Det stora blå

Profile picture for user Allegra

Nu tar jag steget in i avdelningen ”Vara alkoholfri”. Har jobbat och stretat, alldeles för länge, med att ”förändra mitt drickande” men äntligen fattat att det inte finns någonting kvar att förändra, jag måste bli nykter!

Så, här är jag nu - dag 1 ✨

Laddar upp för en långpromenad med hunden, hoppas att det inte börjar regna💦

Profile picture for user MålaOm

@Allegra Heja dig! Låter som ett klokt val och jag är säker på att du är redo att ta steget till att sluta helt! Var det någon speciell händelse som ledde till det slutgiltiga beslutet?

Jag tror faktiskt att jag är redo @MålaOm ! Hade en vit september, tillsammans med min man, och det gick förvånansvärt bra. Men därefter började jag liksom hetsdricka, gick till krogen och satt ensam och drack - varför!? Jag vet inte…

En blick i alkoholkalendern var det som fick mig att ta det här beslutet, antingen lägger jag av eller så går jag under.

Tack för att du frågade, det är bra att få sätta ord på saker och ting ✨✨✨

Profile picture for user MålaOm

@Allegra Det låter nästan som att det blev en slags kompensation för din lyckade septembermånad! Det hade det kunnat vara för mig tidigare. Typ "jag kan ju vara helt nykter och jag har bevisat det för mig själv, såååå då skadar det ju inte att dricka lite...". Tror så mycket på att alkoholen snärjer oss och leker med oss som marionettdockor. Vi kan knappt förklara för oss själva varför vi gör vissa saker. Vi människor sitter dessutom ofta på krogen och ser ner på andra och tänker att vi inte ska hamna där, men de människorna sa tidigare så om andra... Läskigt när tankarna börjar vandra iväg men det är så nyttigt att inse saker.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Allegra Toppen! Det här fixar du. ”The Alcohol experiment” med Annie Grace är ett online-program som pågår i 30 dagar, så man får till sig hennes tänk i lagom portioner. (Gratis, på engelska.) Syftet är att påverka sitt undermedvetna, och då måste man repetera, repetera, repetera. Då känns det lika konstigt att dricka alkohol som att dricka bensin efter ett tag. Boken ”Tänka klart” av Annie Grace är kanon också.

Kram 🐘

Profile picture for user Varafrisk

@Allegra Önskar att det ska gå bra för dig🙏🏻Jag vill egentligen hänga på men jag har så lite energi nu. Känslan finns inte inom mig …liksom det där ”nu kör jag” men jag kan inte vänta på känslan utan jag måste köra på…

Kram❤️

Profile picture for user vår2022

@Allegra Vilket fint namn på din nya tråd ”Det stora blå”. Får mig att tänka på havet, eller himlen, en häftig resa som du ska göra och upptäcka nya horisonter. En psykolog har sagt att man inte ska underskatta velandet i beslutsprocessen. Att velandet är ett steg mot att fatta bra beslut som man kan leva med och stå för. Verkar som du kommit fram till ett sådant beslut och nu vill vara totalt alkoholfri. Det är på många sätt enklare då man slipper fundera på hur mycket man kan dricka och när så det blir måttligt. Nu kan du släppa dessa tankar och fokusera på hur skönt det är att slippa dricka. Fokusera på att införa nya vanor som inte innehåller dricka. Slippa stoppa nykterhetsprocessen genom att dricka emellanåt med ågren och ångest som följd. Låta processen ha sin gång och det är då du kommer att få känna av de riktigt positiva effekterna, när du håller upp en längre tid och hjärnan får återhämta sig och komma i balans igen. Något härligt du har framför dig och kan se fram emot😁.

