Hej alla, jag har övervägt länge med att trappa ner med alkoholen men det har på senare år inte upplevts vara ett bekymmer enligt mig. Men då jag har närstående som oroar sig så får jag väl ge det ett försöka att dra ner på mitt intag. Jag är 28 år och har konsumerat starksprit i fyra år. Dock inte dagligen men i relativt höga mängder, cirka 70 cl går i på en kväll och kanske 3-5 flaskor i veckan. Det är inget återkommande beteende men det kan förekomma.

Mina arbetsuppgifter har inte påverkats av mitt intag då jag studerar och dricker ovanstående mängd i perioder. Vet att det inte är hälsosamt men har än så länge inte blivit påverkad av det höga intaget och kombinerar dessutom aldrig alkohol med mediciner då det finns konsekvenser med sådant. Till saken hör att jag äter och dricker i rätt mängd och har aldrig upplevt någon baksmälla, däremot har det vid enstaka tillfällen hänt att jag fått en minneslucka men ingen blackout.

Vad är det som gör att mitt drickande upplevs problematiskt?
Jag har nu varit nykter i cirka en vecka utan några känningar och är påläst om "Dille" men jag ser inga tecken på varken hallucinationer eller dylikt. Sover lika bra utan alkohol och känner mig oftast utvilad på grund av min lugna inställning till livet.

Kan det vara något individuellt att inte känna några problem med sitt intag?
Tänker rent fysiskt, psykiskt och mentalt.

Hur som haver, jag har målet att vara helt nykter i tre månader sedan får jag väl se om det blivit någon skillnad eller om jag kan återgå till att dricka 1-2 enheter till maten.

Det bör tilläggas att jag inte konsumerar så mycket ljus alkohol eller vin/cider/öl utan mest mörk alkohol med lite socker. Det föregående kan stå i skåpet fram tills jag får sällskap eller om jag ska på fest men det är rätt sällan nu för tiden.

Aja, tack på förhand och jag hoppas någon kommer med en fråga eller skriv om du har funderingar!

Uppdatering: Fortfarande inga känningar av nykterheten, vad kan det bero på?
Visserligen har pulsen gått ner men annars märker jag ingen skillnad.
Får låta det gå en vecka till och sedan kommer en ny uppdatering!

Li-Lo

Hej Ingenaning

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen- Det är några dagar sedan du skrev och ibland tar det lite tid innan en tråd får fart. Till skillnad från ditt nick så är du nyfiken, vetgirig på vad alkohol gör med oss. Med dig. Av lite olika skäl har du beslutat dig för att göra ett experiment om jag förstår dig rätt. Du tänker vara alkoholfri i tre månader för att se hur det kan göra skillnad för dig. Låter som en klok idé. Om du vill får du gärna berätta vad alkohol har fyllt för funktion för dig. Det kan ju förändras. Ett tips är att vara extra uppmärksam på när tankar (om de dyker upp) på att ta ett glas dyker upp. Är det en speciell tid, känsla, tanke eller situation som utlöser dem?

Redan nu märker du att kroppen svarar på nykterheten genom att sänka pulsen. Kanske har de här senaste dagarna gett mer information? Berätta om du vill. Vi finns här.

Vänligen
Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Ingenaning skrev:"Kan det vara något individuellt att inte känna några problem med sitt intag?"

Hur man påverkas är nog väldigt individuellt såklart. Samtidigt är det nog väldigt vanligt att inte riktigt märka hur man påverkas när man är inne i det. Det är inte konstigt egentligen att vi har svårt att bedöma oss själva, men det tycks vara extra sant när det kommer till alkohol. Man har ganska lätt att trivialisera det, känna att det inte påverkar en så mycket och det är också vanligt att tänka att ens eget förhållande till alkohol är unikt. Det är det väl kanske på sätt och vis, då vi alla är olika, men det är inte så unikt som vi tror. De flesta saker vi har tänkt, känt och gjort har många andra gjort också. Lite lustigt att det är på det viset.

@Ingenaning skrev:"Uppdatering: Fortfarande inga känningar av nykterheten, vad kan det bero på?"

