiskt själv skriver, det har blivit normaliserat på något sätt, även att jag tvivlar på min egen magkänsla ”det kanske bara är jag som överdriver” , ”det kanek inte är så farligt som han säger” Är tankar som dyker upp i mitt huvjd kring allting

@Rebeckarrr
Jag skulle aldrig tro på det.
Han säger ju att han inte ser några problem med drickandet och drogadandet.
Så snart han har dig i nätet igen så börjar ursäkterna igen.
Stå på dig.

Jag hade aldrig befattat mig med någon som tar droger. Alkohol är illa nog. Stå på dig! Innan han visar att han kan sköta sig är det lönlöst att diskutera. Han måste göra jobbet FÖRST.

@Rebeckarrr jag har levt med en missbrukare. Han rökte på lite då och då. Drack alkohol varje dag.
Jag skulle inte lita på att din kille "bara" skulle ta en öl då och då. Och dessutom vilja ta lite röka.
Jag vill inte döma honom men tror att chansen är ganska stor att han tar fler öl än några st.
Jag slängde ut min partner efter 3 år. Det gick inte. Hoppas att det löser sig för dig/er.
❤️

@Rebeckarrr Du reagerar inte alls på något konstigt sätt. Du har såklart fortfarande känslor kvar för honom. Du är en människa och beteendet har blivit normaliserat. Men det är det som kan vara bra med att kunna skriva i ett forum öppet om vad som händer. För då kan vi förklara för dig att du inte överdriver. Du kommer säkert ändå att tänka tanken många gånger till. "Kanske det inte är så farligt?". Men det är det.

Ingen ska behöva tolerera att någon säger så till en som han sa till dig. Jag är ingen expert på sådana här saker, men det blir nog sällan bättre efter att en sådan sak har skett, speciellt då som du sa att ha inte hörde av sig för att be om ursäkt. Det är inte friskt någonstans.