Det går inte att få en alkoholist att sluta dricka, vad ni än säger eller gör, så måste de komma till insikt själva, de förtränger, skyller ifrån sig, vägrar att acceptera att de är beroende, ljuger för sig själva och omgivningen. Att vara medberoende innebär att man sopar rent runt dem hela tiden så de kan fortsätta sitt drickande (vilket jag insåg först när jag flyttat) - De älskar er massor när de är nyktra för de är beroende av er närvaro men de kommer alltid välja alkoholen före dig el. barnen. Så stanna inte om det har gått för långt när de får beteende som inte är OK. De slutar inte om de inte själva vill! -Det som däremot kan få dem att vilja sluta dricka är att de själva får ta konsekvenser av sitt drickande och få hjälp med att hantera sitt beroende. Jag lämnade min man för snart ett år sedan vilket var helt rätt beslut. Min man vägrade inse att han hade alkoholproblem och när han väl gjorde det valde han spriten. Att lämna var helt rätt beslut,jag mår mycket bättre både psykiskt och fysiskt. Ibland känner jag en tomhet och saknad men påminner mig om att det jag saknar finns inte längre. När jag blir arg över hans svek så skriver jag ner allt jag vill säga sen bränner jag det.

När jag beslutade mig för att flytta insåg jag att jag hade blivit en bitter "kärring" med kort stubin samt ett kontrollfreak. Det var ju inte jag längre som är social, har humor. Livet kretsade hela tiden runt hans drickande. Har han druckit? - ska han dricka? - vad kommer hända ikväll ? - har han gömt öl ? -kommer han skada sig? kommer han vara elak? kommer han att sticka sin väg ? kommer han hem ? - kommer han dra hem fyllekompisar ? - kommer han skämma ut mig igen ? - Dessa människor suger all kraft av sina nära och kära.

Det som gör mig mest arg idag är att han skjuter undan barn och barnbarn. Han säger att de är barnens ansvar att ta kontakt med honom ? - men jag vet att han undviker att ta kontakt med dem för att han inte klarar av att visa dem hur mycket han dricker eftersom konsumtionen har ökat sen jag flyttade. Han är inte en förälder längre utan en i gänget med sina fyllekompisar.Bland dem mår han som en kung, inför dem behöver han inte ställas till försvar.

Det är tragiskt att se hur barnen mister sin kontakten med sin pappa. Fy fan jag blir så arg, när man tänker på hur den som man har älskat väljer bort sina familj för sprit och fyllekompisar, men så funkar alkoholister. De väljer bort dem som älskar dem mest. Ni som stannar i dessa destruktiva äktenskap inse att ni faktiskt omedvetet hjälper dem, så att de kan fortsätta sitt drickande. Ni blir utnyttjade! Tänk på er själva istället. De älskar er säkert mycket när de är nyktra men de kommer alltid älska alkoholen mer. De är beroende, de glömmer och de förtränger. De gör vad som helst för att få dricka!

-Det är så jäkla tragiskt ! Tänk istället på er själv. Att ta sig ur ett medberoende är svårt, men det går om man vänder ilskan/hat ni känner över deras svek som styrka. Det är inget liv att försöka leva ett liv där någon hela tiden "river" ner det som man försöker bygga upp.Det är som att bygga ett torn med klossar varje dag och varje dag blir tornet högre och högre och allt svårare att bygga, till slut behöver man en stege och några som ska hålla den så att man inte ramlar. Under tiden river "elefanten" ner tornet hela tiden. Man bygger upp och de river ner. Man biter ihop och kämpar men ilskan över deras beteendet etsar sönder själen inifrån, man tappar förmågan att skratta och känna glädje över saker och ting. Jag kan bara säga lämna ! - skapa en handlingsplan ! - ta små steg i taget. ta er loss !! Om era barn tycker att ni sviker dem och deras pappa låt de tycka det !! - med tiden så kommer du bli deras hjälte, de kommer att fatta varför med tiden, barnen är också medberoende. Du behöver visa dem rätta vägen - att det inte är OK att stanna kvar och bli illa behandlad och att alkoholisten måste själv ta ansvar för sitt drickande.

Människor som lever i förhållanden/äktenskap i beroendeställning är inte svaga människor utan starka människor men lever i skuggan av egoister ! -Använd den styrkan ni har för att orka leva med en alkoholist till att ta hand om er själva istället. Men idag klappar jag mig själv på axeln och är stolt över att jag insåg att jag var värd ett bättre liv ! - Man lever bara en gång!- Jag känner idag en stor sorg för barnens skull att deras pappa valde alkoholen före mig och dem, jag ser hur de saknar honom och det gör riktigt ont. Men den sorgen borde inte vara min utan hans!

Ensamivärlden

Dina ord gick rakt in i hjärtat på mig. Du har så rätt. En knuff på vägen att ta ett beslut :). Små steg i taget. Jag vill komma dit du är :).

Kampen

Jag förstår att du jobbat mycket med dig själv
Jag är i en process och har varit de senaste 5 åren. Fy vad det är jobbigt ?

Linda0509

Tack för dina klocka ord!
Känner så igen mig i de du skriver.
Är själv uppväxt med en alkoholiserad pappa som valde alkoholen före oss och min mamma.
Nu sitter jag i samma sits, vet att jag måste ta mig härifrån men de känns så otroligt svårt, är så ledsen och arg för att han får förstöra hela våran familj.

Men dina ord ger mig lite styrka i all denna mörker!

Annher01

Moget skrivet hjälper mej som pepp just nu min man söker lägenhet har ska ut ur huset även hans problem är så ihelvwte trött på att kolla en vuxen människa tror att man har koll har han smygsupit 10tal gånger inför barnen ojdå trodde inte dom såg å inte att dom llider/nä nu ska han ut/ så jag får göra det jag ska ta hand om mina barn tack

Ensam46

Så precis är det, nu är våra barn så stora så de är mer klarsynta ön vad jag är. De säger, mamma vi kan inte bo med honom längre. Han har blivit en annan, kan vara fruktansvärt elak både mot mig och våra döttrar. Jag har lämnat honom två gånger, så detta är vårt ”tredje” försök. Denna gången har han inte längre något problem utan vill själv bestämma om han vill dricka sina öl. Så destruktivt att se någon man älskat förstöra sitt liv, man är verkligen helt maktlös. Jag ska läsa din text varje dag, för att samla styrkan till att lämna honom.

Djävulsdansen

Och så svårt! Men jag tackar för peppet och ska försöka ta till mig av dina kloka ord.
Starkt jobbat!

Det var en skönt att läsa din text och känna hur det är som en spegel av mitt eget liv.
Jag är i startgroparna och är tacksam att få läsa dina ord som ger mig styrka att gå vidare. Det går inte få honom att sluta dricka, tro mig, har gjort alla möjliga försök.
Men det gnager lite i mig att bara lämna en som mår dåligt. Därför var det gott att läsa för det gav mig ny fräsch pepp att gå vidare med mitt beslut.
Tack

Å så skönt att lösa det du skriver. Är ju på väg mot ett eget liv. Ska också läsa din text när jag vacklar.
Tack Jill?