Har läst trådarna här inne i flera år i olika perioder.
Nu har jag bestämt mig för att se om det kan hjälpa mig att sluta dricka genom att ha en egen tråd att skriva i och gå tillbaka och läsa i.
Den här helgen har jag druckit mer än vanligt. Druckit varje helg de senaste 16 åren. Oftast dricker jag inte på vardagarna men känner nästan skräck inför en helg utan alkohol, så det händer inte. Klarade nästan 3 månaders nykterhet förra året vid den här tiden och jag mådde verkligen bra. Tyvärr så började jag dricka igen. Har ett antal böcker om att sluta med alkohol som jag nu skall läsa. Mitt arbete kräver mycket av mig vilket gör att jag har svårt att hinna med läsning och att ta hand om mig själv. Men några sidor per dag skall jag klara.
Just nu är ångesten svår och jag är illamående och jag kan inte sova fast jag verkligen behöver det då jag sovit alldeles för lite i veckan som gått.
Är i det stadiet i mitt missbruk att det enda jag tycker är roligt och ser framemot är att dricka. Går vi ut och äter så är jag inte intresserad av maten utan endast vinet. Ibland (den senaste tiden varje vecka) på söndag när alkoholen är slut hemma får jag min man med mig ut på restaurang så att jag kan få mitt vin. Min man dricker oftast inget, någon gång kan han ta en öl på helgen.
Han vet att jag vill sluta dricka och uppmuntrar mig, jag kan dock bli arg på honom om han försöker begränsa mitt drickande.
Vet inte varför det är så svårt att låta bli alkoholen på helgen. Har bestämt för att sluta dricka många, många gånger. Förra gången när jag var nykter i nästan 3 månader så tog jag en dag i taget, trodde verkligen inte att det skulle fungera på mig men det gjorde det. Kl är snart 03, och i morgon skall jag fortsätta läsa boken "The easy way for women to stop drinkning ".

Heja dej! Heja oss. Vi vet vad vi vill. Håller vi tanken på det härliga med friheten kanske det hjälper till att hålla nykterhet. Jag är klar. Jag är på. Jag vill inte mer jag heller. ♥️

@VitaKatten Jag drack som du nästan bara helger, men väldigt mycket. När du skriver att du inriktar ditt liv på att dricka, att få till det, känner jag också igen mig. Insåg att jag helt enkelt blivit väldigt beroende.
Nu har jag varit nykter i 60 dagar och mår allt bättre. kan till och med ha kul utan alkohol...
Det som hjälpte mig var att gå in på forumet så gott som varje dag och påminna mig om alternativet... som ditt inlägg gjorde nu. hur det känns när man dricker alkohol. sedan hade jag hjälp av alkoholprogrammet i början och även av att fylla i alkoholkalenderm samt läsa en del. Kort sagt en massa stödstaket och inte minst alla kloka deltagare här.
Eftersom du höll upp länge, men sen började igen, så kanske det är bra att ha en plan, men också påminna sig varför man slutade. När man mår bra kan man ju lätt inbilla sig att man kanske ändå kan dricka ändå...
Hoppas du klarar det denna gång. Nu har du iaf en viktig erfarenhet i bagaget! :)

@Amanda L tack för din kommentar. Läste precis din tråd och den gav mig hopp. Kommer ihåg känslan av befrielse från förra året. Själv påbörjade jag alkoholprogrammet förra året men slutförde det inte. Hade vid den tidpunkten ingen tilltro till mig själv att jag skulle kunna sluta dricka. Men till slut så fick jag nog av att vara ett vrak på måndag morgon. Min plan var inte då att sluta för alltid. Men som du skriver så har jag nu erfarenheten; att börjar man dricka igen så hamnar man där man var eller ännu längre ner i alkohol-träsket. Det är så alkoholen fungerar i min kropp. Har köpt så många böcker om hur man slutar med alkohol så nu skall jag läsa dem en efter en.
Tack för att du delar med dig av din resa i din tråd. Mycket uppmuntrande ❤️

Nu har jag varit utan alkohol i 7 dagar och jag ser positivt på det. Hade lite sug då det vid något tillfälle på helgen blev lite lång mellan måltiderna. Men förstod att det, var det som var orsaken samt att jag läst här inne att suget går över efter 15 - 20 minuter. Efter förra helgen tog det ända till onsdag innan jag mådde bra. Förstår inte varför jag gjort så här mot mig själv.

Nu har jag varit utan alkohol i 14 dagar. Läser här inne i trådarna men har inte hunnit och orkat skriva själv. Har under de senaste dagarna känt mer sug än tidigare. Läste i någon tråd om att "spela filmen i huvudet" och det har jag gjort, jag vill inte vara huvudpersonen i den filmen, gillar inte slutet.
Nu skall familjen ha fest i juli och jag oroar mig för hur jag skall hantera situationen då alkohol är en del av gemenskapen. I vår familj är alkohol fest och rolighet, det finns ingen i familjen som är nykterist eller någon som är "alkoholist". Det var pga. av en sådan familjefest som jag började dricka igen efter nästan 3 månaders uppehåll förra året. Så jag behöver förbereda mig mentalt på olika sett.
I bland läser jag på ett annat forum, för att stärka motivationen där de som är på dag 1 i sin nykterhet skriver och efter att jag läst där så väcks minnen till liv som jag inte vill uppleva igen.

