Hej! Jag har länge upplevt att min man dricker för mycket. Har försökt påtala detta vid ett flertal tillfällen som ofta följer samma mönster:
1. Han lovar att dra ner på sitt drickande.
2. Han drar ner en period.
3. Drickandet ökar, jag påtalar detta och då blir han arg och säger att han visst minskat och det spelar ingen roll vad han gör, jag är aldrig nöjd!

Det senaste är förstås inte sant, eftersom jag försöker förstärka förändringen till det bättre samt verkligen älskar den han är utan alkohol.

I veckan hade jag en kontakt med vården av helt annan anledning, precis innan mötet uppstod nr 3 av ovanstående och det var första gången jag tog upp min oro för mannens alkoholkonsumtion, som jag hela tiden i mitt eget huvud benämnt som riskbruk.

Vårdpersonalen informerade mig klart och tydligt om att detta är förbi riskbruk och istället ett beroende.

En del av mig känner lättnad. Det är alltså inte jag som håller på att bli tokig? Inte jag som inbillar mig saker och är kontrollerande (vilket maken påstår)? Det är inte mitt fel.

Chocken över att det till och med är värre än jag trott.

Samtidigt paniken som kommer i och med att jag inser att jag behöver ta upp ämnet en sista gång och om han då inte söker hjälp behöver jag lämna.

Tidigare har han sagt, i vredesmod och situation 3, att det enda han kan lova mig är att han aldrig kommer sluta dricka öl. Så mina förhoppningar om att något kommer ändras är nästan noll.

Jag tror inte någon utanför bostaden anar hur det är fatt, tror inte heller någon skulle tro mig.

Känner någon igen sig och har ni i sådana fall några råd att ge?

Hälsningar förtvivlad fru

@has
Hej. 🌹
Jag läser att du påtalat och att ni diskuterat detta, mannen och du. Med din psykolog har du ventilerat. Låter klokt att prata med en utomstående i ditt läge tänker jag.

Håller med bella70 här ovan att man inte kan påverka. Då avser nog hon, min tolkning förstås, - och jag att man inte kan påverka att någon slutar dricka.

Din man har också sagt att han inte kommer att sluta dricka. Han upplevs tydlig vad han "vill". Man vill ju som anhörig gärna få till en förändring, men det är ju den andra som måste göra jobbet. Måste komma inifrån.

Och nej. Du inbillar dig inte saker, du är så att säga den kloka här. Och du är inte tokig. Då någon utifrån kommer och "hotar förhållandet" med alkoholen så tänker jag att det är nära till hands att den beroende i stället för att gå till sig själv, fokuserar på den anhöriga. Som någon slags självbevarelsedrift. Och för att det är beroendets sida.

Min erfarenhet i liknande fall är att det som ovan nämnts inte går att påverka någon, inte heller god erfarenhet av att säga vad den beroende ska göra. Det funkar helt enkelt inte enligt min erfarenhet. (Det jag försökte var att "smyga in" emellanåt nyktra aktiviteter, aktiviteter jag visste han gillade och människor han gillade. Försök få till tanken att man kan göra saker utan. Tyckte jag testade allt ...).

Det här forumet har hjälpt mig mycket, hoppas även du blir hjälpt. Fortsätt gärna skriva. Många av oss delar ju känslor och tankar.

Kram,
och sköt om dig!
💜

Det där 123-raketen känner man igen. Hade ett liknande samtal med min berusande flickvän idag. Hon lyckas vara nykter i två veckor när hon började sitt nya jobb och har nu druckit sju flaskor vin på fem dagar. Idag när hon kom hem från ICA (systemet) hörde jag glasklirr i ICA-påsen och frågade ifall hon köpt bubbel idag igen. Jävlar vad hon gick igång. Jag är så kontrollerande och oförstående. Konstant missnöjd är jag också. Suck. Jag lyssnar inte på henne längre. Det är beroendet som pratar.
Men det är sjukt hur man vänjer sig. För vi alla vet ju innerst inne att i normala förhållanden ser inte den ena partnern den andra berusad 150 gånger per år.