Det här är också väldigt individuellt hur lång tid det tar att känna av skillnader när man är nykter. Inte är vi bara olika som individer men det beror ju också på hur ofta, hur mycket och hur länge vi har konsumerat alkohol innan stoppet. För min egen del var jag ändå ganska länge trött. Just jag förde en kamp med ångest som till och med ökade efter alkoholstopp för att kulminera efter 50 dagar och sen tog det ju en tid, men sedan länge har jag mindre ångest än jag kan minnas att jag har haft tidigare. Men det är också individuellt. Fysiska och psykiska åkommor drabbas vi ju av oavhängigt vår alkoholkonsumtion. Det är ju bara det att alkoholen förvärrar båda.

Men det finns ju heller ingen mall som alla följer med vad som förbättras och när.

@Li-Lo Du tänker vara alkoholfri i tre månader för att se hur det kan göra skillnad för dig. Låter som en klok idé. Om du vill får du gärna berätta vad alkohol har fyllt för funktion för dig. Det kan ju förändras. Ett tips är att vara extra uppmärksam på när tankar (om de dyker upp) på att ta ett glas dyker upp. Är det en speciell tid, känsla, tanke eller situation som utlöser dem?

Alkohol har fungerat som en ögonöppnare för hur jag tänker och fungerar, utan alkohol blir samhället försämring tydligare och min känsla är jag förmodligen unik med då de flesta ser en lösning medans jag ser problemen. De går inte att älta problem men när regeringen kastar pengar i fel hål så blir jag rent utsagt upprörd. Jag borde låta bli att läsa tidningar och dylikt men samtidigt råder en nyfikenhet för hur människor objektifierar varandra samt skapar dilemman för hur vi ska leva. Hälsotipsen är väl det som får mig att gå i taket och tanken på att behöva leva tills jag blir 90 år känns för länge, därav ett hårt arbete samtidigt som jag lever medans jag kan. Åh nej, det är inga allvarliga saker för mig då människan historiskt sett har det bättre nu än förr. Åter till tankarna på första glaset så är tidpunkten inte viktigt, jag kan i stort sett styra när, var och hur jag konsumerar drycken. Jag förväntar mig inte något av andra heller då jag mer är en person som ställer upp för andra och sällan fått något tillbaka. Vill jag göra något så har jag gjort det, om någon vill hitta på något så har vi gjort det och jag har alltid varit nykter i de sammanhangen. Konsumtionen har inte gjort att jag ställt in något eller varit påverkad i de stunderna för jag har kontroll över min tid/liv. Däremot har jag fått påbackningar för hur och när jag gör det, de vill säga varför och mängden. Men de tre månaderna är avklarade och jag mår bättre nu, konsumtionen är något lägre men tankarna på att helt lägga av finns inte.

@TappadIgen
Hur man påverkas är nog väldigt individuellt såklart. Samtidigt är det nog väldigt vanligt att inte riktigt märka hur man påverkas när man är inne i det. Det är inte konstigt egentligen att vi har svårt att bedöma oss själva, men det tycks vara extra sant när det kommer till alkohol. Man har ganska lätt att trivialisera det, känna att det inte påverkar en så mycket och det är också vanligt att tänka att ens eget förhållande till alkohol är unikt. Det är det väl kanske på sätt och vis, då vi alla är olika, men det är inte så unikt som vi tror. De flesta saker vi har tänkt, känt och gjort har många andra gjort också. Lite lustigt att det är på det viset.

Det här är också väldigt individuellt hur lång tid det tar att känna av skillnader när man är nykter. Inte är vi bara olika som individer men det beror ju också på hur ofta, hur mycket och hur länge vi har konsumerat alkohol innan stoppet. För min egen del var jag ändå ganska länge trött. Just jag förde en kamp med ångest som till och med ökade efter alkoholstopp för att kulminera efter 50 dagar och sen tog det ju en tid, men sedan länge har jag mindre ångest än jag kan minnas att jag har haft tidigare. Men det är också individuellt. Fysiska och psykiska åkommor drabbas vi ju av oavhängigt vår alkoholkonsumtion. Det är ju bara det att alkoholen förvärrar båda.

Men det finns ju heller ingen mall som alla följer med vad som förbättras och när.

Det är tänkvärt de du skriver och jag instämmer att det är svårt att uppfatta sig själv vid påverkan. Min personlighet vid påverkan skiljer sig inte så mycket, jag blir bara pratsam och kan lätt fastna på fakta vilket då kan handla om mat, bilar, dryck, musik, serier och liknande som diskuteras i längre perioder. Jag må inte vara den mest unika men samtidigt har jag inte utsatts för några större faror under påverkan och inte blivit lagförd för mitt alkoholintag. Det är inte en anledning till att min konsumtion bör fortsätta och ej heller en orsak till att jag gjort det.