Lycka till och ha en fin måndag!💪❤️

Hahaha @Andrahalvlek , det är så effektivt att se på saker utan omskrivningar! Vem
f-n vill dricka bensin liksom, frivilligt…
Annie Grace står på dagordningen, tack för stöd 🌷

Tack fina @Varafrisk , det känns som att min personliga botten är nådd. Är så obeskrivligt trött på att jag tillåter alkoholen kapa mitt liv! Det var obehagligt hur jag valde att dricka efter september-uppehållet, liksom maniskt. Du vet att vi finns här om du vill köra, räck vara upp handen! Stor kram ❤️

Tack för uppmuntrande ord @vår2022 , det betyder så mycket med erfaret stöd! Och ”Det stora blå” … ja, jag var tvungen att skapa en tråd med ett litet budskap till mig själv, att det är viktigt att lyfta blicken. Nu blir jag påmind om det varje gång jag loggar in här. Ha en bra dag du också🌹

Profile picture for user DRacker

@Allegra Wow Allegra! Så fantastiskt att läsa! Vi peppar varandra längs vägen!

Du är så mycket värd den/det bästa kropp, hälsa sinne, tillvaro och liv som går att få! Alkohol borde inte få finnas så crap som folk mår av den. Gäller att ta sig förbi snåren och fallgroparna bara, men den hjälpen får man sannerligen bra mycket av här inne av alla härliga anonyma vänner. Du själv tex, var ett enormt stöd för mig när jag loggade in i panik, förtvivlan och nästan utan framtidstro för 40 dagar sedan. Ångesten var total och jag hade bara ett enda stort svart varigt sår i kroppen och själen. Då skrev du till mig: ”… det_är_inte_kört för dig!” Och att du kände igen mkt av mitt inlägg”. Allt detta värmde så fruktansvärt mycket och betydde precis allt för mig då! Du skrev till mig ich trodde på mig, och det gav mig tillbaka mitt hopp och ork att mobilisera kraft och styrka att försöka en gång till. Tack allra bästa Allegra ❤️❤️❤️ Jag vill få säga dig detsamma nu: Det går! Det är kämpigt men det går. Även att bli helt nykter. Andra har lyckats, så då ska vi också göra det! Vi hjälper varandra på vägen! Vecka för vecka. Dag för dag. Och kanske även timme för timme, ifall en sådan dag kommer! 🥰🎉💪

Många stora varma kramar till dig!! 🌷🌷

Profile picture for user Piona

Heja dig! 👏🏻precis det beslutet som du nu tagit tog jag idag!! Känns på ngt sätt lättare att inte dricka alls än att dricka måttligt... jag hoppas det är så, både för dig & för mig. Så glad att jag av en slump hittade hit idag, här verkar finnas många fina själar! ♥️ En dag i taget! Du klarar det!! 💪🏻 🤗

Så fint att läsa @DRacker ❤️ Tack för ditt underbara inlägg! Det är fascinerande att våra anonyma möten i ett onlineforum (som inte ser mycket ut för världen) , ändå kan betyda så mycket, ge en den där extra kicken av igenkänning och motivation✨✨✨

Ja, vi följs åt genom höst och vinter🍂 Glöm inte ta D-vitamin☀️ Kram!!

Håller helt med @Piona , att försöka dricka måttligt är ingenting för mig. Det kanske kan bli det nån gång i framtiden, vem vet. Men då måste alkohol först ha blivit en icke-fråga i mitt liv. Känner just nu en stor lättnad att få _slippa_ dricka! Hoppas du känner likadant. Välkommen hit förresten!!😊🌷

Profile picture for user Piona

@Allegra TACK!!🌻🤗 vad skönt för dig & vad glad jag blir av att läsa du känner lättnad att få slippa dricka! 😃Dina ord inspirerar! Idag känner jag mig duktig att jag äntligen tagit tag i mig själv! Att jag förstår allvaret med hur det faktiskt står till. Att jag i ärlighetens namn faktiskt är SNÄLL mot mig själv när jag väljer att avstå. Visst känner jag just nu ett sug efter ett glas rött men peppar mig med att jag gör mig en otjänst om jag tar det. Jag längtar efter att bli fri!! ✨Hoppas på att klara det! Önskar dig en fortsatt fin kväll! ❤️

Hej bästa @Natalia , ikväll är det bra. Startade dagen med långpromenad i skogen, sån lyx att ha möjlighet att ta sig ut i naturen när solen skiner (har väldigt lite jobb just nu). Jag märker att ju mer jag rör på mig desto mindre risk för alkoholsug. Läste i din tråd (hann ej kommentera förut) att du drack vin igår. Och tänkte direkt att jag skulle fråga dig om du tränar, yogar eller gör något annat fysiskt!? Hoppas du mår okej ikväll, kram❣️

Profile picture for user Natalia

Hej @Allegra 🙂
Det är helt ok med mig.

