Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

Jag försöker läsa igenom olika tråder. Och tänker jag har hittat rätt plats. Här kan jag prata och skriva om nästan allt. Min sista upplevelse utomlands slutade i att bli tvångsinlagd på en sluten psykiatrisk avdelning. Läkaren ville inte släppa mig och krävde att någon personligen kom att hämta mig. Värsta upplevelse någonsin! Jag kunde ha haft en fantastisk resa men valde att dricka ihjäl mig. Men tillbaka hemma, slutade jag dricka? Nej då. Tvärtom. För att glömma bort allt började jag dricka igen. Förra veckan har jag verkligen druckit ihjäll mig varje natt och gömt tomma burkarna på alla möjliga ställen. De ligger kvar där. Jag vågar inte berätta någonting för min älskade man. Jag vill nu lösa problemet själv med hjälp av Alkoholhjälpen. Nu måste jag kämpa och bevisa för mig själv i första hand att jag kan leva utan alkohol.

Välkommen och bra beslut! Skulle rekommendera att göra dig av med alla burkar och flaskor så de inte påminner, sen kommer ju alkohol alltid finnas runt en men man får hitta metoder och vägar att stå emot. Har du funderat på att gå på ett AA-möte bara för att se hur det känns? Jag har själv smugit i närmare fyra år med min sambo och det känns så otroligt skönt att slippa det nu. Ta en dag i taget!

@francinefishpaw Hej. Tack för dina ord. Jag kommer på tisdag, när min man är på jobbet, bli av med allt. Och köper ingen mer alkohol. Nu har jag bestämt mig. Bra tanke att gå på ett AA-möte och ska kolla var någonstans det äger rum och när. Absolut. Att inte längre behöva smyga känns otroligt skönt. Jag är mycket lugnare. Som du säger, en dag i taget. Hur går det för dig nu? Är du fri från alkoholen?

Låter som en plan! 👌

Ja, jag fick mitt röda ”mynt” på kvällens AA-möte (med guided meditation, rekommenderar!) för en månad nykter. Tror aldrig jag varit så glad för en liten plastbit! 🥹

I morgon ska jag på ett annat möte där det brukar vara lite mer folk så det blir att fira dubbelt. 😄

Lycka till nu och kämpa!

@francinefishpaw Hej. Jag har en app som räknar hur länge jag varit utan alkohol. Just nu 1 dag! Och jag mår redan mycket bättre och är gladare. Så stort grattis till dig. Wow! En månad, detta är jätte bra jobbat. Du med, lycka till!

God morgon. Idag är det en ny dag. Min alkoholräknare säger att idag är jag på dag 1. Jag har alltså varit utan alkohol ett dygn och jag måste säga att jag redan mår bättre. Jag har gjort ett val, nämligen ett liv utan alkohol, för att rädda mig själv och min man! Situationen var innan helt å hållet inte längre hållbart. Jag höll på med att förstöra mig själv och allt omkring mig. Alkohol är INTE värd detta! Visst, det är tufft och jag måste kämpa mot ofta väldigt mörka tankar som vill att jag ska ta något att dricka för att temporärt må bättre. Jag har dessutom olika psykiska diagnoser som absolut inte underlåttar min situation. Tvärtom. Men häromdagen sade någon till mig, att jag sitter med ett virus i huvudet, att jag måste omprogrammera mina tankar. Helt rätt har han. Vidare så känns det för mig så skönt att kunna skriva av mig här. Annars så skulle jag explodera. Min man finns kvar. Men han orkade inte heller längre med situationen. Han har varit med om så mycket på grund av mitt alkoholdrickandet. Det är slut nu! Dags för ett nytt liv med nya positiva utmaningar. Solen kommer att skinna idag. Yes, jag tar rätt beslut att avstå från alkohol.

@Crusade Välkommen hit! Vad bra att du tagit steget och känner att det inte längre är värt att dricka alkohol och med alla destruktiva konsekvenser det ger. Håller med din vän som sade att det är som ett slags virus i hjärnan och att du måste omprogrammera dina tankar. Viruset är alkoholberoendet som inte slutar härja så länge den matas med alkohol. Att sluta dricka kommer att rädda ditt liv. Det viktiga är att du nu håller i detta och gör en plan för hur du ska ta dig an detta och hantera olika situationer. Det finns ett självhjälpsprogram här på forumet som du kan anmäla dig till. Det ger bra råd och stöd på vägen, så starta det programmet.