@VitaKatten Först och främst, det är långt till juli. Då är du ännu mer stabil i din nykterhet.

Ta dig an festen med nyfikenhet. ”Nu ska vi se hur man festar nyktert.” Ta med dig något gott alkoholfritt. God Dryck no 1 och no 2 kan jag rekommendera, finns i välsorterade livsmedelsaffärer. Alkoholfritt bubbel.

Träna också in några repliker som sitter i ryggmärgen. Tex: ”Nej tack, jag har slutat dricka alkohol”. Bestäm dig innan för hur mycket du är beredd att prata om det, egentligen behöver du inte säga någonting mer. Du bestämmer hur mycket du vill prata om det. Är du inte redo att prata om det kan du skylla på bilkörning, hälsosatsning eller att du ska upp tidigt. Vita lögner är helt okej i dessa sammanhang.

Jag var hemma hos en kollega på tjejhäng igår, för första gången på evigheter faktiskt. Jag körde, så alkoholfritt var självklart. Kollegan hade köpt Nosecco, riktigt gott. Själv hade jag med mig en flaska med grapefruktdrink. Vid middagen sa min kollega ”Jag har hört ett rykte om att du har slutat dricka alkohol.” Jo, det medgav jag att jag gjort och att det är över tre år sedan jag slutade dricka.

Jag berättade att jag märkte att min tolerans hade ökat och att antal dagar per vecka jag drack hade ökat över tid. Jag berättade också att jag har ett dåligt arv, att min pappa var alkis och att typ alla på hans sida har haft problem med alkohol och droger - och därför valde jag att sluta dricka innan det spårade ur helt. Alla lyssnade, ställde några frågor, och sen fortsatte samtalen med annat. No big deal.

Kan jag så kan du - du har gjort ett val för ditt eget bästa, se till att stå upp för dig själv nu. Skit i att de andra dricker. Ditt liv - ditt val.

Kram 🐘

@VitaKatten Har du bara bestämt dig så borde det inte vara något problem. Men se till att täppa till alla utgångar. Exempelvis kan du ringa innan och berätta att du inte dricker alkohol och be dem köpa hem lite alkoholfritt.
Då vet dom redan om det och du får dessutom mycket svårare att plötsligt ändra dig.
Tänk också ut i förväg vad du ska säga om nån trugar med ” bara lite cava”. Träna också in hur du vill förklara din nykterhet som Andra halvlek skriver. Jag skulle nog bara säga att jag inte dricker alkohol längre/alls/ några månader. Utan att förklara så mkt mer. Men om nån frågade så skulle jag säga att jag inte mår bra av alkohol och ofta dricker för mycket. Alltså till familj och vänner. Är det mer obekanta så räcker rad ett. Men verkar vara sällan nån frågar nåt…
Så lite förberedelser kan vara bra, men viktigast är stt du är att du bestämt dig. Det är enklare än du tror, det handlar ju om vad du ska ha i ditt glas. Det kan ju knappast vara det viktigaste på er sammankomst?
Tror det mest är i ditt huvud.🥰😌

@VitaKatten Ett tips till. Genrepa i skallen hur du ska göra på festen. ”Jag kommer dit och går runt och kramar alla och småpratar och undviker på så sätt välkomstdrinken. När vi satt oss till bords tar jag direkt upp en alkoholfri öl och fyller mitt öl. När andra erbjuder mig vin säger jag att jag håller mig till öl.” Osv. Genrepa hela kvällen och utgå från tidigare likadana fester. Sannolikheten är stor att det går ungefär som du har planerat. 1) se till att inte bli överrumplad, 2) tänk på att allt du övar på blir du bättre på. Fest 2 blir lättare, fest 3 ännu lättare.

Och du kommer märka att första kvarten är lite skavig. Det är okej, den får vara det. Efter en kvart brukar det släppa. Och du kan ha lika roligt utan alkohol. När de andra blir fyllegaggiga kan du köra hem.

Kram 🐘

27 dagar utan alkohol. Ibland känner jag längtan efter alkohol speciellt på lördagar, förra lördagen var det riktigt jobbigt, men läste någonstans att "det finns ingen situation som är så illa att den inte kan bli värre med alkohol " och den tanken hjälper mig.
Försöker hinna läsa här inne men har ett arbete som kräver mycket av mig så jag har inte orkat uppdatera hur det går för mig tidigare.
Min rädsla är att jag efter hand skall glömma alkoholens skadeverkningar och börja tänka att jag kan unna mig lite. Än så länge har jag slutet på filmen klar i huvudet att jag kommer vara tillbaka där jag var när jag började skriva tråden, inom kort.

@VitaKatten Ta dig tid att läsa BÖRJAN på mångas trådar här. Bra påminnare när man börjar glömma. Ibland undrar jag om det är beroende hjärnan som är i farten, då vi alltid minns känslan av det första glaset och mys i solen, men resten, slutet och morgonen efter alltid är väldigt otydligt och svårt att komma ihåg. Som någon avsiktligt svept in det i dimma…🤔😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️

@Amanda L ja det är verkligen ett bra sätt att höja motivationen; att läsa början på trådarna
I en app som jag har, där kan man läsa kommentarer från de som är på dag ett; bra så att man inte glömmer.