Jag vill bli måttlig!

Året har varigt tuff på alla sätt och vis! Bort gångar inom familjen osv …

Nu är jag trött på att trösta mig med det här ”extra glaset vin ” jag vill finns tillbaka till mig själv!

Det gick så illa eller en knäpp på näsan att min chef märkte detta.. så nu ska jag på ett läkar besök då jag har ett risk bruk..

Är det någon som varigt på sånt o vet vad som händer där?

Efter knäppen på näsan så har jag fått upp ögonen o tänker mig för. Vilket har resulterat till att jag dricker mindre o mår bättre.. men är ändå nervös eller vad man ska säga ang detta läkarbesöket!

Hjälp ?!

@solsten Hejsan. Jag blev också avslöjad på jobbet och insåg då att märks på mig när jag är full. Det är ju så patetiskt så klockarna stannar men icke desto mindre helt sant. Sedan den dagen (drygt 6v sedan) har jag inte druckit en droppe alkoholhaltig dryck. Tillsammans med min chef har jag varit på rådgivning hos företagshälsovården och på fredag i veckan som kommer ska jag göra en Missbruksutredning. Jag antar att ditt läkarbesök har samma syfte, det vill säga att kartlägga och formulera problemet så en kan få rätt behandling. Jag ser inte det som något att vara rädd för utan snarare en chans till ett bättre mående och liv. Hoppas allt går bra för dig 😊 /E

@Ejanne tack så mycket! Ja vi ska till Företagshälsan o träffa en läkare. Känns så nervöst på något sätt! Många tankar som snurrar ska dem ta körkortet ska dem blanda in socialen osv osv …
Sen detta hände så har jag fått mig en läxa o tänker på vad jag dricker men ändå skäms man o förmodligen övertänker allt

Hej igen @solsten ☀️ Hur går det för dig? Har du träffat läkaren? Jag hade dejt med en alkoholterapeut igår. Ska jag beskriva mötet ligger ”trevligt” nära. Hen frågade mycket om mig, min uppväxt, mina relationer osv Jag svarade uppriktigt och hen tog sig för att undervisa mig lite. Alkoholmissbruket har enligt hen tre ben: Det fysiska; det mentala och det andliga. Fysiskt innebär bl a att ett glas alkoholdryck triggar en till att dricka mer. Mentalt innebär bl a att vi som dricker för mycket alkohol har det som en mycket hjälpsam strategi för olika jobbiga situationer. Vad andlighet innebär förstod jag inte riktigt men det skulle kunna vara en fråga om det som ger (tillfälligtvis) eufori och avspändhet och (långsiktigt) ångest och oro. Redan på måndag har jag en ny träff inbokad. Då ska alkoholterapeuten göra en strukturerad intervju, det är det som är Missbrukstestet. Sedan ska det utvärderas och jag och min arbetsgivare får då veta vad som fattas mig och vilken behandling jag behöver. Det är enkelt att beskriva men ändå lite hårt att jag hamnat här. Hoppas allt är bra med dig och att du också får en fin chans till ett vidare gott liv 🌺 /E