Jag har nu varit nykter i snart 1,5 år och det har räddat mitt liv. Jag mår så bra och jag har fått en ny chans till att ta hand om och vårda mitt liv och det ger effekter på allt runt om mig, man, barn, familj och arbete.
Grattis till dag 1🥳 och fortsätt framåt mot ett liv som du önskar och vill ha det🐣💕🌞

@Crusade Det är en befrielse när man inser att det inte går längre. Det är sorgligt att man gick så långt och att det tog så många år men när man väl bestämt sig och det sedan går månad efter månad. Man lär känna sig själv på nytt, man får ta alla ”jävlar” i hornen, ta tag i alla känslor man tidigare drack på, lära sig att vara ”den som inte dricker” och varje gång man känner att man vill dricka så får man spela hela filmen, från första glaset till dagen efter. Det får en till att inte längre vilja dricka. När man läker månad efter månad, psykiskt och fysiskt, hittar nya intressen och får vakna nykter varenda dag så är det det bästa man kan göra för dig själv.

@Crusade Jättegrattis till dit kloka beslut. Jag har varit nykter drygt 40 dagar efter åratal av velande. För mig hjälpte det mycket att läsa här i olika trådar, men också att gå igenom programmet. Jag gick snabbar än en punkt i veckan då jag ville bepansra mig med kunskap. Jag läste också boken Tänka klart av Grace. Finns på bokus, tror jag det var.
Att få kunskap om hur alkoholism ser ut, och hur hjärnan funkar var mycket hjälpsamt.
Det jag trodde var "jag är/gör/känner.." visade sig vara ett "alla vi som missbrukar är/gör/känner.."
Också det gjorde att jag kunde se mig mer utifrån.
Lycka till med ditt nya liv. :)

Hej och tack för alla fina ord. Verkligen, jag har här kommit till rätt plats. Jag har sovit nästan en hel dag, efter att ha varit vaken en hel natt. Abstinensbesvär? Ja dem har jag. När jag vaknade just nu, då var jag på jätte dåligt humör, med stora humörsvägningar. Jag känner igen det. Jag har varit där förut så många gånger, när man slutar med alkohol. Första dagarna är super jobbiga. Trots detta kan jag säga att det känns skönt att tänka på ett nykert sätt och inte påverkad som jag varit egentligen kontinuerligt speciellt de sista veckorna nu. Jag skulle behöva komma iväg och åka på en hälsoresa som hjälper mig att skapa nya minnen. Men frågan är då kan jag hålla mig nykter? Min man är övertygad att det kommer att gå åt helvete. Jag vill tro på mig själv. Men vill jag verkligen ta risikon nu? Jag vet just nu idag inte än vad jag ska göra. Jag bestämmer imorgon. Tack till er fina människor för att ni finns. Kram på er.

@Crusade Tänker att det är viktigt att du inte bara rusar iväg utan någon plan. Det är A och O med en plan att hålla sig till och det finns här på forumet, självhjälpsprogrammet. Ingen av er verkar speciellt säkra på om du kan hålla dig nykter på en hälsoresa, speciellt inte din man. Det är oerhört skört och riskabelt att ta till alkohol den första akuta abstinenstiden. Sedan är det viktigt att skapa nya rutiner på hemmaplan, att ersätta gamla dåliga alkoholvanor med nya utan alkohol. Att bli stabil i den nyktra linjen. Det tar sin tid för hjärnan att återhämta sig och skapa balans igen. Jag riskerade inte att utsätta mig för alkoholsituationer de första månaderna i mitt nyktra liv, jag litade inte på mig själv trots att jag hade viljan att sluta helt. Alkoholdjävulen är oerhört listig på att lura oss så vi knappt märker det. Först när jag var mer stabil, när ångesten och skammen som alkoholen orsakar bleknat, vågade jag utsätta mig, och det gick bra att vara alkoholfri. Så ta det lugnt, ge dig tid och gör en plan för hur du ska ta dig an ditt nyktra liv är mitt tips.

Och det är bra att du tror på dig själv, det är det viktigaste🐣

@Crusade Välkommen hit. Bra beslut att börja skriva här. Jag har försökt ta tag i min situation i flera år, kämpat och varit nykter i perioder men alltid fallit tillbaka i träsket som bara består av ångest, skam och än värre mående. Nu är jag på dag 23, fortfarande mår jag inte bra och lider av ångest men mår ändå 1000 ggr bättre än för 24 dagar sedan. Så försök hänga i några dagar till det värsta släpper. Kan tipsa om en bok, Tänka klart av Annie Grace (finns som ljudbok). Den hjälper oss att bättre förstå vår beroendehjärna. Kan även tipsa om Skål tamejfan och Jag som var så rolig att dricka vin med (också som ljudböcker). Bra böcker som hjälper dubbelt, dels att distrahera sig från det dåliga måendet, dels att man lär sig om varför man mår som man gör. Fortsätta skriva här är också ovärderligt. 🥰

@vår2022 Hej och tack för dina kloka ord. Jag skulle aldrig ha kunnat formulera som du gjort. Jag är inte svensk, fast jag talar och skriver språket, men vet att jag ibland inte skriver på rätt sätt. Jag har inte på 100% bestämt än om jag ska resa iväg. Min man i alla fall tycker INTE det skulle vara klokt. Precis som du skrev, alkoholdjävulen är effektivt oerhört listig! Jag vet också att OM jag nu reser iväg och sabbar till, då är det slut med mitt äktenskap. På min sista resa blev jag inlagd på en sluten avdelning för drogberoenden. Min värsta upplevelse någonsin! Detta vill jag aldrig mer uppleva. Jag trodde att jag aldrig mer skulle se Sverige igen .... Kram

Hej till er som läser mina inlägg.

