Linda91.

Jag kan ta något glas vin till maten och sköta det snyggt men jag kan inte festa för jag har inget stopp när jag ska ta det till den nivån. Varför blir det så? Ska jag sluta att festa helt sonika? Med fest menar jag egentligen dricka vin och surra med några kompisar. Vill så gärna kunna ta några glas vin med vänner och sitta och prata utan att bli plakat. När det bara är jag och sambon fungerar det ju men så fort det är fler så blir jag jättefull. Har varit så sen alltid. Redan när jag var tonåring så blev jag alltid fullast. Vill så gärna förändra det här. Eller ska jag slut dricka? Jag är lite blyg så det kanske är det, modet kommer med spriten

Hej och välkommen till forumet :)
Lite nyfiken varför tror du att det blir för mycket när det är fler med? Nu ser jag att du skriv om blygheten men kan det vara något annat? Lite nyfiken på hur ofta du dricker, dricker du ensam eller alltid i sällskap?
Det finns olika vägar att gå vissa här i forumet jobbar med att dricka måttligt och flera av dem lyckas med det. Vissa andra som mig har eller börjar förstå att man inte kan dricka alls, vad som är rätt för dig kan jag inte svara på.

Men fortsätt skriv och läs här finns väldigt mycket lärorikt att läsa, det finns gott om peppande människor osv..

Linda91.

@starten på det nya

Jag vet inte riktigt varför det blir för mycket. I grunden har jag nog en osund inställning till alkohol, eller osunda erfarenheter kanske? När jag var barn tex var det inte alls ovanligt att mina föräldrar blev så fulla att de inte visste vad de gjorde. Det var jättejobbigt för mig och jag skulle aldrig tillåta mina framtida barn att se mig på det sättet. Men samtidigt är jag medveten om att det i sammanhang med andra lätt blir för mycket för mig. Jag kan dricka både i sällskap och ensam, ibland tar vi ett glas vin till middagen på helgen och jag kan ta ytterligare ett eller två glas och vara nöjd så. Kan gå ut och äta och ta några glas till med min sambo utan att bli för full. Men med kompisar så går det inte, jag blir fullast. I och för sig så dricker mina vänner i dessa sammanhang också mycket. Alltså vi dricker ju i syfte att bli fulla om man får säga så. Men jag blir alltid fullast, jag gör bort mig och får minnesluckor. Jag dricker för mycket vid dessa tillfällen.

Jag läser på här inne på hemsidan och det är både givande och bra information som jag hittar, tackar för det :-)

Vad tror du om at sätta upp gränser för dig själv? Tex hur dags du ska ta sista drinken, eller se till att ha ett fullt glas vatten bredvid dig och se till att alltid dricka det tillsammans med drinken? Varannan vatten är väldigt bra för att inte bli för full. Se också till att ha ätit ordentligt precis innan du dricker, och inte lura dig själv med att börja med en drink före maten, eller under tiden du lagar maten osv. Alkohol har ju en förmåga att dämpa matlusten, och om man dricker på tom mage blir man ju mycket mer berusad. Så se till att äta en rejäl måltid, drick mycket vatten samtidigt som du intar alkohol, och sätt en tid för när du ska sluta. Försök också begränsa antalet drinkar du tillåter dig att dricka under kvällen.

@Linda91. Även om ditt mål är att dricka måttligt så kan det vara en stor hjälp att börja med tre månaders uppehåll. Ditt drickande påminner om mitt, kontrollförlust kallas det. När man hamnat där så finns det ett beroende.
Minnesluckor är en stark signal om att drickandet gått överstyr.
Att gå därifrån direkt till måttligt och kontrollerat drickande är väldigt mycket svårare än om du först återställt kroppen och hjärnan.
Därför rekommenderas först tre månaders uppehåll i Alkoholprogrammet som du kanske sett under Stöd? Där kan du få tips och stöd. Du kan också ringa Alkohollinjen och prata (även anonymt) om hur du kan göra.
Lycka till❤️🙏🏻