Hejsan! Någon här som dricker för mycket men lyckats hejda det och kunnat få ett ”normalt” drickande? Jag vet…. En gång alkoholist- alltid alkoholist. MEN - är det möjligt?

Li-Lo

Halloj!

Välkommen till forumet Tito. Det är ett par dagar sedan du startade din tråd och ibland tar det lite tid att få upp farten. Om du vill får du gärna skriva igen. Som du säkert redan märkt är du långt ifrån ensam i dina funderingar. Det du just nu funderar kring, om jag förstår dig rätt är prognosen för att kunna ha ett kontrollerat drickande om en utvecklat en beroendesjukdom?

Det finns studier på att det är möjligt samtidigt kan vi inte säga i förväg för vem. Det är lite av trial and error. En får prova sig fram med tydliga strategier och målsättningar för att kunna utvärdera och se om det fungerar.

Rent krasst kan en generellt säga att ju fler kriterier som uppfylls av dem nedan desto svårare att klara av måttlighet. Nykterhet är det som rekommenderas vid beroende samtidigt är det naturligtvis upp till den enskilda individen att ta beslut om hur den vill ha det.

- Ökad tolerans – behov av påtagligt ökad mängd på grund av påtagligt minskad effekt.
- Abstinens – karakteristiska abstinenssymptom eller återställare.
- Använder t.ex. alkohol i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs.
- Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket.
- Mycket tid ägnas åt att få tag på t.ex. alkohol, använda alkohol eller hämta sig från effekten.
- Viktiga aktiviteter, på jobbet och fritiden, sociala aktiviteter etc., överges eller minskas på grund av bruket.
- Bruket av t.ex. alkohol fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras.

Jag hoppas att du får fler svar här. Tufft av dig att söka dig hit och ta reda på så mycket som möjligt för att göra det som blir bäst för dig nu.

Varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Tito jag har inte svar på din fråga, men ska göra ett försök! är i ett riskbruk där jag 9 ggr av 10 klarar av att dricka "lagom", men sen faller ner i okontrollerat drickande under en kväll, med minneslucka och ångest som följd. alltid vid festliga tillfällen med roliga människor, då jag passar på att släppa kontrollen.

har nu fattat att det verkligen inte funkar för mig att tänka så. ska därför försöka testa en strategi som bygger på att kartlägga risktillfällen och då dricka kontrollerat/långsamt (1 standardglas i timmen, max 3 standardglas per kväll = är kvinna). kanske också varva med alkoholfritt. jag är ingen blyg person som behöver alkohol för att vara social, så det är verkligen bara ett sällskapsdrickande av gammal vana.

så jag kan ju återkomma efter att ha testat ett tag! var är du själv i din konsumtion och dina planer?

Det gäller att uppfatta varningstecken i tid. Kan man stanna efter bara bågon drink, eller har man ett behov som behöver fyllas innan man slutar för kvällen. Beror på vad du dricker. Minnesluckor, skakig ofta dagen efter. Eller att man inte dricker för att få en mysig stämning mer än en fylla. Jag har alltid druckit tills jag inte orkar mer på kvällen. Det var innan man somnade där man stod. Klarat det i alla år. Men så glider man över den där gränsen där andra stannar. Och det gick väldigt fort för min del. Du känner dig själv bäst. Ta det på allvar. Jag har den där genen tror jag. Min pappa söp sig nästan till döds. Efter misshandel av någon på en fest blev han handikappad för livet. Nu sitter han på ett hem tack vare alkoholens effekter. Jag har gjort samma som honom. Men jag vaknade upp innan det var för sent denna gången. Tat lugnt och håll koll. Håll koll på dina kompisar också. Det går att se om det börjar skena med alkohol. Men många tar det för lätt och vill inte vara sämre. Lycka till. Vi finns här för att stötta varandra.