Visst är det skönt med det fina vädret!
Promenerar också mycket och har precis som du möjlighet att vara ute i det fina vädret dagtid just nu. Det är så tacksamt 🙏 Passar på att vara i naturen innan mörker och blask kommer. Det ger sån ro.
Brukar normalt träna varje vecka men det här året har jag nog inte tränat mer än omkring 20 ggr. Trassladet med A har tagit så mycket ork och energi att jag mer fokuserat mer på promenerar och mycket naturvistelser.

Meditation och att vara mindfull ägnar jag mig åt också. Men kan känna att naturen ger en naturlig form av meditativt tillstånd så jag försöker befinna mig där så mycket som möjligt.

Skrattar lite för jag sitter på balkongen i all ro just nu men precis ovanför huvudet cirkulerar insatsstyrkans helikopter. Vi har en mycket hög bevakning i den här jäkla förorten just nu, både mark och luftburen bevakning dygnet om. Funderar på att be dem lägga in en bevakning på mig så jag kan gripa för förhör om vart jag ska nånstans direkt när jag öppnar min ytterdörr. Och sen ropa in de civilpoliser som cirkulerar och be dem följa efter mig noga eftersom det kan kan vara så att jag är påväg att plocka upp droger. Tänker att man får vara lite kreativ med sin nykterhet när vi ändå har så hög bevakning en tid fram nu 👍🙂

Skämt o sido. Hoppas du får en skön torsdagskväll 🥰

Hahahahahahahaha @Natalia , jag ser scenariot framför mig, från början till slut😊 +walkie-talkies, drönare och dramatisk musik 🎼

Så klokt ändå att vare ute i naturen medans vädret tillåter! Grämde mig idag att jag var tvungen att göra ärenden trots att solen sken.

Det går verkligen upp och ned med måendet, ikväll känner jag en gnagande oro inombords - skulle vilja ha en stairmaster här hemma (var?) så man på en sekund kan svettas bort allt som tynger en.

Ha det fint nu❤️

@Allegra den här gnagande oron du upplever. Är det din form av lättare abstinenssymtom tro?
Jag får inte själv heller nån hård abstinens efter alkohol men lättare symtom som att jag blir mer spänd och det kan absolut upplevas som en lite starkare känsla av oro inom första veckan eller första tiden. Lite som att av och till inte riktigt veta vart man ska stå. Lite orillfreds. Har också upplevt så lite starkare idag. Ska inte uppmana folk att slösa vatten nu men när jag är lite för spänd biter inte meditation på mig. Att däremot ställa mig i en varmdusch brukar hjälpa mig till direkt avslappning. Eller att bara dpola händerna en längre stund under varm kran. Idag har det tex fått bli tre varmduschar när kroppen upplevts lite för orolig och spänd. Det brukar kunna bli en och annan varmdusch i lugnande syfte för mig. Och som du skriver så brukar nån fysisk aktivitet i nån form.

Jag använder Propanan för sömnen och även om den inte riktigt hjälper min sömn brukar det underlätta att ta den lite tidigare under kvällen för att komma ner i lite mer avslappning första veckan. Första veckan brukar jag ta den redan vid 18-19-tiden. Det underlättar helt klart möjligheten till att slappna av framför serier och liknande.

Hoppas du får sömn inatt ❤
Kram

...men hojta gärna om du vill att jag skickar en helikopter för övervakning om du känner risker i helgen. Vore väldigt skönt om det fick bli lite tystare ovanför mig i helgen 🚁

Kram 🥰

Näää nu Allegra skickar jag de här helikoptrarna till dig oavsett!
Är måttligt trött på att ha dem ovanför huvudet när jag sätter mig ute med kaffekoppen. Vill mest ha lugn och ro 🙉

Jag hoppas att du får en helg som känns ok. Stor kram ❤

Tack @Natalia , du får skriva hur långt du vill i min tråd😊 Ja, oron - det är nog en mix av allt möjligt; abstinens (rastlöshet), familjegrejer, höst-vinter-mörkret.. Jag har höjt dosering på mina anti-depp, har rätt bra koll på när den ska höjas resp. sänkas.

