Bakgrund:
Blev beroende av alkohol (vin) efter skilsmässa för nu ca 10 är sedan då jag hamnade i en depression.
De senaste åren har jag försökt flera gånger ändrat min beteende men har väl egentligen inte velat ge upp A helt och har misslyckats varje gång.
Läste om Alkoholprogrammet här och känner mig hoppfull. Ska ge det en chans - dvs testa 90 dagar helt vit och sedan kontrollerat drickande enligt modellen.
Har sökt hjälp via vården men det är lång väntetid just nu - 6-8 veckor. Skulle egentligen behöva antabus nu på måndag en vill inte behöva vänta så länge? Vet ni någon väg att komma in lite tidigare?
Har tabletter kvar hemma sedan tidigare men vågar inte riktigt...

@Milles_nu hej 👋
Har dålig koll på vården. Blev själv nekad hjälp när jag började min resa. Jag fick visserligen komma till läkare men han bedömde att det inte var aktuellt med medicinering just då.
En annan väg in är väl genom företagshälsovård eller att ringa kommunen du bor i.

Jag har däremot bra koll på programmet som finns här och så länge man ger det tid varje dag att arbeta med det så funkar det bra. Tycker jag läst om många här på forumet som tycker det är ett bra program.

Önskar dig lycka till på din resa 🤗

Inleder helgen med första antabus tabletten . Lite deppigt men ändå skönt. Nu slipper jag fundera och försöka själv.
Ska ha kompisar över imorgon på ”bubbel” - planerat sedan tidigare och känns inte riktigt bra just nu.
En av tjejerna brukar dock alltid vara alkoholfri så jag får joina henne.

Bra! Alkoholfritt bubbel är helt ok. Vissa vill inte dricka av rädsla för att det triggar, men jag tycker det är ok.
Se till att hälla ut eller ge bort om det blir någon alkohol kvar.
Och lycka till! Du har tagit ett bra beslut.

Hur ska ni andra göra på midsommar?
Jag har ett gammalt gäng som jag brukar fira med och där det dricks en del.
Jag är ju inte så öppen med att jag är alkoholist - har aldrig vågat säga det.
Ska jag stanna hemma?