.. om jag var nykter! Jag tycker det är ett evigt klappande på bröstet här, "jag har varit nykter X antal dagar/veckor)månader och jag förtjänar applåder och en staty som föreställer mig".. NEJ, du är bara nykter, du är ingen kändis eller legend eller ett dugg bättre för det!!
OM jag blir nykter, skulle jag aldrig vända mig hit! Men så länge jag lider av missbruk och inte vet mitt bästa, så gör jag det!

@Ostrukturerad Vilket underligt inlägg! Tror ingen här slår sig för bröstet, men du uppfattar det så av någon anledning.
Du låter väldigt bitter...

Haha, ja @Ostrukturerad så kanske det är! ”Ett evigt klappande på bröstet”. Men det är lika många härinne som slår sig själva i skallen då de misslyckas, gång på gång, inklusive jag själv..

Oavsett vilket, så är det, iallafall för mig, det enda stället jag kan vända mig till för att göra det ena eller det andra. Utanför detta forum är liksom skammen över missbruket för stor för att lägga på bordet.

@Ostrukturerad skrev:"NEJ, du är bara nykter, du är ingen kändis eller legend eller ett dugg bättre för det!!"

Problemet här ligger nog i att du tänker att man bara kan jämföra sig själv med eliten och kändisar. Även om man har måttliga framgångar i sitt liv så finns det ju alltid någon som har lyckats bättre. Finns ju ändå anledning att vara stolt för det.

Det bästa målet du kan sätta är att jämföra dig själv med den du var igår. Jämför dig inte med andra. Om du har varit nykter en dag, visst har många klarar fler dagar än det men bry dig inte om det. Fokusera på din egen förbättring. Klarar du dig nykter idag så har du klarar fler dagar än du hade gjort igår och det är absolut att slå sig på bröstet för. Om man är en bättre människa idag än man var igår ska man absolut slå sig för bröstet och för alkoholberoende är nyktra dagar med rätta inte bara inkluderat utan också en stor del av förbättringsprocessen och något att vara stolt för. Nu är det ju inte det enda med nyktra dagar heller utan man kan på andra sätt sätta igång andra förändringar som leder till förbättringar hos en själv och man ska inte slå på sig själv för hårt när man misslyckas.

Men börja med att inte jämföra dig själv med Brad Pitt eller Angelina Jolie. Jämför med den du var igår och tänk ett litet steg du kan ta framåt idag för att få till en förbättring och fortsätt så.

@Ostrukturerad vi är många som inte är 100% helnyktra här och de flesta glädjer sig åt andras framgång oavsett var i nykterhetsprocessen de är. Jag upplever inte att någon slår sig för bröstet och tycker att de är bättre än någon annan. Tvärtom finns det stor ödmjukhet och hjälpsamma tips att ta del av för min del. Vi upplever ju alltid saker olika och triggas man så kan man undvika den delen av forumet med dem som valt ett helnyktert liv. Önskar dig lycka till vad du än satsar på gällande alkoholen🌺

Har ögnat igenom dina trådar. Jag räknar inte dagar. Idag kom jag på att det gått över en månad sedan jag drack, hade även glömt att jag blev medlem här så jag loggade in för att se hur aktiviteten låg till. Kommer inte räkna dagar men jag kommer ju tänka på det då och då, vare sig jag vill eller inte. När jag saknar alkoholen, exempelvis. Hur går det för dig?

Hej Ostrukturerad!

Det är fint att du återkommer och skriver även om det inte går som du vill. Du verkar ha startat den här tråden i ett frustrerat läge och skriver om vad som inte blir hjälpsamt för dig, och det går att ana en lite raljant/sarkastisk ton. Jag, och säkert fler med mig, blir nyfiken på motsatsen, vad det är som är hjälpsamt med att skriva här? Är det mest att du behöver "skriva av dig" och lätta på trycket ibland när allt känns skit? Det är såklart helt okej att du gör det ibland, om du försöker undvika att hoppa på andra användare. Men finns det något du tänker att vi andra kan bidra med som kan bli konstruktivt för dig?

Varma hälsningar
Kristoffer
Alkoholhjälpen