Igår lyssnade jag på Annie Grace’s podcast ”This Naked Mind” som bygger på succéboken. Korta och längre avsnitt där hon svarar på lyssnarfrågor eller intervjuar en forskare etc. Behagligt, tänkvärt och lärorikt.

Alla de där 🚁 🚁 🚁 - surrealistiskt!!

Kram❤️

@Allegra Annie Grace pratar så otroligt snabbt och lite fladdrigt hit och dit så jag har fullt sjå att hänga med. Inte så van vid att lyssna på engelska längre stunder. Hon är så ivrig och engagerad, så man blir helt smittat lycklig bara av att höra henne. Men jag föredrar böckerna 🙏🏻

Kram 🐘

Hejsan, är det någon som kan tipsa om en bra meditations-app eller liknande!?

Annie Grace säger att meditation är avgörande för att stärka psyket i kampen mot sug och återfall.

Det är dags att ta itu med det här arbetet på allvar, nu när mörker och regn drar in!

Profile picture for user majken_r

@Allegra Inget tips utöver mindfulness-appen. Men jag sitter ofta bekvämt på en kudde eller i soffan. Tänder ett ljus och lyssnar på typ spa-musik. Blundar och bara lyssnar. Väldigt skönt och enkelt sätt att meditera och stilla livet lite. 🍂

Aha @majken_r , den ska jag kolla upp! Fint det låter att tända ett ljus och sitta och lyssna.. Är lite dålig på att ”ta hand om mig” på det sättet. Tack för inspiration✨

Tack @vår2022 , nu ska det bli ordning på torpet! Har laddat ned ovanstående appar, lyssnar på Annie Graces podd och har för mig att jag köpte The Naked Mind för några år sedan, men läste den aldrig… Ska rota efter den i alla bokhögar som tycks växa av sig själva runtomkring mig.

Tog en lång promenad i skogen förut, hösten luktar så himla gott! Och det funkar verkligen, mot oro, med en rask promenad.

Såg i en annan tråd att du firar ettårsjubileum imorgon✨✨✨ Passar på att gratulera dig här och nu ifall jag glömmer bort. Så fantastiskt inspirerande du är ❤️ @vår2022

Någon frågade mig idag hur jag mår och jag svarade sanningsenligt att jag är deprimerad. Har känt att det varit på gång ett tag. Höjt min anti-depp-dos men det tar ett tag innan det kickar in. Är lite orolig att medicinen tappat sin verkan, har stått på den i många år.

Så tacksam för att jag inte dricker, då hade jag inte orkat gå på det yoga-pass som jag bokat in imorgon✨✨✨

@Allegra Så skönt att du ändå kan se det, att du är deprimerad. Har du höjt dosen på egen hand? En läkare kan vara bra att hålla i handen, och du kanske behöver byta medicin.

Jag har tagit venlafaxin sen 2007. Slutade i nov för ett år sedan. Blev tokdeprimerad. Försökte börja igen, mådde ännu sämre. Till slut fick jag en bra läkarkontakt och fick börja med Duloxetine i juli. Bingo!

Oavsett är alkohol en jävligt dålig ingrediens i den soppan. Det skulle bara förvärra ditt mående.

Massor av styrkekramar till dig!

Kram 🐘

Har ju levt med min diagnos så länge nu att jag börjar lära mig tecknen @Andrahalvlek . Är ändå märkligt hur man vill kämpa emot, låtsas som att allt är bra…

Jag har ingen fast läkare utan brukar förnya mitt recept på vårdcentralen via 1177. Inte optimalt men jag tröttnade för längesen på att berätta min historia för en ny läkare varje gång jag behövde hjälp.

Står på Venlafaxin, precis som du gjorde. Har fasat ut den en gång under hemsk abstinens så jag drar mig för att byta preparat. Dock är väl Duloxetine en liknande medicin, så kanske skulle det funka att byta ”rakt av”!? Kontaktar vården om det inte funkar efter doshöjningen.

Är så tacksam över dessa preparat, sörjer såklart att jag måste ta tabletter för måendet men ändå - har man varit i den obeskrivliga mardröm som en depression utgör så gör man vad som helst!