Om jag fick chansen att vara anonym samt utföra experiment under påverkan så forskningen hade haft underlag på alkoholens inverkan hos mig så skulle jag ställa upp på det men sannolikheten till det är väldigt låg.

Mallen är baserad på den forskning som bedrivits och borde göras om då människan är mer utvecklad idag än för 20-30 år sedan. Vi tenderar inte att dö i alkoholförgiftning till lika stor del och vad jag kan se så är väl "festivaler" något som blivit mer uppmärksammade idag på grund av vikten av att servera alkohol i de kontrollerade miljöerna på ett sätt som inte vara lika "hypat" förr.

Du har gjort det bra och jag hoppas du fortsätter på samma linje.

Tack för att ni tagit er tid att läsa!

Hej ingenaning!
Som jag förstår det har du varit alkoholfri i tre månader, eller har du bara dragit ner? Det finns en skillnad i det i de effekter man upplever om man slutar helt tror jag.
Du skriver så här ” Alkohol har fungerat som en ögonöppnare för hur jag tänker och fungerar, utan alkohol blir samhället försämring tydligare och min känsla är jag förmodligen unik med då de flesta ser en lösning medans jag ser problemen.”
Hur menar du att alkohol är en ögonöppnare för dig då? Jag kan ha den där typen av dystra tankar ibland och de är ju ganska omöjliga att leva med. Känslan av maktlöshet, ilska etc. För mig blir det värre när jag dricker. När jag inte kan stänga ute de där tankarna. Jag kallar det ”den ältande alkoholisten” och det är ingen jag vill ha i mitt liv. ”Den ältande alkoholisten är arg, ser oförrätter, fel etc”.
Oavsett om de där tankarna blir bättre eller sämre med alkohol så tänker jag att det bästa är att jobba bort dem för de är inte konstruktiva på något sätt. Det är helt enkelt roligare att gå genom livet med en positiv inställning till livet och till att alla gör så gott de kan utifrån sin egen förmåga. Sen är det ibland svårt att stanna där, men att se positiva saker runt omkring sig gör gott för själen.
Du skriver att du konsumerar starksprit i rätt galna mängder, 70 cl. 3-5 flaskor på en vecka. Det är inte konstigt att din närstående blir bekymrad då. Jag tror du har rätt i att vi påverkas olika, men det tar ca 35 timmar för kroppen att göra sig av med en flaska sprit. Du borde kunna komma upp i rätt galna promillehalter med den konsumtionen och vad det gör med hjärnan vet väl ingen, men jag har stor respekt och rädsla för den här drycken och dess påverkan.
Mår du bättre när du dricker? Eller varför gör du det ens? Hur mådde du nu utan alkohol? Jag tror att du har rätt i att det påverkar olika, men det gör inte alkohol mindre farligt. Levern jobbar bara med rening från alkohol t.ex.
Jag hoppas du lägger av med starkspriten. Mest för att de gånger jag har druckit just starksprit så är effekterna helt annorlunda och jag blir livrädd för det.

@Ingenaning skrev:"Jag må inte vara den mest unika men samtidigt har jag inte utsatts för några större faror under påverkan och inte blivit lagförd för mitt alkoholintag."

Jag har ju förvisso ingen statistik på detta att tillgå, men min erfarenhet är att den stora majoriteten av människor som har ett problemdrickande aldrig blir lagförda för något. Jag hade också, och har fortfarande av någon anledning ibland, ett ständigt jämförande med andra och jag tror att det också är väldigt vanligt bland problemdrickare. Det är ju ett slags trivialiserande. Jag vet inte hur många gånger jag gått på systemet och på något sätt ändå varit medveten om mitt problem, men samtidigt tänkt om a-lagarna som sitter utanför att jag är ju långt ifrån det stadiet i alla fall.

Men det hjälper inte att jag inte hamnade på bänken, inte blev lagförd, inte hamnade i problem på jobbet, inte drack så mycket att jag behövde nedtrappning/avgiftning och inte en massa andra saker som hänt andra människor med alkoholproblem. Alkoholen förstör och förkortar även liv för de som ännu inte har råkat ut för alla dessa saker och fungerar tyvärr som ett sätt att trivialisera för oss själva för att fortsätta med det destruktiva drickandet. De allra flesta med alkoholproblem sitter inte på bänken. Det har ofta ett i övrigt ordnat liv med familj och karriär.