@has Hej, sitter i en sådan liknande situation. Min sambo som jag varit tillsammans med dricker konstant men klarar jobbet. Så ibland vet jag inte om det är mig det är fel på som tycker han är en alkolist. Ingen nästan vet om vårat problem utan hans äldre bror hade blivit galen om jag inte kunnat säga något till någon. Men det är fantastiskt vad bra dom är på att hålla uppe en fasad.
Jag har funderat i flera år på att lämna men har inte riktigt kunnat tänker tillbaka jämt på dom första 15 åren då vi hade det bra. Men dom senaste 10 har inte varit bra. Det var skönt att hitta detta forum men trist att flera har det som mig.
Vet varken ut eller in hur jag ska göra.

Tack fina ni för respons!🙏🏼💗 Man vill förstås inte att någon annan ska behöva vara i samma situation, men det är samtidigt skönt att veta att man inte är ensam.

Ja @letlive det är konstigt vad man vänjer sig vid. Själv dricker jag nästan inget och får därför höra att jag ”inte har koll”. Det han dricker hemma är än så länge inte några kopiösa mängder (vad jag vet) och jag upplever honom aldrig som direkt full.

Men tilliten blir ju helt förstörd, speciellt som ens partner tror att man bevakar och kontrollerar bara för att man naturligtvis vet att han inte ”bara tar ett par öl på helgen”. Ibland undrar jag om han fått för sig att han gift sig med någon som helt saknar intellekt?!

Är uppvuxen i dysfunktionell familj och vet att jag har tendenser till medberoende, men har jobbat massor med det innan jag träffade min man för 5 år sedan.

Trodde att mönstret inte skulle upprepa sig igen, men här står man nu…

Tryggheten är att jag vet att jag kommer få tid hos terapeut och att jag vet att jag tagit mig ur tidigare ickefungerande relationer. Så djupa andetag, och ett steg i taget.

Varm kram till er!

@has- det är tufft med insikt och skönt att få veta att man själv inte är tokig. Allt jobb som kommer med besked är också tufft att ha framför sig.
Nu har jag fåt inpräntat att det är inte mitt problem utan den persons problem som jag lever med.
Vill personen själv inte sluta dricka/droga själv, finns det ingenting som du kan påverka mer än vara tydlig med hur du vill leva och ha det och vad som blir bäst för dig. Lättare sagt än gjort, men vill den andra personen inte sluta trots det, så tror jag- att stannar man i detta läget- blir man medberoende.
Säger personen i fråga att jag vill verkligen inte dricka mer och aktivt tar all hjälp som finns att få och uttrycker att man förstår vikten av en sjukdom som vinner om och om igen, om man själv inte blir starkare än sjukdomen, då finns det såklart hopp och lättare för dig att stötta!

Önskar dig varmt lycka till och kom ihåg att du är viktigast för dig!

Fem dagar senare och känslan av chock börjar skingras…

Lyssnar om Melody Beatties bok. Vilket kungar och sätter saker i perspektiv.

För inget har ju förändrats. Och samtidigt allt.

Du har helt rätt @oro -drickandet är inte mitt problem. Drickandet eller förändra min man var heller faktiskt inte vägen mina tankar och känslor gick, utan min egen situation. För ältandet, ifrågasättandet av mig själv och energiförlusten pga fokus på fel saker mitt problem helt och hållet.

Har tidigare försökt ta ansvar för min tendens till medberoende och hade kommit riktigt långt i det. När jag levde själv med mina barn. När andras problem inte kom för nära, utan jag hela tiden hade min lugna bas att landa tillbaka på.

Har fått tid för samtal och ser fram emot att få hjälpen att reda upp i vad som är mitt. Och tänker att jag därefter kommer se och känna vad jag behöver göra för mig.

Ta hand om er❣️