Tack för pepp och så oerhört skönt att nya medicinen funkade för dig✨✨✨

@Allegra Läkaren sa till mig att Duloxetine är en ”senare generation” än Venlafaxin. Jag lyckades i våras få till en daglig dos på 37,5 mg Venlafaxin, och den tar jag fortfarande. Plus 60 mg Duloxetine. Plus 15 mg Mirzatapin på kvällen, som ska göra mig trött som bonus. Jag hade ursvåra biverkningar vid insättning av Venlafaxin, mådde sämre än sämst. Jag hade INGA biverkningar vid insättning av Duloxetine. Båda tabletterna är extra bra mot just ångest. Vänta inte för länge 🙏🏻

Kram 🐘

PS. Jag ville också bli av med medicinen, det var därför jag slutade för ett år sedan. Jag trappade ut Venlafaxin under 1,5 år. Tog sista tabletten i nov 2021. Blev sjukskriven för utmattningsdepression den 25/1 2022. Har aldrig varit så deprimerad som jag var i våras, och då har jag varit deprimerad många gånger. Nu tar jag Duloxetine och så får det vara. Jag behöver den på samma sätt som personer med diabetes behöver insulin. Jag försöker verkligen tänka så. (Venlafaxin och Mirzatapin tänker jag dock sluta ta, men läkaren vill att jag väntar tills jag är riktigt stabil.)

Tack @Andrahalvlek , ska överväga Duloxetine. Måste säga att Venlafaxin var toppen de första åren, men en ”ny generation” låter spännande😊 Har accepterat att jag är kroniskt sjuk. Glad för att det finns hjälp och lider med de som inte blir hjälpta av ssri eller snri.

Har drabbats av ett enormt begär, att röja upp och göra mig av med en massa onödig skit (sånt jag inte använder). En parallell process till upprensningen i hjärnan! Sån lyx att ha tillgång till bil och återvinningscentral ✨✨✨

Det går verkligen upp och ner. Imorse vaknade jag med ångest och en ledsenhet i hjärtat - hur kunde det bli såhär? Varför har inte just jag kunnat hantera livet utan att självmedicinera med alkohol?

Rörigt i huvudet denna morgon, ska fokusera på praktiska göromål och försöka låta bli att känna efter. Såklart är jag nykter idag✨

@Allegra Jag har aldrig röjt, kastat och åkt till återvinningen så mycket som jag gjort när jag slutade dricka. Nu har jag värsta återvinningssystemet hemma också😂. Sorterar och kastar regelbundet. Städat hemma och städat i huvudet. Träningen är också en del i återvinningssytemet, ut med skit och in med nya krafter. Härligt!

Ha det gott!💕

@Allegra Det går verkligen upp och ned. Se det som positivt att du får kontakt med dina känslor. Att du gör det så bra som tar tag i dina alkoholproblem nu. Att du tar ansvar för ditt liv och vill förändra det. Det kommer att bli bättre. Man stabiliseras och blir mer jämn. Det tar lite tid men det kommer, när hjärnan får återhämta sig ordentligt. Det är det som sker nu och känslor kommer upp på ytan, glädje och sorg. En nykterhetsprocess pågår och det är bra! Det måste rensas även här så att du äger ditt liv och dina känslor. Rensa bort det som inte tillhör dig. Jag har rensat bort massor av ”skit” som inte jag ska bära och som inte tillhör mig. Jag har liksom fått ärva dem i mitt liv. Nu bär jag det som är mitt och lasten är inte längre lika tung.

Du gör det så bra! Det blir bättre! Kram❤️

Är som att vakna upp ur någon slags koma och upptäcka att tiden stått still runtomkring en @vår2022 ! Så mycket som inte blivit gjort för att jag haft fullt upp med att dricka eller ta hand om mina baksmällor… Nåväl, nu har jag ett sätt att kanalisera mina känslor, ett bra tag framöver😊 Kram✨

@Allegra sen är det bra att även vila i sina känslor emellanåt. De försvinner inte, men det kan vara bra att pausa som du säger. Göra något praktiskt eller fysiskt. Att ta lite i taget och andas❤️

