Skrev här för några veckor sedan om att livet som sambo med en alkoholberoende kommit till en vändpunkt. Har stor oro för hur tillvaron ska bli för våra barn när vi väl flyttar isär. Hade ett (minst sagt) skarpt samtal med sambon om detta för ett par veckor sedan, och tro det eller ej, sedan dess har han hållit sig helt nykter! Halleluja, ta mig fan! Han har ändrat sina vardagsvanor och brygger kaffe på kvällarna istället för att göra sig en massa ”ärenden” till källaren eller garaget Nu sitter han istället och spelar dataspel all ledig tid … det blir man ju iofs lätt irriterad på men iaf mycket bättre än att han dricker sig full.

Tänker att han fattat att han måste sluta dricka om han ska få ha barnen boende hos sig varannan vecka. Men när jag försöker prata uppmuntrande med honom snäser han bara och säger att han aldrig har haft några problem med alkohol och att det inte är en big deal för honom att låta bli att dricka… Detta efter flera år med en vardagskonsumtion på 4-5 starköl som nån dag i veckan har spårat ur och han har druckit sig stupfull.
Kan det verkligen vara möjligt att han faktiskt kan bryta sitt drickande så lätt? Jag känner mig som värsta olyckskorpen men är helt inställd på att det när som helst kommer ett återfall. Sitter som på nålar i väntan på att höra pysandet från en ölburk som öppnas. Vill så gärna höra om era erfarenheter - tänker att jag är paranoid..

Jag funderar mycket när det kommer till ett beroende.. drickat i all ära men det kan nog vara nära tillhands att stilla belöningscentrat på andra vis när nöden kräver. Dataspel, pengaspel, arbetsnarkomani, porrsurfande osv är nog både en och annan som lider av ett blandat beroende. Med tanke på hans snäsande så låter det ju mer troligt att han bara härdar ut! Han har ju inget problem.. tror personligen inte att det avslutas så abrupt utan bakslaget är att vänta. Vad är det dem säger... vita knogar.. först av allt måste ju insikten finnas och så låter det ju inte i detta fall. Han har ju spelandet som håller honom på banan bara så pass.
Usch nu lät jag oerhört nedslående inte min mening! Men.. du frågar av en anledning, lita på din magkänsla!!

Om det vore så lätt att sluta så skulle nog inte detta forum behöva finnas. Några veckor går det nog att hålla uppe så länge denne vet att den kan börja dricka igen. Sen går ju de ofta över till att smyga efter att ha blivit påkomna och efter att man dricker mycket så höjs toleransen så om du ska kunna veta att han är nykter så skulle du behöva att han blåser i ett alkoholtest och visar. Hoppas för han skull att han kan sluta men han verkar inte ha någon insikt i det. Du bör nog vara positiv till att han håller upp men ändå lite vaksam.