Jag vill försöka vara nykter fram till nyår för att jag vet att jag hade mått bättre av det. Jag dricker i princip alltid för mycket och har minnesluckor och efter senaste fyllan vaknade jag upp med blåmärken och en skadad rygg utan att veta hur det gick till. Jag dricker bara 1-2 gånger i veckan, men det blir alltid för mycket. Jag blir alltid fullast, är alltid den som är vaken senast, har noll konsekvenstänk och försätter mig i situationer som skulle kunna bli farliga eftersom att jag litar på allt och alla när jag druckit.

Men jag mår så dåligt av att missa saker, av att veta att andra har roligt utan mig; fomo (fear of missing out) som är svår att hantera. Hur hanterar ni den känslan? Det är liksom på fest jag får min sociala stimulans och mest då jag umgås med vänner eftersom att jag lider av social fobi. Är rädd att jag kommer känna mig så otroligt mycket mer ensam utan fest och alkohol. Samtidigt så väger det negativa tyngre, men jag vet ändå inte hur jag ska peppa mig själv att vara nykter. Har försökt tusen gånger förut.

Hej kjs och varmt välkommen till Forum "Vara måttlig"!

Du har tagit steget och startat en tråd här, berättar på ett ärligt och öppet sätt hur det är för dig och vilken plats alkoholen tagit under en tid, bra gjort! Det krävs mycket för de flesta att sätta ord på saker såhär. Du är långt ifrån ensam om att beskriva det såhär och att vända sig utåt för stöd är steg på vägen mot en förändring, du är igång nu.

Ibland kan det ta lite tid innan en tråd får fart, då kan det vara bra att skriva flera gånger.

Hoppas du hittar mycket här inne som blir hjälpsamt!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

User39442

@kjs
Hej,

Jag är precis likadan, vaknade i går med blåmärken överallt och bruten hand jag var tvungen att gipsa idag... Minns ingenting, bor i en rätt liten stad och vill knappt gå ut efter en sån här kväll.
Man vill ju inte ga tråkigt när alla andra har kul och jag är rätt rastlös av mig och har alltid gillat att festa men det spårar lätt ur flr mig med, vet inte riktigt hur man ska komma vidare