Jag känner mig så osynlig, jag befinner mig i Ingenmansland. Jag lever ett liv jag inte vill leva. Jag måste bryta. Men hur? Det är på riktigt för mig nu. Jag har hängt här inne i många år men nu är det Skarpt läge igen efter många års frånvaro. Min förra tråd hette just "Skarpt läge" men eftersom jag misslyckats väljer jag att starta en ny.

Det är många jag kommer ihåg och känner igen. Vi skriver ju här av en anledning, alla har vi olika relationsproblem med alkohol och såklart även jag. Jag förskönar det här med alkohol. När solen kommer fram och man ska sitta ute, då går ju aldrig mina tankarna till att ta en kopp kaffe utan det blir ju att jag tänker vin. Det senaste året har varit fyllt med så mycket resor och sådana tillfällen att jag känner mig helt slut. Jag skulle vilja somna och vakna pigg och alert som den människa jag har varit förut.

Man ska aldrig skylla på andra och det gör jag inte men det dricks väldigt mycket alkohol bland mina vänner. Det kommer att bli tufft men min man klarar alltid av att dricka mindre, dessutom gillar han öl och den kan han sitta och suga på läääänge. Försökte prata med honom igår om att jag inte orkar umgås så mycket med dessa människor och då blir det genast att: men då kan vi inte vara med i gänget längre, då kommer vi bli tråkiga, jag skriver det i chatten att vi kliver av. Jag känner ju direkt att det blir ju mitt fel. Kan tillägga att han vet inte om min plan nu, ingen mening för han skulle ändå inte tro att jag klarar detta.

Jag är sportig, älskar att röra på mig. Är kvällstrött och morgonpigg. Älskar att kliva upp på morgonen. MEN...jag börjar bli trött. Alkoholen och alla tillställningar gör mig trött och grinig på helgerna. Det stressar mig. Det sitter i flera dagar. Hade en stålkaraktär förut när jag var yngre men inte nu, den har jag tappat i sjön.

Min problematik ligger i att jag gärna tar ett glas då och då, kan bli varje dag ibland. Jag dricker aldrig och då menar jag verkligen aldrig, för mycket. Spårar aldrig ur. Tristessen och känslan av ensamhet gör att vinglaset blir en napp. Men som sagt nu ska det förändras. Jag hinner inte skriva mer men ska senare skriva om resan vi gjorde i november med våra vänner. Jag har sagt att den resan gör vi aldrig om! Min man är faktiskt villig att hålla med.

Från och med nu är det Folkhälsomyndighetens rekommendationer som gäller för mig. Jag måste hitta något gott att dricka till måltider som inte är vin. Har verkligen försökt med 0-öl men tycker inte om det. Fanta Zero och Trocadero Zero faller mig i smaken. Min komboucha som jag köpte förut finns inte längre.

Ha en fantastiskt fin dag! Solen skiner hos mig idag - så härligt!

Hej Pellis! Fint att se dig igen, även om det som alltid är lite dubbelt just här. Bra tankar du har. Tänker att det som Vår2022 skriver om kan passa dig: Dit uppmärksamhet går, sker tillväxt. Håller tummarna för att du lyckas uppnå den balans du vill ha. Om inte, får du leta vidare och skapa nya förändringar. Du gör så ärliga analyser, så jag tror att det kommer att gå bra. 💗

Kram kram

Hej,
Vill bara säga att efter en omställningsperiod då går det nu lika bra att umgås med vänner fast de dricker och inte jag. Det är en vanesak. Plus att jag istället njuter av samtal, skratt och god mat. Känner så väl igen tröttheten av att hänga på partytåget. Och för oss som har problem tror jag att FHOM:s rekommendationer är alldeles för mycket per vecka tyvärr... Testa några nyktra månader kanske och utvärdera?

Godmorgon! Kylan släpper verkligen inte taget. Igår var det måndag och just måndagar brukar jag vara på uruselt humör - det är sen gammalt liksom. Vet inte varför men igår var jag på toppenhumör hela dagen :-) Promenerade med vovven och tränade 17.30 på Friskis så att middagen var klar när jag kom hem. Den där matlagningen kan göra mig totalt vansinnig. Från att ha älskat att laga mat, gärna 2-3 rätter, är matlagning för mig något helt nödvändigt ont.

@vinäger - Hej hej! Kul att du minns mig. Jag ska kika på Vår2022 hur hens tankar går. Idag är det tisdag och det är just tisdagar som jag alltid bestämmer mig för att INTE ta vin och typ popcorn på kvällen när lugnet lag sig men som det alltid blir ändå. Fast inte ikväll då. Jag tycker kvällarna är så urtrista men nu blir det ju ljusare och ljusare vilket känns mycket lättare. Jag ska lyckas med detta, så är det bara.
@Kennie - har läst lite i din tråd när jag suttit i startgropen att börja nu i april, du inspirerar och det var precis du som fick mig att tänka på att börja med några vita månader men när jag pratat klart med mig själv, insåg jag att jag alltid känner mig så misslyckat när jag inte klarar av det helvita 100%. Det är just att känna mig misslyckad som jag vill undvika. Att hänga med på ett partytåg var en målande beskrivning, tycker första avgången kan bli superkul men andra, tredje, fjärde? Jag fixar inte det...
Kan hålla med om att FHOM har generösa rekommendationer men jag vill verkligen kunna säga att jag följer dem om exemplevis en läkare frågar.

