Jag har tidigare i livet festat och druckit mycket. Hela livet var en fest. Sen fick jag barn och livet tog en annan vändning. Jag dricker helt ärligt väldigt sällan alkohol några gånger per år men då jag gör det verkar min hjärna och kropp tro att jag kan dricka som förr. Några shots och 6 starköl. Sen vaknar man med ångest och undrar vad som hände. Det händer kanske en gång per år att det blir så men jag vill inte att det skall hända alls. Jag vill kunna dricka måttligt i alla situationer och inte enbart vissa.

@Swesebb Bra att du funderar på varför det ”blir så”. Och finemang att du inte vill att det ska hända igen. För uppenbart kan du inte dricka som förr. Och du vill inte vakna med ångest utan på gott humör med roliga minnen från kvällen innan. Låt inte andras (eller dina egna) förväntningar styra över hur mycket du ska dricka. Planera i förväg. Tacka nej till starka saker (som shots) för då tappar du snabbt kontrollen. Prova alkoholfritt öl. Sätt en tidslimit (efter klockan 11 dricker jag inte) eller annat som kanske låter präktigt, men som gör dig glad dagen efter.