Tack för pepp @vår2022 , du påminner mig om det viktigaste i hela den här soppan - att jag nu tar ansvar för mitt liv. Det är stort och det är det som jag skall fokusera på. 💜

@Allegra Så var det för mig också. Alkoholen tog över livet. När ska jag dricka, hur mycket, när ska jag handla…man vaknar upp ur en koma som du säger. Men, det är så skönt att ha vaknat! Som ett annat liv. Klara färger och nyanser. Ett lugn som sänkt sig. Att kunna hantera alla känslor nyktert och med ett annat perspektiv. Ångesten är inte närvarande och destruktiviteten borta. Det är så tydligt att alkoholen förvränger och förvärrar allt. Håll i nu och ta sikte på ett liv befriat från alkoholen förgörande kraft❤️

Just nu händer det inte särskilt mycket i mitt liv annat än långa promenader, matlagning (har spenderat en förmögenhet på take-away-mat) och Annie Grace i hörlurarna. Försöker jobba metodiskt genom att införa nya rutiner och vanor istället för att dricka bort mitt liv.

Upptäckte en ljudbok som jag funderar på att köpa med den sköna titeln ”Quit Like a Woman” och undrar om någon har läst / lyssnat på den? Skriven av en Holly Whitaker.

Kram till alla som kämpar✨

Profile picture for user majken_r

@Allegra har inte hört om den boken, om du köper den så får du gärna berätta hur den var👌🏼 Annie grace i lurarna här med, och ska ta efter dig och satsa på matlagning! Tycker egentligen det är roligt men har liksom lite tappat orken.. nya tag! Ha en fin dag🍁🤎

Att laga mat är ju både kreativt och nödvändigt @majken_r 😊 Tappade helt förmågan då jag drack som mest men har tagit tillbaka lusten i köket. Internet är ju fantastiskt såtillvida att det går att hitta alla möjliga recept bara genom att söka på vissa ingredienser eller kryddor!

Köpte hem ”Quit like a woman” igår och berättar mer när jag har lyssnat på den.

Ha det fint 🍂🌦

@Allegra ”Quit like av woman” har jag inte lyssnat på. Däremot kan jag rekommendera ”1%-metoden - små förändringar, stora resultat” av James Clear om du vill skapa nya hållbara vanor. ”Skål ta mig fan” av Torbjörn Åberg och böcker av Craig Beck kan jag också rekommendera. Finns flera både på engelska och svenska av honom. Allen Carr har en del bra böcker på alkoholtemat på engelska också. Det finns en bok som heter ”Mrs D is doing without” som är rolig också. En medelålders kvinna startar en sluta-dricka-blogg och skapar sig ett nätverk typ. Som en roman.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek ✨ Jag har köpt hem ”Skål ta mig fan” som ljudbok men är inte så förtjust i inläsaren. Men ska såklart lyssna färdigt på den ändå. Kollade lite på Craig Beck igår och kände igen titeln ”Alcohol lied to me”. Den ska jag absolut läsa/lyssna. Kram💜

@Allegra Köper du enstaka titlar? Jag har Storytel och lyssnar obegränsat för 169 kr/mån. Väl värt varenda krona. Jag lyssnar när jag promenerar och när jag kör bil och när jag lagar mat och diskar, tvättar. Några timmar varje dag blir det.

Kram 🐘

Jag hade storytel @Andrahalvlek men blev så irriterad på att de flesta böcker jag ville lyssna på inte fanns inlästa 😅 Tycker det är perfekt att promenera och lyssna samtidigt, eller köra bil 🚗

Profile picture for user BEATNGU

Jag kan skriva extra långa inlägg till er. Så behöver ni inte fixa storytel. :-P
Det var en morgon........ fortsättning följer om en vecka! Skämt åsido! Brukade lyssna på p1 när dom hade ljudböcker ibland när jag jobbade i fabrik. Spännande och fortsättning följer, men dom fanns ju i sin helhet på sr´s hemsida. :-)
Kolla vad som finns där. Gratis om inte annat. Kanske finns arkiv med nåt som funkar.