Vad kul egentligen att man kan skriva av sig här. Det känns skönt att inte vara ensam med sitt alkoholberoende ... Jag försöker läsa igenom dem andra berättelserna och jag är imponerad av vissa som kommit jätte långt på resan av frihet. Ja, jag kallar att vara alkoholfri en FRIHET.

Idag är jag nykter, enligt min app som jag laddat ner, 2 dagar och 9 timmar. Nästa milestone alltså är 3 dagar för mig.

Jag har idag också utmanat mig själv. Jag åkte till affären för att recyclera mina tomma ölburkar som jag hade gömt in min garderob. Jag fick 45 kronor för dem. Och jag kan säga ... det stank! Tanken att köpa öl kom såklart men jag kämpat emot det. Jag kom hem och kände en känsla av frihet att jag inte hade köpt öl.

Tidigare vid den här tiden, klockan är nu nästan 12, hade jag redan tömt några stycken .... såklart alltid när min man var på jobbet. Då kom hela cirkus på eftermiddagen att snabbt nyktra till igen och framförallt äta något starkt så mitt andedräkt inte stinker öl. Detta slipper jag nu och försöker att byta den dåliga vanan av att supa mot en positiv ny vana. Som till exempel att skriva här.

Resan känns för mig extra svår eftersom jag är ganska så själv-destruktiv in min tankenvärld. Jag har Bipolär och Histrionic Disorder, Borderline och enligt min psykiater den mest komplicerade personlighetsstörnis hon någon upplevt. Ingen som fattar mig. Jag fattar mig själv inte ibland. Vidare är jag nu under utredning för ADHD.

Jag funderar mycket varför och när jag egentligen började dricka. Det började för dryggt 15 år sedan! Just innan jag lärde känna min man. Så han har stått ut med mig en jätte lång tid! Jag drack för att jag är själv-destruktiv, kännde mig ensam i min värld, ångrade många dåliga beslut ... Jag satt i en ond cirkel. För att må bättre och glömma bort det förflutna drack jag. I slutet var situationen inte längre hållbar och jag insåg själv att jag var tvungen att ändra mitt liv. Jag håll på med att förstöra allt. Så många hade redan sagt detta till mig men jag var tvungen att själv komma till insikten att alkohol ÄR EN LISTIG DJÄVEL! Som försökt lura mig så ofta. MEN inte längre. Det är SLUT MED ALKOHOL!

Jag är nykter och ensam hemma. Jag har ingen alkohol gömd någonstans. Jag lurar mig själv inte den här gången. Och det känns så skönt. Det är värt att kämpa!

Kram

@Crusade Välkommen hit! Här är du bland vänner. Det är bra att skriva av sig här, då tvingas man sätta ord på tankar och känslor. Paletterna ramlar ner liksom. Under den våta filt som alkoholen har varit för oss finns det saker att ta itu med. En sak är säker, dina diagnoser kommer att vara lättare att hantera nykter.

Frihet är ordet. Själv har jag var fri sen den 9/2 år 2020. Det är en viktigare dag för mig än min födelsedag. Om du klickar på mitt namn så hittar du mina två trådar, som är fulle med tips på böcker, poddar och Youtube-klipp. Då håller du dig sysselsatt ett tag 😉

Kram 🐘

@Crusade Varmt välkommen hit! Så tufft du haft det, och säkert med kämpande också just nu. Känner så mycket igen mig i kampen, smusslandet, skammen och ångesten. Att jaga den där oerhört korta känslan av välbehag och att istället få lida långt mycket längre tid än den korta lilla stund som ruset gav, både fysiskt och psykiskt. Jag drack dagligen i över 10 år. Närmare 15 år. Vin. Så dåligt jag mådde av det, och så gärna jag velat sluta. Och så många gånger jag försökt, och fallit tillbaka. En ruskig och ångestfylld natt hittade jag hit vilket blev min räddning. Stödet och peppandet här inne var obeskrivligt fint från alla möjliga okända. Så skönt att det fanns folk som förstod och samtidigt lite av en chock att förstå att man inte var ensam. Jag lyckades, med allt stöd härifrån och en känsla av att jag fått en sista chans. Nu har jag varit helt spiknykter i över 7 månader. De bästa månaderna i mitt liv. Det går! Hämta stöd och råd härifrån. Läs i trådarna. Ta del av andras berättelser, även under tråden om anhöriga. Vi här är alla till för varandra. För att både stötta och hjälpa varandra framåt men också för att få stöd till våra egna resor. Vi är alla både lika och unika! I början gick jag inte på bjudningar, middagar eller andra tillställningar. Bjöd heller inte hem folk. Utsatte mig inte för frestande alkohol alls. Det tror jag är ett vinnande koncept inte minst i början. Minns att jag var sååå trött i början när jag slutat med alkohol. Sakta men säkert har piggheten kommit in, liksom en massa andra bra saker, både på och i kroppen och inne i huvudet 😊🌷 Det finns ett liv bortom alkoholen. Ett otroligt fint sådant 🤗

