Igår var sista gången jag drack alkohol någonsin, hoppas jag. Jag är så besviken på mig själv! Jag har lovat mig själv och min make flera gånget att sluta dricka men likt förbannat gör jag det ändå. Det senaste året har det eskalerat fullständigt.

Inte nog med det så är i princip alla i min släkt alkoholberoende. Mamma, pappa, farmor och avlägsen släkt. Jag måste ge mina barn en trygg uppväxt, en uppväxt som jag blev berövad. Jag vill aldrig att mina barn ska få uppleva det jag upplevt.

Jag är väldigt privat av mig och att berätta för vänner att jag har alkoholproblem finns inte på kartan, inte än iallafall. Nu träffar jag sällan kompisar för att dricka, men vilka bortförklaringar kör ni om ni ”förväntas” dricka alkohol?

Jag skäms och har sådan ångest just nu!

@Anonymkvinna Har liknande problem som du, är väldigt privat och vill sluta dricka och bli hon som inte dricker utan att det blir konstigt. Jag är på dag 10 nu, har kämpat i flera år men alltid trillat ned i gropen dessvärre. Det är bara min make som vet om mina problem. Jag har dock slutat dricka vin vid middagar/fester och anledningen jag förmedlar är att jag inte längre mår bra av alkohol och att jag dagen efter mår sjukt dåligt. Är i klimakteriet och har spätt på mitt dåliga mående kopplat till alkohol att jag inte känner igen mig nånstans längre plus att jag äter medicin mot ångest. Känner mig trygg i den förklaringen och planen steg 2 är att jag mått så bra utan a att jag helt enkelt fortsätter att avstå… och det är ju helt sant och inget konstigt egentligen. Fortsätt skriva oavsett så peppar vi varandra🥰

@Ny dag Faktum är att alkohol ihop antidepp inte är ett dugg bra. Man kan lätt spåra ur och få utbrott tex. Den sanningen vågade jag inte fejsa innan jag blev nykter 🙈

Kram 🐘

@Anonymkvinna Jag har bara fått kärlek och fina kommentarer. De som känner mig väl är tacksamma för att jag har tagit tag i det. Kollegor och bekanta har mest varit imponerade. Men det tog 3 månader innan jag berättade för den första: Min äldsta dotter som idag är 25 år. Låt det ta sin tid. Allt mognar och ramlar på plats efterhand.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag har i princip inga besvär av klimakteriet egentligen men jag har förstått att a förvärrar så därför ljuger jag om att mina besvär är värre🙈 men jag tycker det är en bra vit lögn🤣…

@Ny dag Fantastiskt att du varit nykter i snart 2 veckor! Och bra bortförklaringar också :-) Just nu känns det skönt att vi inte har stående middagsbjudningar med grannar eller vänner så slipper man förklara sig.

@Anonymkvinna Nä, inte hemligt. Jag bodde själv med ett barn varannan vecka, men äldsta dottern var utflyttad sen några år. Corona hade precis brutit ut, det var för tre år sedan. Jobbade hemifrån, träffade ytterst få personer de första månaderna.

Jag sa till dottern: ”Jag har slutat dricka alkohol. Jag har varit nykter i 3 månader nu.” Hon sa: ”Bra, jag tycker bättre om dig som nykter”. Och sen gav hon mig ett leende som smälte mammahjärtat ❤️

Just då pratade vi inte mer om det, men vi har pratat om mitt drickande i omgångar efter det. Hon har tyckt att jag har blivit jobbig när jag dricker. Hon har fått veta lite mer efterhand, men de värsta fyllesynderna berättar jag inte för någon. Jo, anonymt här på forumet.

Klicka på mitt namn så hittar du mina två trådar. Den första skildrar tiden som nykter upp till 6 mån, och den andra skildrar fortsättningen. Den nyktra resan blir en livsstil. Det är en viktig del av mig.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vad fint! ❤️ Jag ska läsa dina trådar när jag sitter på bussen till skolan om några timmar. Min man jobbar på kontoret idag, det brukar aldrig hända, han jobbar alltid hemma. Känns extremt jobbigt att vara ensam hemma! Inte för att jag är sugen på alkohol eller orolig att jag ska dricka, det är nog ångesten som bidrar till att jag vill ha min familj nära. Barnen är på förskolan. Imorgon är jag ledig, har även gett barnen ledigt, tänkte spendera en heldag på lekland.

Tittar in och önskar dig lycka till på din resa @Anonymkvinna :) Jag vet hur det känns att gång på gång svika sig själv och sin partner. Det är ett j@vla mörker. Men idag är en ny dag - en nykter dag!

Helgen avklarad, ingen alkohol. Har inte varit sugen eller orolig heller. Jag vet inte inte om jag kommer bli sugen bara sådär när jag är hemma (kommer nog bli sugen när uteserveringarna öppnar eller när maken och jag är barnfri och ska äta en god köttbit), däremot så fort jag dricker så blir jag kanonfull, finns inget stopp. Är så less på mig själv, alla besvikelser jag utsatt min familj för. Mina barn är fortfarande små, jag vill verkligen att de ska få en trygg uppväxt och en pigg och glad mamma!

Jag är själv uppväxt med en alkoholiserad mamma som slagit mig, skämt ut mig inför skolan, praktikplatser och jobb. I grundskolan blev JAG mobbad för att min mamma satt på lokala puben och söp ner sig. Hur kunde det vara MITT fel? Ständigt fick jag höra ”Din morsa kunde inte ens gå igår, så jävla packad hahahaha”. Usch!

@Anonymkvinna Bra jobbat!🥳. Det griper tag i mitt hjärta över vad du fått utstå som barn och blivit mobbad för din alkoholiserade mamma💕. Vi som har gener med oss från att bli beroende måste verkligen se upp då vi är så oerhört sårbara för att själva bli alkoholiserade. Du kan bryta detta och skapa dig själv och din familj en egen berättelse om ditt liv. Att du kan frigöra dig från den skammen som inte är din, men som du fick kastat i ansiktet på dig. Du kan skapa ditt liv för hur du vill att det ska se ut och vad det ska innehålla. Gör slut med alkoholen så att du får förutsättningarna till att göra det.

Jag har varit nykter i snart 1,5 år, också beroendegener, och kan så tydligt se hur destruktiv alkoholen var för mig. Jag tänkte att det var så ”mysigt” med vin till god middag, på uteserving i solen…men jag kunde inte hantera mitt drickande. Jag inser att jag egentligen bara ville bara åt ruset bakom fasaden ”mysigt”, bli lullig och fly från mitt liv ett tag. Beroendet som jag ärvt gjorde utslag på en gång och det värsta var att jag ville inte bli som dem jag ärvt det ifrån, men ändå drack jag, för jag hade arvet.

Nu skapar jag mitt liv som jag vill ha det, som nykter, som äkta, ärlig och sann, min berättelse om mitt liv. Utan alkohol. Jag mår så oerhört bra och jag har livslust och känner glädje. Jag har kontakt med mina innersta känslor och mig själv. Bearbetar det som finns i min ryggsäck, har gått i terapi, och kan fortsätta endast som nykter. Mina barn, min man, mina närmaste och min omgivning får tillgång till mig och relationerna har blivit så mycket bättre. Jag ångrar inte en sekund att jag slutade dricka, nu har mitt liv blivit ett liv igen och jag trivs med det❤️

@vår2022 Wow, bra jobbat till lång nykterhet! 🤩 idag är det en veckas nykterhet för mig och mer ska det bli!

Du har helt rätt i allt du skriver, alkoholen är sjukt destruktiv och det ska jag ha i tankarna dagligen!