Profile picture for user Blenda

@Allegra ”Quit like av woman” har betytt mycket för mig. Holly Whitaker satte ord på det som skavde för mig med AA. Och då måste jag - som alltid - samtidigt poängtera att mycket med AA är fantastiskt. Gemenskapen räddar SÅ många, jag går fortfarande på möten med stor behållning, men jag kan personligen inte köpa allt i själva 12stegs-programmet. Har gått omkring i hela mitt liv och försökt fylla andras behov för att bli ”älskad”. Bett om ursäkt för min egen existens. Då blir det jobbigt att försöka utplåna sitt ego, vilket är en av AA:s viktigaste deviser. Holly förklarar det så bra i boken, hoppas du gillar den! (Fick dessutom star quality genom SATC senaste säsong :) )

Tack @Blenda , vad kul att få lite kontext till boken! Finner så mycket styrka att lyssna till andras berättelser och resor. Både i bokform och här på forumet - det funkar så mycket bättre för mitt mindset än ”regler” och annat eftersom jag föddes obstinat 😅

Hej @Allegra!

Tänkte på dig. Jag har en app som heter Daylio. Det är en humörsapp.
I den klickar man i rutor för sitt mående dagt för dag och det finns en massa rutor att klicka i som beskriver vad man ägnat sig åt under dagen. Tex. Promenerat, städat, varit i naturen och ja... fullt med olika aktiviteter. Och man kan även lägga till egna aktiviteter och målsättningar som ger påminner om tex. Dags för ett kort träningspass eller liknande. Sen för den statistik över måendet och man kan lätt gå in och se vad man egentligen gjorde de dagar som kanske upplevts toppen eller det motsatta. Tycker själv att det är lite skoj och motiverande. Framförallt blir det överskådligt då man kan gå in och se en månadsöversikt av måendet.
Kul att följa 🙂

Önskar en fin dag 💕
Kram

Fint att du tänkte på mig @Natalia ✨ Den appen skall jag genast kolla in. Är förtjust i kartläggningar om de sker på mina egna villkor!

Haft en bra helg med både konsert och fotboll. Men mörkret äter mig och kan knappt läsa nyheterna längre - det är liksom bara elände och de svarta rubrikerna bränner som cigarettglöd i själen.

Ha en bra dag @Natalia 💜

Godmorgon @Allegra!

Det blir till en invänjningsperiod med det här mörkret och allt det skapar. Det är nog inte dumt att försöka rikta sitt fokus mot det som är mer positivt än de svarta nyheterna en period. Lätt att få många dystra känslor och upplevelser om både sig själv och vardagen just nu. Sitter själv också och försöker starta upp lite andra kvällsvanor än att innan som kan ge lite positiv energi. Vi kanske rent av får ta och slänga upp julstjärnor och ljusslingor lite tidigare i år för att försöka skapa lite känsla av mys istället. Det kommer nog iaf jag göra. Allt för att gagna måendet positivt 😅

Hoppas du kan få en skön dag idag vännen.

Stor kram ❤

Julstjärnor ska upp snarast @Natalia , trots energikris och allt, det finns ju lågenergilampor✨

En ljuvlig promenad med hunden vid havet idag. Vädret är otroligt, mulet för det mesta men så varmt! Fick ta av mig jackan.. Tacksam för varje stund ute i naturen, har sällan sökt stöd där, men det förändrades då vi skaffade hund. Halva glädjen är ju att skratta åt hundens lycka över att skutta runt!

Min man, som har ett problemdrickande, verkar sugen på att lägga av - eller åtminstone trappa ner rejält. Har varit så rädd att vårt förhållande skulle ta slut när jag blev nykter, då vi har spenderat enormt mycket tid åt att umgås tillsammans med alkohol. Han är yngre än jag och brukar ibland säga att han måste ”dricka ikapp” mig. Om man ser till mängden alkohol så har han förmodligen gjort det redan, med råge. Jag försöker att inte tjata på honom eller be honom sluta, bara berätta om de fördelar jag själv känner. Tror det funkar bättre, att påverka genom att göra.😊

Profile picture for user Vinägermamman

@Allegra Övertygad om att du gör helt rätt beträffande din man! Poletten måste trilla ner hos honom själv. Tjat har ju oftast motsatt effekt. Håller tummarna för att han blir tillräckligt motiverad och gör dig sällskap i din ”nya värld”! Kram🤗