@DRacker Hej och tack för dina fina och jätte kloka ord. Du formulerar dig så väl. Jag försöker att sätta rätt ord på allt men då märker jag att min svenska inte alltid räcker. Jag känner igen mig i allt du skriver. Absolut. Att hitta hit är även för mig min räddning. Jag vill kunna resa igen som jag gjort innan jag drack. Utan att hämna utomlands där jag inte talar språket, i en sluten psyk avdelning för drogberoenden. Som jag skrivit innan, min värsta upplevelse någonsin. Värre än min mamma´s självmord. Så jag sitter med PTSD också. Om jag inte riktigt ha tillräckligt redan med allt annat jag fått med utan att fråga om såna diagnoser. Bra jobbat av dig! Som många andra är du en förebild. Det finns ett liv bortom alkoholen, ett finare liv där jag verkligen kan börja njuta av allt och uppleva allt på riktigt och inte berusad om då sedan bara minnas hälften eller ingenting. Kram på dig.

Hej och god morgon till er som läser mina inlagg.
Idag är jag nykter TRE DAGAR! Vilken milestone för mig. Nu kämpar jag vidare.

Förra året den här tiden så reste jag utomlands. Vad som kunde ha varit en fantastisk resa förvandlades till en mardröm. Varför? Jag började dricka som fan.
En dag bestämde jag mig för att sluta. Jag minns det som om det vore igår. Det var en måndagsmorgon. Jag tog min medicin som jag inte tagit på flera dagar. Men min kropp gjorde en tvärstop och bara kollapsade.
Jag hade inget vatten kvar på mitt hotellrum. Jag kan fortfarande se och höra mig själv skrika: vattna snälla och hjälp. Ingen kom. Jag låg på min säng och kunde inte röra mig. Jag var som förlamad. Jag var så törstig att jag släpade mig upp ur sängen på golvet, ner för trappan mot baren på jakt efter vatten. Jag bara låg där ... men ingen kom.
Då plötsligt tog hotelldirektören upp mig och gav mig vatten. Han hade ringt ambulansen för att komma och ta mig till sjukhuset. Jag minns att jag inte ville gå men då hotade han att ringa polisen och sa att jag skulle sluta i fängelse. Jag blev så rädd att jag gav mitt samtycke till att ta mig med. Jag borde ha tagit mig samman, packat mina väskor och checkat in på ett annat hotell. Men jag var så svag och min kropp ville bara inte lyssna på mina kommandon.
För att göra en lång historia kort så hamnade jag på en sluten psykiatrisk avdelning för missbrukare. Två veckor var jag där. Som att vara i ett fängelse. Ingen kunde fly. Precis som i ett fängelse.
Hemma var min man sjuk från oro och försökte få ut mig på distans. Efter två långa veckor kom några människor och räddade mig från den platsen, och reste hem med mig.

Jag kan inte börja beskriva hur det kändes att smaka frihet igen...

Nu har jag det i mitt huvud att resa tillbaka och skapa en fin resa med positiva alkoholfria minnen. Är jag galen? Min man kommer att påstå det i alla fall. Jag skriver av mig, innan jag fattar ett beslut. Men det känns för mig som ett sätt att bli av med dem hemska minnen och ersätta dem med nya och fantastiska minnen. Men ingen drop för mig, om jag nu gör denna resa ...

Ni som läser det här, vad tycker ni?

Kram på er

@Crusade Jag tycker att det är en strålande idé. Om ett år. När du har varit nykter ett helt år är det ett oerhört inspirerande statement. Just nu ska du hia dig och fokusera på att vara nykter en dag i taget. Inga stora projekt utan bara vara, vila mycket och skapa nya nyktra rutiner som inkluderar motion, frisk luft och mycket sömn. Ge din kropp och hjärna allra bästa förutsättningar att läka.

Undvik ”fest” i allra möjligaste mån. Börja dricka te framför tv:n, eller alkoholfri öl. Jag brukar blanda röd grapefruktjuice med kolsyrat vatten smaksatt med grape. Oerhört gott iskall i fina vinglas 😍

Kram 🐘