Nu kan det snart inte bli värre! Min man har druckit konstant i en vecka nu.Han har varit elak och skällt o ältat en massa skit så jag har inte kunnat se på tv.Igår kväll var han jättefull och bad mig att jag skulle ge honom antabus som idag.Han har ätit antabus i omgångar men det har inte funkat.Men jag gav honom 200 gr i dag vid lunchtid.Jag har varit vaken hela natten så jag ville ha en liten paus ifrån drickandet.Jag har fått en inflammation i tarmen så jag är rätt så dålig.Till min förvåning så dyker han upp och är stupfull!!Jag blev helt chockad!! Han är så full så han kan inte stå på benen.Vi skulle ha åkt iväg ikväll men fick ställa in för att jag blev sjuk och det får jag förstås höra nu. Att jag har förstört hela nyårsafton.Håller han på med sitt gapande ikväll o inatt så ringer jag polisen.Ja det blir en rolig nyårsafton.Ensam på ovanvåningen och jag får inte äta fast föda på grund av magproblem.Är det någon som vet hur farligt det är att dricka när man tagit 200 gr antabus?Jag vill önska alla ett Gott Nytt År.Det kan ju knappast bli värre ialla fall.

@sliten61
Det låter som du har det tufft. Beklagar att du ska behöva uppleva detta. Du skriver "nu kan det snart inte bli värre" och ibland är det ju så, att det behöver bli så för att förändringen ska ske.
Jag tror inte det är farligt med 200 gr antabus och en fylla, men jag vet inte. Antabus ska mest göra så att man mår illa och inte vilja dricka. Att det upplevs obehagligt. Jag vet flera som varit kraftigt berusade på antabus.
Imorgon är en ny dag. Kan det vara så att din kropp säger ifrån?
Ta hand om dig. Vad kan du göra för att få en bra stund nu, trots allt.
Gott Nytt År. Det kan ju bara bli bättre!! Tänker jag!

@Självomhändertagande Tack för svar.Ja jag tror att magproblemen beror på att jag mår så dåligt.Det var en sköterska som sa att man kan få såna här problem av stress.Man är ju lite orolig när han blir så fruktansvärt berusad.Han är ju ingen ungdom längre heller.Jag har krupit upp i soffan på ovanvåningen med lite te och ska försöka titta på nån film eller serie.Jag orkar inte gå in på fb eller Instagram o kolla på alla lyckliga nyårsfirare.Bara han inte står nere i trappan o gapar som han gjort flera kvällar nu!Han ringer o messar mig hela tiden men jag stänger av telefonen.Kram o tack för att du bryr dig.

@sliten61 men så hemskt.. har minnen av att gömma mig på övervåningen.. men slutade o stack iväg eller slängde ut mannen i fråga om det gick. En natt på hotellrum kan vara extremt välgörande o man blir klartänkt.
Har du ingen du kan sticka iväg till en stund som inte har fest, släkting eller så? För att vila ut?

Har du en plan för 2024? Allt är möjligt
Kram

@bella70 Nej det låter hemskt men jag har ingen som jag känner att jag kan åka hem till.Det är ju inte många som vet om min situation.Han vägrar o dra härifrån.Jag ringde min dotter igår när jag var helt nerbruten.Hon tyckte att jag skulle ta in på hotell.Hon bor bara några kilometer härifrån.Hon vill inte ha med detta o göra.Vi har hjälpt henne jättemycket.Hon fick ta hjälp av kvinnojouren när hon fick sitt första barn för att komma ifrån sin man.Hon fick bo hos oss tills vi hittade lägenhet till henne.Sen köpte vi möbler till hennes lägenhet.Jag passade mitt barnbarn jättemycket när hon var liten.Så jag känner mig sviken det måste jag medge.Fast jag vet att dom inte har haft det lätt med en pappa som druckit hela deras barndom och en mamma som inte satt ner foten och lämnat.Planen för nästa är att bli fri från denna mardröm som jag lever i.

Jag tror att det kan vara det bästa för fin dotter och vem vet när du menar allvar o flyttar så får ni kanske bättre kontakt? Säkert känner hon sig sviken från det att hon var barn..

Men du.. ring ett hotell är stick iväg o vila nu direkt?

@sliten Hur har du det idag? Du måste få lite andrum så att du kan börja vända och vrida på din situation och tänka kreativt kring vad det finns för vägar ut ur detta. Du ska inte leva vidare med en alkoholist. Du har gett honom halva ditt liv men du kommer inte att få särskilt mycket tillbaka. Din stund på jorden är här och nu inte där och sen.. Dags att dumpa bagaget och börja leva. Din dotter kommer nog förlåta tids nog.. Styrkekramar ❤️

@sliten61
Hur mår du?
Jag kan förstå att du är besviken på din dotter. Särskilt när du hjälpt henne så mycket. Men kanske det är hennes process att sätta gränser, då hon fick barn med en man som hon lämnade.
Min mamma har inte lärt mig att sätta gränser. Hon hjälpte alla syskon som behövde hjälp i vuxen ålder. Jag har ett henne hjälpa. Min pappa har inte hjälpt mig att sätta gränser. Jag har sett honom hjälpa andra. Så när jag levde med en alkoholist och till sist tog hjälp av en psykolog för att bli fri från mitt medberoende, det var då jag förstod att jag behövde lära mig något som jag inte själv kunde.
Hon vill kanske att du ska ta dig ur ditt medberoende en gång för alla. Men jag har ingen aning. Det är bara en gissning.
Det viktigaste just nu, är att du tar hand om dig. Stress är farligt. Det kan leda till flera sjukdomar när man utsetts för en långvarig stress.
Du är viktigast i ditt liv.
Ta hand om dig!
Ta hjälp och ta en dag i taget.
❤️

