Som det står i rubriken har jag idag inte druckit en droppe på 31 dagar, innan dess nedtrappning under en tid. När jag drack som mest drack jag 3-4 gånger i vecka och ca en flaska vin per gång.
Första veckorna var tuffa och suget försvann efter ca tre veckor. Efter detta har det kännts bra. Tror att jag inte är kemiskt beroende men att jag hamnat i en dålig vana som började eskalera. Var god tid att sätta punkt för denna. Gått ner ca 3 kg i vikt men känner mig inte piggare. Sover inte bättre, huden känns något bättre men inte mycket bättre. Fortfarande trött och smådeppig på dagarna. Lite ångest. Jag känner mig lite lurad då det står i alla artiklar att man ska må så mycket bättre utan alkohol vilket är stor motivation för mig att ens ta detta steg. När vänder det?

@Samsung50 Bra jobbat med 31 dagar!🥳. Det tar tid för hjärnan att återhämta sig från alkoholen och man pratar om 3-6 månader. Det är ju individuellt också. Att suget försvunnit är en effekt av nykterheten du känner. Det tog tid för mig innan jag sov helt bra och hade huvudvärk av och till en tid. Så det kan ta lite tid. Jag var ändå så glad varje morgon att vakna nykter och visste att det kan ta tid att få balans i hjärnan igen. Som nykter kunde jag också få kontakt med mina äkta känslor och reda ut det som besvärade mig i grund och botten. Kanske finns det något för dig att reda ut som gör dig smådeppig?

Så ge nykterheten och din hjärna tid för återhämtning och balansering. Ha en fin kväll!💕

@Samsung50 Känner igen detta att de tar lång tid innan man blir piggare. De rekommenderaras att man har längre uppehåll ca 3 månader så hjärnan kommer i balans. Jag har haft 33 nyktra dagar i år och känner mig inte piggare och gladare men ge inte upp !

@vår2022 tack för svar. Jag har tänkt vara nykter 3 mån som första mål. Jag tror också kroppen behöver mer tid för att återhämta sig. Blir intressant att se hur jag mår efter 2 månader.
Ja det finns en hel del undertryckta känslor som jag nog dövat under flera år. Känner mig starkare och mer klarsynt än på långt tid. Jag håller just nu på att processa en del saker så tror det också påverkar. Tids nog kommer jag ta ett beslut men jag tror att även det får ta sin tid och vara en del i processen.
Tack för att du svarade! 💝

@Suburra jag förstår. Nu satsar jag på tre månader nykter! Jag är envis och målmedveten. Hoppas det blir bättre och bättre, blir intressant hur jag kommer må efter 2 månader. Lycka till med dina mål och tack för att du svarade 💕

@Samsung50 Vad fint att du känner dig starkare och mer klarsynt än på lång tid. Det är också en positiv effekt av nykterheten. Det är lätt att man har för stora förväntningar på att må tipp topp på en gång, effekterna kan komma i små portioner och kanske inte direkt märkbara. Att försöka observera de små förändringarna och se skillnaden mot förr kan motivera. Du har nämnt att suget gått bort, du har gått ned i vikt, lite förändring i huden, du är starkare och klarsyntare, du processar saker, många bra effekter😁. I dagens samhälle ska allt gå så fort med förväntningar därefter. En annan sak jag upplevt är att varje förändring som sker tar den tid det tar och att det också medför att man hinner med att reflektera och anpassa sig i det som sker. Att det liksom finns en mening med det, att det som sker, sker i den takt det ska ske, om du förstår vad jag menar😁. Om det sker som en quick fix hinner man inte med och det blir inte hållbart över tid. Så ha tilltro till processen och skapa positiva bilder om hur du vill att ditt liv ska se ut framöver. Allt är möjligt! Ha det gott!💕