Ha en fin dag! En dag och kväll utan vin är en vinstdag!

Fint att höra att du fått inspiration av min tråd. Och håller med om att realistiska mål är bra, och att inte tänka i svart eller vitt, lyckas eller misslyckas. Balans är vad man eftersträvar, att ingen del av ens liv ska få ta en massa energi från andra delar. Jag tror det är viktigt att se igenom den där tråkighetskänslan, som nog bottnar i beroendet. Att en kväll utan vin känns tråkig. Det går över när vin slutar att vara ett alternativ, då hittar man andra lösningar. Jag tror det viktigaste för att hitta balans är att jobba med inställningen till drickande. Att en dryck bara är en vätska, inget som ska få avgöra vad jag väljer och hur jag mår..

@Pellis Har också varit på forumet länge, har druckit varje dag, kontrollerat för jag har jobb, familj etc som jag ”skött”. Alkoholen har dock tagit allt större plats och nu vill jag inte mer. Idag dag 17 på den nyktra resan. Jag vill inte bli ansedd tråkig för att jag inte dricker. Har ett umgänge sommartid där det dricks en del, förra sommaren var jag med utan att dricka och det gick superbra och jag hade lika kul. Jag vill verkligen inte dricka för att jag inte mår bra längre är min officiella förklaring. Kram till dig, idag är vi nyktra

Glad Påsk 🐣

Det känns verkligen konstigt att det är påskhelg och att vi ska vara hemma. Hade tänkt åka ut med båten men den kommer inte i vattnet. Lika glad för det är jag, just nu när jag faktiskt bestämt mig. Då hinner jag landa i mitt beslut och förankra det inom mig ännu mer. Under veckan har det gått bra och det är ju dunderskönt när man vaknar och känner sig pigg. Har tränat, det är viktigt för mig så jag kommer att köra på med det för att avstå från vinglaset. Imorgon har vi gäster och gästerna är väldigt måttliga vilket känns skönt. Påsken ser ju oerhört mörk ut vädermässigt, den här våren kommer bara passera liksom. Haha väder är viktigt för mig också, det kommer ni snart att märka

@Nydag - jag känner igen dig och ditt nick! Grattis till dag 17, jag borde också köra helvitt egentligen men känner att jag inte vill sätta mig på för höga hästar ännu. Jag hoppas att jag kommer typ att känna "åhhh så skönt att inte dricka" så att det automatiskt blir så.
@Kennie - du har helt rätt i att tristessen hemma på kvällarna bottnar i ett beroende. Tror ibland att det är lättare att vara nykter och avstå i sällskap eftersom man pratar och umgås och ju mer de andra dricker desto mer surras det. Jag har ju inga problem att jag behöver dricka för att våga prata. Häromveckan drack jag bubbelvatten ur ett vinglas och det är ju tusen gånger trevligare än att dricka unket varmt vatten ur en litet tråkigt dricksglas.

Skärtorsdag, vilodag = ingen träning OCH inget vin i glaset eftersom jag ska träna imorgon! Glad Påsk! Kram

Ja, fina glas och god alkoholfri dryck är viktigt tycker jag! De flesta stora mataffärer har ju numera en bra alkoholfri-hylla. Man får granska den där tråkigheter, utmana den lite. Kanske vara lite i tråkigheten och tänka att man väljer den framför fylla och allt vad det medför. Och när ens inre treåring förstått att man inte kommer dricka bara för att den gnäller om hur tråkigt det är att vara nykter så öppnar sig möjligheten att hitta annat man gillar. I början liksom blockerar man den möjligheten, att nåt annat skulle kunna vara ett bättre alternativ. Som när man är olyckligt kär och säker på att ingen annan duger än den man inte kan få. Men det vet vi ju att det släpper, man blir glad och kär igen.

@Kennie Det där med olyckligt kär tar jag med mig! En till målande beskrivning av dig.

Idag hade jag tänkt träna men aj aj aj aj vad jag slog tån igår när jag städade. Det får bli imorgon. Lunchgäster idag och ungdomarna på middag imorgon. Då blir det lamm. Jag tycker helger är så himla jobbigt med matlagning och dryck. Vardag är bättre och dessutom mycket lättare att inte dricka vin till maten. Jag tänker FOHM...och följer! Kraaam

Godmorgon och välkommen till en ny vecka! Jag har inte hunnit sitta och kika runt här inne eftersom jag har haft människor omkring mig typ 24/7 känns det som. Man börjar skriva, blir avbruten, börjar om, blir avbruten och lägger ner :-) Att kika in här varje morgon gör verkligen skillnad på hur tankeverksamheten på vin fortlöper. Det är lätt att glömma hur många glas som FHOM har som rekommendation. Man behöver ju dessutom INTE komma upp i den kvoten då den är ganska generös tycker jag. Det finna vädret gör att det är svårare att stålsätta sig men jag tycker själv att jag lyckas ganska bra. I lördags var jag på tjejlunch, det gick jättebra!
När jag träffar andra människor som dricker, det är kanske lite hemskt, men ibland går mina fantasier och analyser iväg till att jag inte vill bli lite lika patetiska som de som druckit. Rösterna förändras, många får en tillfälligt kaxigare attityd. De hjälper mig att avstå! Ha en fin dag allt blir ju lättare när det är sol och fint ute! Kraaam