Min pappa har alltid varit min största idol. Han är intellektuell, retorisk och jobbar hårt. I hela mitt liv har han jobbat hårt.
Jag har en minnesbild av en varm sommardag för säkert sex-sju år sedan. Jag går in i köket för att dricka vatten, när jag ser pappa stå vid barskåpet och dricka vin direkt ur flaskan. Han skämdes, och jag sa ingenting.

Han har alltid varit den som är mest berusad på festen eller kräftskivan. Men då är det ju fest, säger jag till mig själv.

Jag har flyttat till en annan stad, men bestämde med mamma och pappa att vara i deras sommarstuga tillsammans med dem. Kom till Stockholm sent på eftermiddagen.
Vi ska åka och storhandla och pappa ska bara hämta handlingslappen.
Jag följer efter in i köket, och ser att han dricker gin direkt ur flaskan. Jag blir helt paralyserad och vågar inte säga någonting.
Sen sätter han sig i bilen och kör till Coop Forum.

När vi firade midsommarafton, hela släkten, var har fruktansvärt berusad varje kväll. Sluddrade. Mindes inte vad folk pratade om. Fortsatte dricka. Jag hittade en flaska jäger under hans säng.

Nu är vi i sommarstugan, och på två dagar har en flaska gin tagit slut. Varken jag eller mamma har druckit någonting. Han smyger inte med det längre - tar fram ett glas och häller upp en deciliter Gin. Sveper det i ett drag.
Öppnar bag-in-boxen, och häller fyra deciliter vin i ett stort glas.

Jag vill inte att min pappa ska var alkoholist. Han har alltid varit min idol. Men nu har jag ingenting att säga till honom längre.
Kommer på mig själv med att tänka "Låt honom supa ihjäl sig." Ibland hatar jag honom verkligen.

Jag är 22 år gammal och har inte lust att begrava min pappa.

Mammy Blue

vad din pappa går igenom, för den delen begriper jag eftersom jag är nu nykter alkis.
Vad säger din mamma? Har du pratat med henne om att pappa är alkoholist? Har hon sökt hjälp? För sin man OCH för sej själv?
Mvh MB

Captain C. Tyvärr är det inte mycket aktivitet här nu men det brukar vara så och bli mer rörelse igen.

Det gör ont djupt i hjärtat att läsa om din pappas resa utför. Dessvärre en mycket vanlig, eller den vanligaste beskrivningen här på forumets anhörigsida men oftast är det hustrun eller en sambo som skriver. Du vet säkert att du ingalunda är ensam och det är bra för din del att du flyttat. Precis som MB undrar jag vad din mamma säger - men hon är kanske, eller antagligen fast i medberoende som är en lika "fängslande" sjukdom som alkoholism. Kanske du skulle pröva att gå på ett Al-anon möte? Det finns också behandling som är till stor hjälp för anhöriga har jag förstått. Kolla Nämndemansgårdens hemsida.

Jag tycker att du ska berätta för din pappa vad du ser och vad det händer inom dig. Det har du rätt att berätta och han har rätt att veta. Berätta även för din mamma. Kanske bäst att du skriver så får du tänka igenom vad du vill säga och han/de får möjlighet att läsa flera gånger. Det du skrivit här är alldeles utmärkt så du kan ha det som grund.

Min pappa var alkoholist och dog av sina skador - men då var jag vuxen. För några år sen insåg jag att även min man var alkoholist. Efter en lång tid med mycket grubblande, många samtal, brev, böner, tjat och hot lämnade jag honom. Det blev hans och vår vändpunkt. Idag är han nykter och går regelbundet på AA. Genom det jag läst här på de sidor där missbrukarna skriver och genom det min man numera delar med mig inser jag verkligen hur maktlös en närstående är mot alkoholen. Alkoholisten måste göra sitt eget val att sluta.

Här på forumet skriver flera som i likhet med MB vänt väg och valt ett nyktert liv. Ännu fler som kämpar. De flesta som dricker vet innerst att det är fel och leder mot undergång men oftast behövs hjälp och då är den egna motivationen att söka hjälp avgörande.

Därför är det viktigt att din pappa får veta vad du ser och vad det betyder för dig. Det kan bli hans väckarklocka.

Jag klistrar in en länk till en ung anhörigs blogg som jag hittade häromdagen http://livetarlivsfarligt.blogspot.se/p/om-mig.html?m=1 där finns bra länkar också. Bloggskrivaren har medverkat i en bok: Jag är också viktig av Elina Sundström som handlar om att vara ung anhörig till en familjemedlem som är sjuk eller har funktionshinder. Om du är på facebook kan du kolla in ett par som skriver om alkoholism och medberoende. De heter Micke och Ulrika och har varsin sida, hans hittar du på Alkoholist, jag? och hennes på Medberoende, jag?

Kram, allt gott till dig och lycka till! / mt