Min man dricker. På sista tiden har det eskalerat och han är jätte full nästan varje helg. Han dricker i sin ensamhet. Det värsta är att han numera dricker tillsammans med våra tonåringar och deras kompisar. Så fort jag försöker prata med honom om det så hamnar han i försvarsställning och säger att jag överdriver och att jag är så präktig. Jag skäms och känner att jag inte har någon att prata med. Jag känner mig så ensam. Vad ska jag göra?

@Tvillingmamman
Hej och välkommen hit! Det låter väldigt jobbigt för dig. Jag har inga barn, men tänker att det inte är lämpligt att han som vuxen ska dricka med era tonåringar och deras vänner. Det är bra att du skriver här. Kanske du kan prata med någon i din närhet? Jag är en person som alltid vänder mig till professionella, så jag skulle tipsa om att gå och prata med en professionell, genom vården, för att få lite extra stöd. Så du fokuserar på vad du behöver, samtidigt som du behöver konfrontera honom på något sätt. Du behöver vara den som är vuxen, för era tonåringar här. Så inte de får en skev bild av alkohol och gör drickandet legitimt, tänker jag.
Vården kan erbjuda kuratorsamtal, i bästa fall samtal med en psykolog.
I denna process så behöver du ta hand om dig. Och hur mår du bra? Vad kan du göra för dig själv.

Känner igen mig i det du skriver! Vi har inga gemensamma barn och mina har nu nästan blivit unga vuxna och jag har pratat med dem om min mans alkoholkonsumtion, att jag tycker att den är på tok för hög och att de själva behöver ta ställning till vad de tycker är normalt, eftersom det inte är vad vi ser hemma hos oss. Men mår fortfarande dåligt över att de får med sig denna sneda bild.

Det är så svårt, speciellt när man ofta får tillbaka att det är en själv som är problemet!

Skickar styrkekramar