@Allegra Det är fint när man kan göra resan tillsammans med sin partner när det finns ett problemdrickande med i bilden. All den tid man umgåtts genom att dricka som aktivitet måste ersättas med en ny vana och det är roligare att göra om den tillsammans. Stötta och heja på varandra tillsammans. Det sker ju också en stor förändring när den ena slutar dricka och man behöver ett nytt sätt att umgås med varandra och ett nytt sätt att planera framåt. Att firande, storhelger, semester men även vardagar blir annorlunda. Lätt att den andra blir utanför om man inte hakar på. Jag sade till min man att via kan inte köpa hem alkohol mer för då kommer jag inte att klara av att sluta. Att vi måste göra förändringen tillsammans, med nya vanor och nya sätt att leva på. Jag är glad att han gick med på detta, vi umgicks också dagligen med vindrickande. Och han hade också för stor konsumtion av alkohol med skillnaden att det inte syntes på honom. Idag mår han också så mycket bättre och med min hjälp kunde han också sluta. Vi har hittat nya sätt att umgås på, mest genom att vi inte gör det tillsammans med alkohol. Life is good😁.

Hoppas det går bra för honom att sluta och det är han som måste ha viljan till det. Ha det gott!❤️

Ja @Vinägermamman , vet ju själv hur jag inte gillar att bli tillsagd eller bestämd över Lite omoget kanske, men so be it! Vi behöver hitta andra saker att ägna oss åt än att sitta på krogen tillsammans - jag har föreslagit en kurs i någon slags dans men han vägrar 😅

Vad fint det låter @vår2022 , så skönt att din man hängde med på tåget, särskilt då även han verkade behöva det! Även om min man är yngre än jag så är han ingen ungdom direkt, jag hoppas och tror att han också kommer att bli taggad på förändring både fysiskt och mentalt. ✨✨✨

Idag kom jag undan med blotta förskräckelsen. Var ute på stan och gjorde ärenden och plötsligt från ingenstans dök det upp en bild av en kall öl för mitt inre. Jag började bokstavligen gå som i trans bort mot en trevlig krog jag känner till, helt radiostyrd. Hör en röst i mitt huvud som säger ”det är okej, det spelar ingen roll, bara två stycken sen går du hem”. Halvvägs dit kommer jag på att jag inte ätit lunch och sladdar in på ett sushiställe.

Förhandlingarna i skallen fortgår medans jag äter men lägger sig något då jag börjar känna mig mätt. Sen ringer en kompis och då samtalet var över hade även suget försvunnit.

Alltså, det är ju snudd på att vara besatt. Väldigt obehagligt, men även lärorikt, att det funkade att distrahera demonen tills den tappade energi.

Det där radiostyrda känner jag igen och du satte ett bra ord på det när du beskriver det som att hamna i trans. Det är precis vad känner och vad som får mig att halka. Det är något jag behöver lära mig att inte agera på när det sker. Bra jobbat @Allegra!

Hur brukar du annars göra när du hamnar i trans? Jag tänker att jag gärna vill kunna acceptera det och låta det passera men får fortfarande väldigt svårt när det sker. För mig brukar det ske 1 gång i veckan. Det beror lite på. Sen kan jag falla en gång till samma vecka men utifrån andra känslor. Mörkret har tillexempel bidragit till lite andra upplevelser som vi nämnt. Men du och jag ska ju snart sätta upp julstjärnor och lägga till nå nya små kvällsvanor som kan lura iväg dystra känslor 🌟🌈

Hoppas du får sova gott och passar på att önska dig en ny fin fredag imorgon 🥰

Ärligt talat @Natalia , så har jag nästan aldrig kunnat bryta förloppet då jag hamnat i trans. Inte gett det tillräckligt med tid. Skulle tippa på att det tar 20-30 minuter för att det ska klinga av. Tror att läsandet härinne samt fakta via bl.a. Annie Grace har fått mig att ens _försöka_ kämpa emot.

”Rösterna” i huvudet är obehagliga och samtidigt förföriska. Tänker på hur Odysseus stod emot sirenernas sång i den grekiska mytologin. Det är nog en metafor för alkoholens demoner 😊