Jag ligger här med djup ångest.
Drack för mycket igår (igen)
Supit bort kreditkort,varit promiskuös & skäms för min tonårsdotter hur jag är,måste skärpa mig.
Jag dricker inte ofta mycket,kanske 2-3 ggr om året men då spårar det alltid & jag gör saker jag inte står för & gör bort mig.
Jag kanske borde sikta på ren nykterhet?!
Hur gör ni?
Hur förlåter man sig själv?
Hur ska jag prata med min dotter? Ska jag säga nåt om mitt drickande?
Känns som jag inte kan andas…

Ann

Hej Ann på landet och varmt välkommen hit!
Du har startat en tråd här och satt ord på hur du mår, på vilket sätt alkoholen påverkar dig och tankar och känslor som följer dagen efter det blivit mer än du tänkt. Nu var det ett litet tag sedan du skrev, en förhoppning är att du mår bättre idag. Du är långt ifrån ensam om dessa känslor och funderingar och det hörs att du är redo för en förändring.
Lite kort, hoppas det är okej att jag svarar lite på dina funderingar tänker jag att oavsett vilken väg du väljer måttlig eller alkoholfri så hörs det att du vill ha det annorlunda. När det kommer till din dotter kan det säkert vara en bra idé att prata med henne, även redan små barn förstår att något är fel även om de inte kan koppla att det hänger ihop med alkoholen men att ha en konversation och uttrycka hur du tänker och känner kring det kan nog vara hjälpsamt för både henne och dig.

Ibland tar det lite tid innan en tråd får fart så skriv gärna igen, hoppas du hittar mycket här inne som blir hjälpsamt!

Varma hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen

Hej. Jag känner igen mig. Jag klarar dricka mer lagom hemma men så fort jag är på fest så går det över styr, senast i fredags. Man skäms som en hund. Dessutom ramlade när jag skulle vingla hem och glasögonen är skadade, hål på byxknäna, sår på knän och händer, ja du hör ju. Nu känner jag att det här måste jag förändra. Jag ska alltså inte dricka när jag går på fest även om det är sällan jag faktiskt är på fest. Före i fredags är det nog 3 år sedan det hände sist. Det som skrämmer mig är att jag ska skada mig riktigt allvarligt när jag blir så där redlöst full, ramla och få en hjärnblödning eller något. Jag tänker att jag också behöver förändra mitt alkoholbeteende på helgen hemma. Avstå oftare och dra ner på mängden när jag dricker.

@Smörblomma hej på dig..kul att du hörde av dig. Ja då har man definitivt druckit för mkt när man faller..det har även jag gjort tyvärr..det är ju inget man är glad för..pinsamt och skämmigt. Men på den här sidan får vi vara sådana som vi är..vårt problem är ju relationen till alkohol eller hur?
Oj tre år utan fest..det var en lång tid. Inför nästa fest får du ha en plan. Du får fundera ut ngn...Kanske kan du kontakta vården och få Campral utskrivet..det minskar verkligen suget..Tyvärr dricker jag ändå..men jag har inte suget längre.. Vi får stötta varandra!!

@annbe20 Jag tänker att jag ska inte dricka när jag går på fest för jag vet att jag kan ha roligt ändå. Jag har egentligen inget sug efter alkohol utan det är liksom mer en ful ovana att är det fest ska man dricka, är det helg ska man dricka. Jag dricker oftast aldrig söndag till torsdag till vardags och känner inget sug efter alkohol heller då men sen när det blir helg så vill jag ha. Jag dricker mig sällan redlös och när det händer har det oftast varit på fest men jag dricker ändå för mycket hemma till helgen tycker jag. Jag är i princip aldrig bakis dagen efter jag druckit hemma på helgen men jag känner ju ändå att alkoholen påverkar mig negativt när det gäller bl a sömn och vikt och när jag räknar efter hur många enheter jag druckit är det oftast för många och framförallt mer än jag tänkt mig när jag började.

@annbe20 Godmorgon! Hoppar in här - har lite svårt att navigera på detta forum men man lär sig väl med tiden?
Läser din tråd och tänker att det här är en start på att formulera ett mål som är möjligt att nå.
Jag vet med mig att jag ”borde” sluta dricka helt men på något sätt så vill jag ändå hålla dörren öppen för ett glas vin (2,3,4) på midsommarafton och sedan på semestern. Det är ju inte friskt. Jag skjuter upp min nykterhet om igen. Jag har fört dagbok och ser hur mycket jag dricker, framförallt hur ofta. Svårt att fatta men när jag ser dagboken den senaste månaden så är det skrämmande. Dagar utan vin ligger bara strax under dagar med ett riskfyllt drickande. Jag är inte längre i en riskzon - jag är i ett missbruk. Så konstigt att skriva det…så mycket skam.
Hur man förlåter sig själv? Jag vet inte men jag tänker att vi kan fundera lite på det…jag ska göra programmet här inne och kanske finner jag några svar. Gör du självhjälpsprogrammet?