@hjosa Ja du.Det bara snurrar i huvudet just nu.Vi har försökt prata med varandra men det är inte lätt.Han säger nu att han ska fortsätta med antabus och söka vård på Måndag.Han har bett o bönat om en sista chans.Min dotter har inte hörts av.Det känns också jättejobbigt.Jag förstår att dom är besvikna på oss.Själv är jag matt o trött,har ingen ork till någonting.Allting känns övermäktigt.Ska jag vänta o se eller agera nu?Jag vet varken ut eller in!!Tack för att du bryr dig.Det betyder så mycket.

@Självomhändertagande Tack snälla för svar.Ja jag vet att alla mina barn är besvikna på oss.Det har inte varit lätt för någon av våra 4 barn att leva med detta.Men det känns hårt när man inte är välkommen när man mår så dåligt.Alla mina barn har sagt att dom hjälper mig med det praktiska men vill inte vara involverade i våra gräl.Nu ska jag ge honom antabus så länge vi är under samma tak.Han ska söka hjälp på måndag där han gått tidigare.Det blir kanske någon nykter vecka så man kan läka sig lite.Jag är fullständigt slut.Jag kan inte tänka klart! Men jag vet säkert att detta måste få ett slut.Kram från sliten.

@sliten Jag sitter också i en sits som känns helt övermäktig men har kommit till insikt om att det måste ske en förändring. Jag vill inte leva så här och jag vill inte att mina barn ska växa upp så här. Det tynger mig.
Jag har en nära vän som vuxit upp med en alkoholiserad far. Han dog vid 54 års ålder. Min vän har berättat att hon då sörjde att hon aldrig försonades med honom eftersom hon känner att hon kan förlåta. Hennes relation till sin mor däremot har hon aldrig klarat av att lösa. Hon är så arg för att hennes mor inte tog barnen bort från missbruket utan valde ett liv som medberoende. Efter att fadern dog har dom inte haft så mycket kontakt.
Jag tänker mycket på det där och hennes berättelse ger mig så mycket ångest och oro för mina egna barn. Hennes historia måste ju inte gälla för alla barn som växer upp i missbrukarhem men jag tänker att den hjälper oss att förstå barnens perspektiv. Visst kan vi bryta oss loss och få ett fritt och värdigt liv! Din dotter kommer förlåta dig när du väl tar steget att lämna!
Styrkekramar 🤗

@sliten61
Förstår känslan att vara slut. Jag blev slut som levde med en man som drack varje dag. Hans manipulation. Och jag gjorde allt. Och försörjde honom.
Idag kan jag bara inte förstå att det var min vardag, mitt liv i många år. Inga barn. Bearbetade sorg över barnlöshet. Hans föräldrar pratade om den lyckade sonen och deras barnbarn. Jag blev så svartsjuk utan att förstå att det var svartsjuka. Jag höll på att bli bitter. Var slut på alla sätt. Och kontor sinade.
Men så tänkte jag på vilken resa jag gjort tidigare. Med min psykiska hälsa. Tagit mig ur en medicinering då jag fick en bipolär sjukdom typ 2 som kan behandlas med sund livsstil OM man har tillräcklig sjukdomsinsikt och verktygslåda.
Och är beredd att ge hälsan ett par timmar om dagen.
Det påminde mig om min urkraft.
Jag kraftsamlade. Och valde att fokusera.
På mig själv. På mitt liv.
Och då ville han flytta.
Hem till sina föräldrar som fick överta försörjningen för honom.
Vad kan du göra för dig idag, som får dig att må bra?
Ett steg i taget.
För din hälsa!
Så kommer kraften i bästa fall, att komma och ge dig energi. Att orka!!

@Självomhändertagande Måste berätta för dig att jag ringt om lägenhet idag.Jag trodde inte att jag skulle kunna få en lägenhet eftersom jag inte får nån inkomst förrän i oktober.Men den trevliga tjejen jag pratade med sa att det nog inte skulle vara några problem.Jag har ju ett hus som är värt ca 2 miljoner och lite besparingar på banken.Tänk om jag kan flytta till en egen lägenhet!!Kram från sliten men hoppfull!

@sliten61 Vad roligt! Jag håller tummarna för att du hittar nånting som du känner kan bli ditt hem - ditt eget hem, bara DITT, där du bestämmer allt och där det inte finns någon som stjäl din energi. Heja dig!

@sliten61
Håller tummarna! Heja dig! Ibland hjälper det att säga som det är.
Som en affirmation!
Att det är bra, innan det är det.
Då är det större chans att det faktiskt blir bra. Om man tycker att det funkar för en själv.
När vården sa att jag var kroniskt sjuk sa jag till mig själv "jag är frisk" och jag blev frisk!
Kram ❣️