Nu har jag bestämt mig att köra på 3 vita månader. Jag litar inte på mig själv för 5 öre. Vet att på morgonen (bakis) är jag så bestämd och beslutsam för att ett par timmar senare tänka att ett litet glas vin kan jag väl unna mig. Jag har både vin och sprit hemma och vet att det inte är bra.......

@MiaBahia
Hej o välkommen hit,
Helt rätt beslut!
Här är du bland vänner med liknande erfarenheter.
Du borde kanske inte ha alkohol hemma..det blir svårare då.
Ta hand om dig✌️❤️

Välkommen på en spännande resa! I kväll klockan 19:30 har jag varit nykter i en månad av åtminstone tre planerade även här. Jag räknar från mitt första AA-möte. :)

Hittade en hel del både tomma burkar och flaskor men även oöppnade. För mig funkar det inte att ha alkohol hemma just nu men jag ville inte heller hälla ut. Min lösning är ett förråd på annan adress där all alkohol får stå och ”gona” sig ifred tills jag kommer på vad jag ska göra med den. Har dock inget sug att gå dit och plocka eller så.

Kämpa och ska bli spännande att följa din resa! ❤️

@MiaBahia Eftersom man är skörast i början tror jag att det är klokt om du gör dig av med alkoholen.
Det är ju viktigare att du kan klara av att vara nykter. Har du hemma, så är det ju så mycket lättare att trilla dit.
Man är ju inte stark och bestämd hela tiden... :)

Tack för era gulliga och peppande ord! Jag hade packat ner alkoholen (inte tokmycket) och skulle lämna till mitt ex men det blev en tråkig smskonversation så det sket sig. Men nu är den slut i alla fall. Så idag börjar jag 😀

Lyssnar på boken "skål ta mig fan" den är riktigt bra och har så mycket igenkänning. Mår för övrigt riktigt bra och känner mig beslutsam och pigg. Vet att suget kommer med full kraft till helgen men ska till mina barn och barnbarn. Tänk att få möta ungarna på morgonen och inte bara bakis!

Vaknade nu på 5 dagen utan alkohol, så jäkla skönt! Varför i helvete väljer man inte att må så här varje dag!? Idag ska jag träffa mina barn och barnbarn och jag längtar. Idag ska jag vara nykter! Trevlig helg på er alla som kämpar! 🤗🌿

Mitt barnbarn vaknade 04.30 i morse. Ledsen och med kliande vattenkoppor. Gissa om det kändes skönt att inte vara bakis utan att jag kunde rycka in och ta hand om henne! Idag ska jag åka hem o arbeta hemma och se fram mot att vakna pigg o nyter imorgon! Fortsatt trevlig helg o jag hoppas det går bra för dig! 🤗

@MiaBahia

Jag är på dag 6 nu! Och precis som du säger, det känns så skönt att vara nykter, så varför välde vi tidigare att dricka ... Jag är fast besluten. Noll tolerans för mig i alla fall.

Ha en underbar lördag.

@Crusade vi får hjälpas åt när suget kommer och tänka på hur skönt det känns att inte vara bakis, inte tänka och planera för inhandling. Eller att ägna stor tid att räkna ut hur många gram alkohol man har förtärt under veckan..... Bara för att konstatera att det är år helvete trots man skarvat. 🥴

Tänker förvånansvärt lite på alkohol och blir lite orolig för det. Jag hade min första helnyktra helg på 100 år och det gick förvånansvärt bra. Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte hade några frestelser heller. Jag har en stor fördel att numera leva ensam då både jag och mitt ex drack tillsammans och jag hade inte klarat det om jag stannat kvar. Det jag trodde när jag flyttade var att jag skulle handskas med alkoholen så mycket bättre på egen hand. Men i själva verket blev det tvärtom. Jag drack ännu mer......... En typ missvisad frihet...... Det är något som är fel när man räknar, inte steg utan, alkoholmängd under veckan på promenaden 🥴

@MiaBahia Jag förstår din oro ... har dem också ibland. Jag pratar då med henne = alkoholdjäveln och säger att lämna mig i fred ... hahaha. Det verkar funka för mig. Tankarna går förbi efter några sekunder, har jag också märkt. Min man dricker så då och då men absolut inte mycket. Han är mitt stöd ... så om jag skulle vara ensam ... jag vet inte hur jag skulle reagera.
Så starkt jobbat av dig.
Tycker jag.

@MiaBahia Tycker det är oerhört viktigt att vara här för varandra. Jag klarar mig nu TACK bland annat det här forumet. Att kunna skriva av mig är a och ö för mig. Hur är det för dig?

Att få prata om det också jätte viktigt. I detta fall så har jag min man. Han har också varit alkoholist så han vet precis vad jag går igenom just.Jag har tur, kann man väl säga. Har du någon i din närhet du kan dela dina tankar och känslor med?

Men jag är ganska ensam under dagen, och när jag är ensam, det kan vara jätte färligt i mitt fall ... Tack och lov hittills klarar jag mig jätte bra för att jag är super motiverad.

Kram på dig och ha en underbar tisdag.
xxx

@Crusade jag är ensam ganska mycket men behöver det då jag är übersocial i grunden och behöver lära mig att umgås med mig själv 😁🌿. Jag har två fantastiska barn jag kan prata med och mycket bra kontakt med deras respektive. Vad som känns skönt är att jag gör detta helt av egen fri vilja, för mig. Sen är det skönt att veta att du finns också och vi kan hjälpa varandra 🤗🌿